Кабінету міністрів України необхідно звернути увагу на оборот розчинників (код УКТЗЕД 3814009090), під виглядом яких все частіше фіксується безподатковий оборот нафтопродуктів і компонентів для їх виробництва в кустарних умовах.
Про це повідомляє enkorr з посиланням на пресреліз Консалтингової групи «А-95».
Припинення цих схем, на думку експертів, дозволить збільшити надходження до бюджету, радикально знизити обсяги фальсифікату на паливному ринку і тим самим захистити автомобілі та здоров'я громадян від цієї токсичної продукції.
Відзначається, що основні зловживання спостерігаються в секторі міні-НПЗ: вони переробляють газовий конденсат і нафту внутрішнього видобутку, отримують бензин і дизельне паливо стандартів Євро-2 і Євро-3, реалізація яких на внутрішньому ринку заборонена. Щоб уникнути оподаткування акцизом, здійснюють підміну товарного коду з фактичного 2710 (нафта і нафтопродукти) на код 3814 (розчинники). Надалі ця продукція відправляється або на нафтобази для подальшого змішування з октанозбільшуючими компонентами, або безпосередньо на автозаправні станції, що було неодноразово задокументовано органами Державної фіскальної служби.
За оцінками Консалтингової групи «А-95», річний обсяг бензину і дизельного палива з міні-НПЗ досягає 450 тис. Т, а бюджетні втрати від несплати акцизу і ПДВ можуть досягати 5 млрд грн на рік.
«Це повністю тіньовий бізнес, який, по суті, весь працює за готівку, а значить живить податкові ями,« скручування »і стимулює побудову нелегальної системи збуту через такі ж незаконні АЗС», - говорить директор Консалтингової групи «А-95» Сергій Куюн.
Новою схемою зловживань є імпорт розчинників для лакофарбової промисловості, які за фактом являють собою суміш октанопідвищуючих компонентів - метил-трет-бутилового-ефіру, метанолу та інших спиртів. Відповідно до Податкового кодексу України, окремо ці компоненти обкладаються за максимальною акцизної ставки для бензинів - 213 євро за 1000 л, але в суміші під виглядом розчинників в'їжджають без акцизу. Це також стало можливим завдяки спеціальним роз'ясненням Державної податкової служби від 11 червня 2020 р..
У 2020 році в Україну було імпортовано 77,4 тис. Т розчинників, що на 15% більше, ніж в 2019 році, коли імпорт склав 67,3 тис. Т. Основний обсяг надходить з Росії і Білорусі. У січні-лютому 2021 року імпорт продовжив зростання: 9,2 тис. Т проти 8 тис. Т (+ 15%) за аналогічний період минулого року.
Імпортерами переважного обсягу таких розчинників переважно виступають компанії, безпосередньо пов'язані з мережами автозаправних станцій або міні-НПЗ.
За розрахунками «А-95», якщо зловживання з імпортом розчинників НЕ будуть припинені, втрати держбюджету по акцизу і ПДВ складуть 1,1 млрд грн.
«Активна діяльність міні-НПЗ, імпорт розчинників і тіньовий ринок мають колосальний мультиплікативний ефект. Це не просто втрати бюджету, це удар по українським нафтопереробним заводам і легальному бізнесу з торгівлі нафтопродуктами. Оцінити сумарний негативний ефект вкрай складно », - заявив Сергій Куюн.
На думку експертів, уряду необхідно розробити систему контролю потоків вуглеводневої сировини і готової продукції з міні-НПЗ. Відносно імпорту розчинників в коригуванні потребує згадане роз'яснення Державної податкової служби.
Нагадаємо, найбільшими одержувачами безакцизних компонентів для виробництва моторних палив в січні-лютому стали роздрібні мережі або міні-НПЗ: група «БРСМ-Нафта» (3,9 тис. т) і харківська компанія «Пром Хім» (4,1 тис. т), що відправляє частину ввезених розчинників на міні-НПЗ в Мерефі (Харківська область), звідки закуповує паливо мережу Motto. Серед імпортерів розчинників також необхідно виділити ТОВ «Термінал» (ЄДРПОУ 32547138), яке за перші два місяці 2021 р ввезло 400 т.