Ветерани Прикордонних військ отримали дозвіл столичної влади на проведення 27 серпня маніфестації під стінами центрального офісу Служби безпеки України на Володимирській, 35. Прикордонники, котрі багато років прослужили з чекістами під одним дахом (Прикордонні війська, нагадаємо, за радянської влади належали до системи КДБ СРСР, та й сьогодні пенсіонери-прикордонники стоять на обліку в пенсійних підрозділах СБУ), мають намір протестувати проти активної протидії керівництва Служби в питанні перерахунку пенсій військовикам Прикордонних військ, звільненим у запас. Проти ситуації, коли за давно ухвалених і справно діючих законів про пенсійне забезпечення військовослужбовців своє право на гідну винагороду десятків років, відданих службі Батьківщини, їм доводиться роками доводити в судах. Щоправда, у розмовах із офіцерами запасу з’ясувалося, що в такій ситуації опинилися не тільки прикордонники...
Коли 13 років тому Прикордонні війська КДБ СРСР було реорганізовано в самостійну структуру — Державний комітет з охорони кордону, а пізніше — Державну прикордонну службу, було прийнято рішення не створювати власного пенсійного відомства, а скористатися послугами колишніх колег (система соціального захисту в КДБ була дуже потужною і розвиненою, і дублювати її не було сенсу). Між Держкомкордону та Службою безпеки було укладено низку договорів про пенсійне забезпечення військовиків-прикордонників. Відповідно до цих документів, після виходу в запас прикордонники направляються на пенсійний облік у відповідні територіальні управління СБУ, які й уповноважені нараховувати та виплачувати їм пенсії.
Базовим законом для нарахування пенсій відставним є Закон України «Про пенсійне забезпечення військовослужбовців, осіб командного і рядового складу органів внутрішніх справ і деяких інших осіб». Відповідно до його 43-ї статті, при нарахуванні пенсії офіцеру запасу враховуються всі види грошового утримання, які він одержував на службі на момент звільнення. Їх у військовиків багато: це і чітко регламентований указами Президента посадовий оклад, і оклад за військове звання, і надбавка за вислугу років, і надбавки за службу в тих чи інших родах військ, кваліфікаційні надбавки, надбавка за роботу з даними, що становлять державну таємницю. У тяжкі для економіки країни роки спеціальними указами Президента вводилися додаткові заходи підтримки військових у вигляді спеціальних надбавок і премій.
При розрахунку пенсій у багатьох випадках виникають певні проблеми. Одна з них стосується преміальних: цю суттєву прибавку до щомісячної грошової виплати вводили кілька разів. У результаті багатьом офіцерам-прикордонникам пенсійне управління СБУ виключає її з базової суми для нарахування пенсії. Мотивація — нібито це були не постійні виплати. На думку самих офіцерів, преміальні прикордонникам нараховували на постійній основі в певні тривалі періоди. І відповідно до процитованої ст. 43 базового військового пенсійного закону повинні враховуватися при розрахунку середньомісячного заробітку. Як ми вже казали, в такій ситуації опинилися не тільки прикордонники.
Друга проблема стосується нормативних актів, які визначають різні надбавки (від 50 до 100%) до грошового забезпечення військовиків, у т.ч. прикордонників, що набрали сили після їхнього звільнення в запас. Адже відповідно до ст. 63 вищезгаданого закону про пенсійне забезпечення військовослужбовців, пенсія має перераховуватися з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військових. Тобто, якщо підвищився посадовий оклад тієї позиції, котру займав колись на службі офіцер, то має підвищуватися і його пенсія. Однак на практиці пенсійні органи силових структур не квапляться перераховувати пенсії звільненим у запас військовикам. Аналогічні проблеми існують і в офіцерів запасу Внутрішніх військ, які стоять на пенсійному забезпеченні в МВС.
У результаті, як уже згадувалося, офіцерам доводиться звертатися в суд. Як правило, суди їхні аргументи до уваги беруть. На сьогодні в Україні є численні прецеденти позитивних рішень судів першої інстанції за подібними позовами. Зокрема, у судових рішеннях за позовами військовиків, із якими мав можливість ознайомитися автор, зазначалося: премії, котрі вони одержували під час проходження служби, є постійним щомісячним додатковим видом грошового забезпечення, а отже, мають враховуватися при нарахуванні пенсії. А вже згадана ст. 63 закону про пенсійне забезпечення військових повинна однозначно виконуватися стосовно всіх надбавок, уведених після звільнення офіцера в запас. Що стосується прикордонників, то на сьогодні суди першої інстанції з позовами про перерахунок пенсій виграли понад три десятки офіцерів.
Чому ж вони виявилися готові вийти на маніфестацію? Річ у тім, що, на відміну від Міністерства оборони, котре за рішенням судів перераховує пенсії своїм офіцерам, СБУ почала оскаржувати рішення судів стосовно прикордонників у апеляційній інстанції. Причому, як вважають офіцери запасу, жодних законодавчих передумов для оскарження цих рішень немає — юристи Служби таким чином лише намагаються затягти набуття чинності судовими рішеннями. Як заявив представник СБУ на засіданні апеляційного суду 22 липня нинішнього року, вони змушені подавати апеляції на вимогу керівництва Служби.
Апеляційні скарги СБУ базуються на тому, що, на думку юристів цього відомства, стаття 63 Закону про пенсійне забезпечення військовослужбовців, котра передбачає перерахунок пенсій у разі збільшення грошового забезпечення відповідних категорій військових, не може бути застосована до вимог офіцерів-скаржників. Оскільки указами Президента України вводяться нові види надбавок, які не значаться в грошових атестатах звільнених раніше офіцерів. На думку СБУ, це передусім стосується щомісячної надбавки в розмірі 100% грошового забезпечення, введеної указом Президента №173/2002 від 23 лютого 2002 року. Апеляційна інстанція поки своє рішення не винесла.
Військових чиновників, які недонараховують пенсії, можна було б, принаймні, зрозуміти, якби вони непокоїлися винятково про цілість коштів державного бюджету (яких на даний момент у країні, слава Богу, вистачає). Однак, коли офіцери запасу випадково дізнаються про те, що деяким їхнім колегам пенсії нараховують «по повній програмі» чи навіть із перевиконанням (тобто з урахуванням усіляких виплат, які будь-коли мали місце), у них виникає почуття, так скажімо, соціальної несправедливості.
Особливо ці відмінності помітні в рамках одного пенсійного управління, як відбувається в прикордонників і чекістів. У багатьох офіцерів запасу Прикордонних військ давно склалося переконання, що в «рідному» колись відомстві вони сьогодні перебувають на правах пасинків. Офіцери всіляко підкреслюють: йдеться про єдине виконання пенсійного законодавства в державі. Адже Конституція України регламентує рівність усіх громадян перед законом. Ветерани-прикордонники, виходячи на маніфестацію, хочуть лише того, щоб у нашій країні главенствував Закон.