Китайське судно Yi Peng 3, підозрюване в пошкодженні телекомунікаційних кабелів у Балтійському морі, отримувало вказівки від російської розвідки, повідомляє газета Wall Street Journal (WSJ). Видання ґрунтує свою інформацію на анонімних джерелах серед влади, що бере участь у розслідуванні.
За даними джерел WSJ, російська розвідка дала капітану судна інструкції пошкодити кабелі за допомогою якоря. Кремль заперечує свою причетність, а прессекретар Кремля Дмитро Пєсков раніше назвав ці звинувачення абсурдними.
І це не єдиний момент, який заслуговує на увагу і побоювання. Ракетний корвет «Меркурій», один із найсучасніших російських військово-морських кораблів, супроводжував нафтовий танкер у Балтійському морі, коли до нього підійшов німецький військовий корабель.
Німецький фрегат F223 слідував за двома російськими кораблями до точки поблизу датського острова Борнхольм, а потім спрямував свій вертоліт Sea Lynx, оснащений потужним обладнанням для спостереження, щоб озирнутися після того, як низка інцидентів у цьому районі змусила сили безпеки напружитися.
У відповідь російський корвет випустив по повітряному судну сигнальні ракети, змусивши пілота повернути назад. Ніхто не постраждав, а гелікоптер, призначений для пошуку і знищення підводних човнів, не зазнав пошкоджень, повідомила німецька влада.
Цей інцидент 26 листопада, подробиці якого раніше не повідомлялися, став частиною все більш загострюваного протистояння між Росією та Організацією Північноатлантичного договору в Європі, причому Балтійський регіон стає ключовим осередком протистояння, небаченого з часів розпалу холодної війни.
Відтоді як Володимир Путін почав повномасштабне вторгнення в Україну, російські військові кораблі відкрили попереджувальний вогонь по суднах НАТО, потужні російські системи перешкод порушили повітряне сполучення, а російські винищувачі провели небезпечні маневри, включно зі скиданням палива на літаки-шпигуни союзників у небі над Балтикою, за словами численних західних чиновників.
Крім військових сигналів, Росія активізувала часто жорстоку кампанію саботажу і хитрощів.
Критично важливі об'єкти інфраструктури, як-от кабелі передавання даних і трубопроводи, зазнавали нападів із комерційних суден, які, на думку західних чиновників, використовувала російська розвідка. За даними західної розвідки і правоохоронних органів, підпільні російські оператори використовували Литву, прибалтійську державу, як плацдарм для проведення терористичної операції, що передбачала доставку запалювальних пристроїв на комерційних літаках за допомогою таких служб, як логістичний гігант DHL.
У Великій Британії чоловік зізнався, що здійснив підпал нерухомості в Лондоні, яка належить Україні, за дорученням Росії. У Польщі було підпалено торговий центр, і влада підозрює, що за цим інцидентом стоїть Росія.
Загроза від цих так званих гібридних атак, які не досягають порога прямого військового зіткнення, але загрожують життю людей і найважливішим об'єктам інфраструктури, стає настільки високою, що одна з постраждалих країн може розглянути можливість задіяння положення про колективну оборону НАТО, заявив Бруно Каль, глава служби зовнішньої розвідки Німеччини, в рідкісному публічному попередженні минулого місяця.
Єнс Столтенберг, колишній дворазовий генеральний секретар НАТО, заявив, що за час його перебування на посаді, що закінчилася в жовтні, Росія розширила коло своїх цілей, включно з руйнівними диверсіями, кібератаками та втручанням у вибори в країнах Європейського союзу, що входять до альянсу безпеки.
«Це реальна загроза... і частина російської кампанії ворожих дій проти членів ЄС і НАТО в Європі», - сказав Столтенберг, який наразі очолює Мюнхенську конференцію з безпеки, глобальний форум з безпеки.
«Немає жодних сумнівів у тому, що Росія причетна до цього, і російські спецслужби пов'язані з кількома заарештованими», - сказав він. «Мета - створити плутанину, підірвати політичну підтримку України, а також втрутитися в політичні процеси в наших країнах».
За його словами, за час його перебування на посаді союзники по НАТО активізували обмін розвідданими і створили спеціальний підрозділ для захисту критично важливої підводної інфраструктури, збираючи докази проти ймовірних російських злочинців.
Наступ Росії на Україну спонукав Швецію і Фінляндію вступити в НАТО, і тепер вісім із дев'яти країн, що омивають Балтійське море, є членами альянсу, що викликало радісні коментарі союзних лідерів про те, що воно стало «озером НАТО».
Однак Росія відтоді значно збільшила свою військову присутність у регіоні, посиливши агресивну позицію щодо сусідів, небачену з часів холодної війни, заявив міністр оборони Німеччини Борис Пісторіус.
У своїй заяві він підтвердив інцидент із вертольотом ВМС Німеччини і сказав, що ВМС Німеччини діяли в «деескалаційний» спосіб. ВМС Німеччини та інших союзників тепер збільшать свою присутність на Балтиці, сказав він.
Подальші зіткнення в цих водах цілком імовірні.
Росія значною мірою покладається на балтійські порти для обслуговування свого флоту, оскільки Туреччина відмовляє всім військовим кораблям у проході через Босфор, який з'єднує Середземне і Чорне моря, де розташовані ключові військово-морські бази Кремля. Крім Балтики, останнім оплотом російського флоту в незамерзаючих водах у регіоні є Сирія, і Москву може бути витіснено звідти після того, як її союзника Башара Асада скинули ісламістські повстанці.
Нагадаємо, несправність кабелю між Швецією і Литвою було виявлено в неділю, 17 листопада. За даними Marinetraffic, судно Yi Peng 3 рухалося вздовж кабелю незадовго до 10-ї години.
Це ж китайське судно пройшло біля підводного кабелю C-Lion1 між Німеччиною і Фінляндією о 4:04 ранку в понеділок, 18 листопада. Пошкодження кабелю було виявлено приблизно в той самий час. У вівторок вранці два данські військові кораблі, схоже, слідували за Yi Peng 3 у Балтійському морі. Близько полудня у вівторок судно Yi Peng 3 прямувало на північ між двома великими данськими островами Фінн і Шелланд.