Нещодавно з космодрому Байконур у Казахстані стартував корабель "Союз МС-28", який доставив космонавтів "Роскосмосу" Сєргєя Куд-Свєрчкова і Сєргєя Мікаєва, а також астронавта NASA Крістофера Вільямса на Міжнародну космічну станцію. Подорож пройшла без інцидентів, але запуск спричинив такі руйнування, що, ймовірно, поклав кінець історії російських пілотованих космічних польотів.
Про це пише The Hill.
Виявилося, що хтось не закріпив 20-тонну сервісну платформу, яка використовується для доступу робітників до двигунів "Союзу" перед запуском. Тяга ракети викинула платформу у вогняну траншею, пошкодивши стартовий майданчик і зробивши його непридатним для подальшого використання в найближчому майбутньому.
Оскільки майданчик №31 є єдиним, який використовує "Роскосмос", звідки можна запускати як "Союз", так і вантажний корабель "Прогресс", Росія більше не має доступу до Міжнародної космічної станції. Ця ситуація має наслідки як для МКС, так і для майбутнього Росії як космічної держави.
Офіційно росіяни оптимістично налаштовані щодо своєї здатності відновити майданчик, однак сторонні аналітики російської космічної програми не настільки впевнені в цьому.
Не враховуючи корупцію та неефективне управління, значна частина ресурсів, які могли б бути використані для відновлення, замість цього йдуть на фінансування безглуздої імперіалістичної війни Росії проти України.
"Додайте до цього економічні санкції, які Захід наклав на Росію, щоб покарати її за агресію, і можна зробити висновок, що країна, яка колись вразила світ першим супутником і першим людиною в космосі, у найближчому майбутньому вийде з бізнесу пілотованих космічних польотів", — зауважують журналісти.
Росія, безумовно, не схожа на SpaceX, яка відносно швидко оговталася від низки подібних катастроф.
Вплив на подальшу роботу МКС незабаром стане очевидним. Вантажний корабель "Прогресс" використовується для періодичного підйому орбітальної космічної лабораторії та "десатурації" її гіроскопів.
"Прогресс" також служить танкером для заправки російських двигунів на МКС. Ці двигуни важливі, щоб уникати космічне сміття.
"Розробка нового засобу для заправки двигунів є складною задачею. Чи можливо запустити "Прогресс" на іншій ракеті, наприклад, Falcon 9? Чи може Cargo Dragon слугувати танкером? Сподіваємося, що інженери SpaceX Ілона Маска працюють над цим питанням", — пишуть автори.
Більшою проблемою, яку висвітлила ця аварія, є питання про місце Росії у світі. Очільник Кремля Владімір Путін вважає себе другим царем Петром І. Той допоміг Росії стати світовою потугою. Путін хотів би відновити силу і вплив своєї країни, втрачені після розпаду Радянського Союзу.
Відмінність Путіна від Петра І полягає в тому, що цар Петро не тільки виграв війни проти шведів і турків, але й підтримував добрі відносини з європейськими країнами, такими як Англія і Нідерланди. Росія Петра отримала вигоду від західної інженерії та науки.
Путін загруз в Україні, витрачаючи життя і ресурси, які можна було б краще використати для космічних програм Росії. Він також відштовхнув Захід і тепер позбавлений союзів, які могли б принести йому користь. Копіювання документів SpaceX російським космонавтом Алєгом Артемьєвим, якого усунули від польоту на Міжнародну космічну станцію за крадіжку американських військових технологій, також не сприяло справі.
"Питання про те, як Путін вибереться з халепи, в яку він сам себе загнав, є складним. Відповідь на нього, можливо, залишиться за його наступником", — додають у The Hill.
Водночас значення SpaceX зросло понад усі очікування. Crew Dragon зараз є єдиним транспортним засобом, здатним доставляти людей на космічну станцію і назад. На горизонті не видно жодних додаткових засобів, за винятком, можливо, Boeing Starliner, якщо його вдасться запустити.
Незважаючи на чудові результати SpaceX, факт залишається фактом: покладатися на одного постачальника таких послуг, як пілотовані космічні польоти, нерозумно. Необхідно розробити альтернативу.
Компанія Blue Origin Джеффа Безоса потрапила в заголовки новин завдяки New Glenn і місячному посадковому модулю Blue Moon, який незабаром мають запустити. Можливо, засновник Amazon розширить свою діяльність на пілотовані космічні кораблі.
Індійська програма Gaganyaan — ще одна можливість. Наразі вона провела випробування парашутів. Після серії безпілотних польотів космічна капсула має вивести астронавтів на низьку орбіту Землі в першому кварталі 2027 року. Отже, зростання Індії як космічної держави може супроводжуватися занепадом Росії.
Нагадаємо, космічний корабель SpaceX успішно збільшив висоту МКС над Землею.

