Окружний адміністративний суд Києва завершив розгляд справи, в рамках якої було визнано неправомірною постанову Уряду, яка скасувала дію мораторію на проведення деяких видів перевірок. Рішення суду набуде чинності після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційна скарга не була подана.
Водночас, докладне роз'яснення ситуації, яке дає уявлення про перспективи апеляційного оскарження цього рішення, дає "Юридична газета".
Так, у зв'язку з поширенням на території України коронавірусного захворювання Covid-19 Кабінетом міністрів була прийнята постанова від 11 березня 2020 р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу Covid-19", якою з 12 березня 2020 р. був установлений карантин та запроваджено ряд обмежувальних заходів. У подальшому карантин неодноразово продовжувався.
Водночас Верховною Радою України було прийнято ряд законів, спрямованих, зокрема, на запровадження податкових пільг, що пов’язані з відстрочкою сплати податків, перенесенням строків подачі податкових декларацій, проведення перевірок, нарахування штрафних санкцій.
Так, 30 березня 2020 р. був прийнятий Закон України № 540-ІХ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (Covid-19)".
13 травня 2020 р. був прийнятий Закон № 591-IX "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (Covid-19)". Цим законом до п. 522 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу були внесені зміни, відповідно до яких на період дії карантину був встановлений мораторій на проведення документальних та фактичних перевірок платників податків.
У подальшому Верховною Радою був прийнятий Закон від 17 вересня 2020 р. № 909-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік", яким Кабінету міністрів на час дії карантину було надано право скорочувати строки дії обмежень, заборон, пільг та гарантій, встановлених законами, прийнятими з метою запобігання виникненню і поширенню Covid-19.
У зв’язку з цим, на підставі вказаного закону № 909-ІХ, 3 лютого 2021 р. Кабінетом міністрів була прийнята постанова № 89 "Про скорочення строку дії обмеження в частині дії мораторію на проведення деяких видів перевірок", якою фіскальним органам дозволено проводити наступні податкові перевірки:
- розпочаті до 18 березня 2020 р. та не завершені документальні та фактичні перевірки;
- документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.1 та/або 78.1.4 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України, суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які сформували податковий кредит за рахунок оформлення ризикових операцій з придбання товарів або послуг;
- документальні позапланові перевірки платників податків, за якими було отримано податкову інформацію, що свідчить про порушення платником податків валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;
- документальні позапланові перевірки, передбачені пп. 78.1.12, 78.1.14, 78.1.15, 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 Податкового кодексу України.
Однак, приймаючи Закон № 909-ІХ, законодавець умисне чи з недбалості не вніс будь-яких змін до п. 522 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу, і дія вказаного пункту зупинена не була. Відтак, з прийняттям Кабміном постанови № 89 між її нормами та нормами, передбаченими Законом № 540-ІХ, виникла ієрархічна колізія нормативно-правових актів, тобто колізія, яка виникає внаслідок регулювання одних фактичних відносин нормами, закріпленими в актах, що мають різну юридичну силу.
Правилами подолання ієрархічних колізій встановлено, що при суперечності нормативно-правових актів застосовуються норми, що встановлюються в актах, які мають вищу юридичну силу. Таким чином, норми Закону № 540-ІХ мають вищу юридичну силу, ніж норми, встановлені в постанові № 89.
Крім того, норми, встановлені в Податковому кодексі України, є спеціальними по відношенню до норм, встановлених у Законі № 909-ІХ, оскільки саме нормами Кодексом врегульовані відносини, зокрема, щодо адміністрування податків, у т.ч. порядку призначення та проведення податкових перевірок, та приймаючи до уваги вказані вище правила подолання колізій між нормами законів, які мають рівну юридичну силу, можна дійти висновку, що пріоритет при застосуванні повинні мати саме норми Податкового кодексу, а не Закону № 909-ІХ.
Нагадаємо, у лютому 2021 року Кабінет міністрів затвердив положення, яким було скорочено терміни дії обмежень в частині мораторію на проведення деяких видів перевірок. А Податкова одразу запланувала понад 6 тисяч перевірок підприємств на 2021 рік.
Дізнатися, чи заплановані перевірки Податкової служби щодо вашого бізнесу можна у переліку перевірок, оприлюднених ДПС.
Зокрема, у 2022 році Державна податкова служба запланувала перевірки в 6779 компаніях, понад 25% з яких — ФОПи. План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2022 рік оприлюднений на сайті ДПС.
Крім цього, інформацію можна отримати через платформу відритих даних Опендатабот (у месенджерах Вайбер або Телеграм). Для цього достатньо ввести назву або код компанії.
Високий ризик проведення перевірок мають компанії:
- у яких рівень сплати податку на прибуток нижчий на 50%, ніж у середньому по галузі;
- що мають відносини з контрагентами, які знаходяться в розшуку або ліквідовані — якщо сума операцій більша за 5% від усього обсягу операцій, але не менша за 100 тисяч грн;
- про які є інформація щодо ухилення від оподаткування;
- які мають ознаки фіктивності;
- реєстрацію яких скасовано у судовому порядку;
- стосовно яких встановлено факт неподання податкової звітності протягом двох податкових (звітних) періодів;
- які знаходяться в розшуку;
- які визнані банкрутами.