Посли країн ЄС зустрінуться сьогодні для обговорення нового пакету санкцій проти Росії, найбільш вагомим компонентом якого буде обмеження ціни на російську нафту, яка експортується морем. Цей крок в цілому був погоджений країнами G7. І його потрібно нарешті втілити.
Як пише Politico, ЄС відчуває дедалі більший тиск вимог, щоб він виконав свою обіцянку про швидку і рішучу відповідь на поведінку Москви останнім часом, особливо після того, як Владімір Путін минулої п’ятниці проголосив про анексію чотирьох областей України. Однак, шість дипломатів розповіли Politico, що низка країн досі створює перешкоди. Те, що серед них Угорщина, вже не дивує. Але протестують також Кіпр, Греція і Мальта, чиї флоти танкерів транспортують більшу частину російської нафти.
Чи ризикне Угорщина зробити так, щоб затягнути схвалення пакету санкцій? Це питання цікавить багатьох дипломатів, які вказують на компроміс, запропонований у неділю Європейською Радою на чолі з Чехією. Він вже вирішує багато занепокоєнь Будапешта. Серед іншого, угорська сторона наполягала на тому, щоб їй дозволили реекспортувати російську нафту в сусідні країни ЄС. Адже Угорщина досі отримує поставки через нафтопроводи. Єврокомісія, а також країни ЄС, занепокоєні тим, що це дасть Будапешту нечесну перевагу на єдиному ринку. Багато хто вважає, що Будапешт і так отримав достатньо, коли для нього зробили виключення і дозволили отримувати російську нафту через «трубу».
Дипломатів насторожили слова угорського постійного представника на зустрічі в п’ятницю про те, що його країна має низку відкритих питань, через які вона може бути не готовою підтримати рішення про санкції до зустрічі лідерів країн ЄС в кінці цього тижня. За словами одного з дипломатів, складається враження, що «Угорщина просто намагається витиснути якомога більше». Інший високопоставлений дипломат сказав, що Угорщині варто пам’ятати, що якщо вона перестарається, інші країни ЄС можуть застосувати схожі тактики і запровадити нові мита на нафту, яка постачається через нафтопроводи. Власне, для цього не потрібна одностайність, вистачить і більшості голосів в Європейській Раді. Тож Будапешт не зможе накласти вето.
Зрештою, проблема Угорщини може виявитися не такою великою у порівнянні з іншою перепоною для санкцій, якою стала судноплавна промисловість. Саме з нею пов’язаний протест Кіпру, Греції і Мальти. Ці три країни стривожені, що ЄС вистрілить собі в ногу, якщо заборонить їхнім танкерам транспортувати російську нафту (продану за обмеженою ціною) без запровадження аналогічної заборони іншими великими судноплавними країнами, такими як Туреччина, Індія і Індонезія. Кіпр, Греція і Мальта бояться, що ці конкуренти можуть просто відібрати їхній бізнес. Однак, дипломати кажуть, що вимога відкласти санкції до часів, коли Індія погодиться їх підтримати, - це те саме, що попросити взагалі їх не запроваджувати.
Терпіння закінчується. Неназваний європейський дипломат сказав, що багато країн принесли в жертву свої доходи і вигідний бізнес заради більшої мети - покінчити з війною, яку розв’язала Росія. Інший дипломат застеріг Кіпр і Грецію, що їм варто пам’ятати про власну залежність від солідарності ЄС у відносинах з Туреччиною.
Зважаючи на всі перепони, посли готуються до проведення додаткових зустрічей цього тижня. Власне, вони обговорять питання санкцій ще раз в середу. Але метою залишається узгодити пакет до зустрічі лідерів ЄС у п’ятницю. Один з дипломатів сказав Politico, що поки зрозуміло одне: «Не буде ніякого пакету санкцій без обмеження ціни на нафту».