"Те, на що давно вже вказують російські кореспонденти, тепер турбує і німецьку контррозвідку", - йдеться у статті Die Welt про інформаційну війну, яку Росія, за деякими даними, веде у Німеччині. Як заявив цього тижня глава Федерального відомства з охорони конституції Ханс-Георг Маассен, "російські спецслужби не займаються пошуком інформації, але і намагаються впливати на громадську думку в Німеччині".
Корреспондент Ульріх Клаус розповідає про "певні кампанії", які розгортаються в мережі проти "західних редакцій газет і телеканалів". На форумах і у соціальних мережах "хвилями" з'являються численні коментарі, сенс яких "завжди один і той самий", пише він, наводячи як приклад кілька висловлювань, зокрема таке: "Вкотре фашистський уряд в Європі намагається заморити голодом людей у Східній Європі" (мова в даному випадку йде про новий уряд у Києві, пояснює автор). Або: "Мерзенне цькування Путіна і Росії".
ТАКОЖ: Обама застеріг громадян від пропаганди РФ про Україну, яку вкидають "нон-стоп"
Такі коментарі не завжди легко відрізнити від справжніх, продовжує Клаус, але при найближчому розгляді починає кидатися в очі "стереотипність висловлювань і термінології". Так, часто використовується словосполучення "майданівський фашизм" і "підбурювання до війни". "За допомогою такої термінології, судячи з усього, робиться спроба спертися на широко поширену у мережі схильність до теорій змови і зібрати під своїми прапорами всіх тих, хто і так давно вже вважає "монополію" авторитетних ЗМІ на висловлювання думок ворогом "неподцензурного" поширення інформації в мережі", - пише автор. Судячи зі шквалу образ і звинувачень на адресу журналістів та людей з протилежною точкою зору, ця тактика виявляється "значною мірою" результативною, додає він.
На іншу ознаку організованих кампаній в інтернеті вказав редактор телепрограми "Час культури" на телеканалі 3sat Маркус Дільманн: хвилі "глядацьких" коментарів до будь-якої передачі з'являються не відразу після її виходу в ефір, а за якимось "власним графіком".
Далі Клаус розповідає про одного з "останніх трюків" російських пропагандистів: приєднатися до одного з вже існуючих у Західній Європі протестних рухів і використовувати його в якості "троянського коня" для досягнення власних цілей. Саме так сталося з "понеділковими демонстраціями", пише він.
На думку авторів дослідження "Анатомія російської інформаційної війни", яке було проведено Центром східних досліджень у Варшаві, під час кримської операції Росія "продемонструвала всьому світу можливості і потенціал інформаційної боротьби". У доповіді йдеться, що "спецпропаганду" було відроджено в Росії під час перетворення армії у 2000-ні, а "систематична розробка методів ведення психологічної та пропагандистської війни" почалася ще у 1942 році за наказом Сталіна.
Свою оцінку пропагандистським кампаніям на прохання Die Welt дав і соціолог Александер Хойзлер. Їхнє ідеологічне наповнення він порівняв із кверфронтом, таким чином вказавши на парадоксальне поєднання гасел з двох протилежних флангів політичного спектру - лівого і правого. Цю особливість відзначили і учасники німецько-польського семінару для журналістів, який відбувся на початку травня у Потсдамі, йдеться у статті.
Як зазначив керівник німецького відділення організації "Репортери без кордонів" Кристіан Мір, інформаційна війна небезпечна, крім усього іншого, тим, що вона може спровокувати самоцензуру. Останнім часом його організація відзначає інтенсифікацію "прихованої пропаганди з боку диктаторських чи авторитарних держав на німецькомовних сторінках у соцмережах", причому такі прояви, як правило, пов'язані з українським конфліктом, або з боротьбою за громадянські права у Туреччині. !zn
Читайте також:
Документи показали, як армія російських "тролів" атакує Америкиу
Найстаріша кримська газета надрукувала прокльони на адресу українських політиків
Російські мас-медіа лідирують за рівнем недовіри серед українців
Кремль має намір маніпулювати громадською думкою в Америці і Європі через інтернет