Дуже поширена думка, що діти менше читають, у них розвинене кліпове мислення, вони не вміють зосереджувати свою увагу без спецефектів, які дає інтернет. Але досі жодних достовірних даних з цього питання не було. Перше в Україні моніторингове дослідження дозволило відкрити завісу над цим питанням. Вивчалося вміння розуміти, інтерпретувати, розуміти тексти, а також робити висновки та шукати нову інформацію. Моніторинг проводився серед учнів 4-х класів, тобто тих, хто закінчив початкову школу і крокує в старшу. Так, вже на виході з початкової школи формується значний контингент школярів, які не читають книжок.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Оксана Онищенко. За її словами, з завданнями моніторингових тестів хто краще, хто гірше впоралися 86% школярів. Це означає, що їх знання та вміння відповідають вимогам Державного стандарту початкової освіти. А ось 14% четвертокласників, закінчивши навчання у початковій школі, не вміють навіть на мінімальному рівні шукати інформацію, аналізувати її, робити висновки і осмислювати тексти.
"Ще в початкових класах формується велика група школярів, які не люблять читати, а якщо і читають, то під примусом. Третина учасників тестування (32%) не читають ніколи або рідко. Майже кожен п'ятий четвертокласник (19%) не згоден з тим (повністю або частково), що читати важливо, щоб досягти успіху в житті. Половині четвертокласників не подобається те, що вони читають у школі, - зазначає оглядач. - Завдання, в яких потрібно було зробити власний висновок щодо прочитаного, записати його і аргументувати, правильно виконала не більш ніж третина школярів, а в окремих випадках - взагалі кілька відсотків".
Детальніше про моніторинг читання в початковій школі читайте у матеріалі Оксани Онищенко "Це не 451° за Фаренгейтом, але є про що замислитися" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".