UA / RU
Підтримати ZN.ua

Рада прийняла звіт ТСК з перевірки "Укрзалізниці"

За документ проголосували 296 депутатів.  

Рада на засіданні сьогодні, 9 вересня, прийняла в цілому проект постанови про звіт Тимчасової слідчої комісії (ТСК) з перевірки стану "Укрзалізниці" (УЗ). За відповідний документ проголосували 296 народних депутатів, повідомляє Інтерфакс-Україна.

Звіт був про розслідування фактів порушення в процесі роботи і законодавства її керівництвом, результатом чого стало значне погіршення технічного стану УЗ і виробничих показників.

Згідно зі звітом, комісія зазначила, що протягом 2015-2020 років щорічне скорочення вантажообігу становило близько 2,5%, проте в 2020 році воно склало вже 4,9%, а за перший квартал 2021 року - 6,8%.

"Таке різке падіння є критичним і в разі збереження існуючої ситуації суспільство не буде здатне самостійно забезпечити стійке функціонування", - вважають в ТСК.

Також відбулося скорочення на 10,1 млрд т-км експортних і внутрішніх перевезень. При цьому збільшено на 12,5% малорентабельні перевезення порожніх вагонів.

Згідно з аналізом, прибутковість вантажоперевезень скоротилася в 2020 році щодо 2012 року на 36% і становить $6,89 за 500 т-км.

У зв'язку з цим ТСК пропонує "Укрзалізниці" порахувати коректну собівартість перевезення 1 тонни вантажів в залежності від типу вантажу, розрахувати тариф за доступ до інфраструктури.

Говорячи про пасажирські перевезення, в ТСК вказали, що за останні п'ять років придатний до експлуатації парк пасажирських вагонів УЗ скоротився на 1005 од. (26%), парк приміського рухомого складу - майже на 700 вагонів (22%). У 2016-2019 роках обсяги перевезень пасажирів у приміському сполученні системно скорочувалися в середньому на 6% в рік.

"Збитки від пасажирських перевезень за повноцінний для пасажирського комплексу 2019 рік склали 12,8 млрд грн, або 17,7% доходів від вантажних перевезень. За 2020 рік за умови скорочення обсягів і доходів від пасажирських перевезень в 2,4 рази збитки не змінилися ( -12,7 млрд грн) і склали 19,5% доходів від вантажоперевезень. Висновок - скорочення обсягів перевезень в умовах 2020 року була неефективне, пасажирський комплекс УЗ в існуючому вигляді має оптимальні обсяги перевезень, нижче яких його ефективність падає ", - йдеться в документі.

Однак, як відзначають в ТСК, в складі збиткових в цілому пасажирських перевезень є окремі рентабельні перевезення: міжнародні з рентабельністю в 182% і "Інтерсіті" в 46%.

Найбільш же збитковими, за підрахунками ТСК, є приміські пасажирські перевезення: при перевезенні понад 100 млн пасажирів щорічно (70% загальних) індекс зростання виручки в 2019 році до 2015 року склав 1,7 при індексі зростання тарифів на 1,96; витрати на здійснення перевезень перевищують виручку в 7,8 рази в 2015 році і в 9,6 рази в 2019 році (погіршення ефективності на 20% за п'ять років).

У зв'язку з цим ТСК пропонує прем'єр-міністру забезпечити повну компенсацію недоотриманих доходів від перевезень масових категорій пасажирів у дальньому та приміському сполученні, тарифи на які встановлюються нижче собівартості. Виділити зазначену суму окремим рядком у фінплані компанії.

Наглядовій раді та правлінню УЗ пропонується вивести міжнародні перевезення і внутрішні категорії "Інтерсіті +" в окремі залежні компанії (компанію), яка дозволить акумулювати необхідні кошти на їх розвиток, залучити інвестиції для приросту цього рентабельного бізнесу і задовольнити зростаючий попит.

Читайте також: Член наглядової ради Укразалізниці пішов у відставку, розповів про невиплату зарплати та інші проблеми в держкомпанії

Як писало ZN.UA, вантажні перевезення мігрують з рейок на автостради. Причина - тарифна політика УЗ.

Крім того, тарифи на вантажні перевезення УЗ економічно необґрунтовані.