UA / RU
Підтримати ZN.ua

Скандал навколо Uklon: що сталося та в чому звинувачують сервіс

Редакція ZN.UA перепрошує у читачів за попередню версію заголовка, який міг створити неправильне враження про позицію видання.

В останні тижні на адресу компанії Uklon в мережі з'явилося чимало обвинувачень, пише "Економічна правда". Говорять про роботу під час комендантської години, "захмарні" тарифи, оптимізацію податків та діяльності без ліцензії.

Хто роздмухав скандал

Із середини лютого в анонімному телеграм-каналі зі скандальною репутацією "Джокер", який асоціюють з Офісом президента, почали з'являтися провокативні повідомлення про роботу сервісу таксі Uklon. З використанням нецензурної лексики аноніми писали, що компанія нібито не сплачує податки, надає послуги під час комендантської години, а також співпрацює з платіжною системою, яка діяла в РФ.

Читайте також: Депутат з фракції Зеленського лобіював гастролі російського репера Елджея, який виступав в окупованому Криму - "Схеми"

Певний час, імовірно через анонімний статус телеграм-каналу, на ці повідомлення ніхто не реагував.

У середині березня сайт ТСН випустив текст про роботу Uklon під час комендантської години. У тексті зазначалося, що о першій ночі застосунок запропонував авторові викликати таксі за 575 грн, однак замовлення ніхто не прийняв. Після підвищення ціни до максимально дозволеної (понад 2,2 тис грн) водій швидко знайшовся.

Більше того, стало відомо, що гроші, отримані з подорожніх вночі за надвисоким тарифом, перераховують, послуговуючись Fondy – сервісом з надання послуг онлайн-платежів та електронної комерції. Fondy у 2013 році заснувала Валерія Вагоровська. Сервіс працює у багатьох країнах Європи. За даними YouControl, Вагорська є головним бенефіціаром ТОВ "Фінансова компанія "Елаєнс", через яку працює Fondy.

У повідомленнях анонімних телеграм-каналів йдеться, що Fondy працювала в РФ, зокрема після 2014 року. У компанії зазначають, що вона діє в рамках законодавства України і не співпрацює з державою-терористом.

Читайте також: Топ-15 компаній отримують 50% державних грошей за ліки – чий це бізнес 

На початку 2023 року Національний банк України проводив переліцензування платіжних систем, і Fondy її пройшла. Зауважимо, що Fondy використовують тисячі компаній для грошових переказів, а під час війни для українців надважливо мати легальні та безпечні сервіси, котрими не користуються у злочинних цілях. І за це повну відповідальність несе регулятор, а саме – Нацбанк.

До того ж, у НБУ не можуть не знати про те, що Uklon використовує в Україні оригінальну схему ухилення від сплати податків, а також працює через Кіпр.

Читайте також: Третина українців розглядає розслідування щодо порушень бізнесу як тиск з боку правоохоронців – соцопитування КМІС

Одне з найсерйозніших звинувачень – ухилення Uklon від сплати податків в Україні. Воно стосується доходів і водіїв-партнерів, і самої компанії. Uklon не відповідає за податки водіїв, бо позиціонує себе як райдхейлінг-сервіс. Фірма лише надає майданчик, через який водії надають послуги з доставки пасажирів. Компанія не наймає їх на роботу, тому не відповідає за сплату ними податків.

Інше серйозне звинувачення – робота через Кіпр. У структурі Uklon є юридична особа на Кіпрі. За даними Youcontrol, засновниками ТОВ "Уклон Україна" є Дмитро та Вікторія Дубровські (по 38,46%), Віталій Дятленко та Сергій Смусь (по 11,54%). Водночас компанія має підконтрольну фірму на Кіпрі – Uklon Ltd. Про це там говорять відкрито. Реєстрація компаній на Кіпрі – звична практика для українського бізнесу. Ця юрисдикція дозволяє оптимізовувати податки, адже там діє чи не найменша в Євросоюзі ставка податку на прибуток – 12,5%.

Отже, Uklon Ltd. не сплачує до бюджету Кіпру податки з прибутків, отриманих в Україні, маючи при цьому схему податкової оптимізації, що дозволяє їй не сплачувати податки за найманих водіїв.

Що про це говорять у компанії

Uklon – єдиний сервіс, який працював під час комендантської години. Як наголошував генеральний директор компанії Сергій Гришков, "працювали для людей, у яких трапилися екстрені випадки".

У червні 2023 року в Uklon розповіли, що викликати таксі під час комендантської години можна за умови, якщо водій має спеціальну перепустку. Тепер сервіс подачі таксі на запит поліції припинить роботу під час комендантської години.

Більшість закидів про "завищені" ціни там вважають маніпуляцією. В Uklon також говорять, що її платіжна система має необхідні ліцензії і погодження від регулятора – Національного банку України.

Раніше ми писали про те, що в Україні діє процедура обов'язкового технічного огляду, яка проводиться згідно з державними стандартами.