Стало відомо бурхливе минуле затонулого в Одесі судна під молдавським прапором

Поділитися
Стало відомо бурхливе минуле затонулого в Одесі судна під молдавським прапором Акваторія Одеської бухти забруднена, ГДК перевищена в 90 разів.
Досьє на маленький бункерувальник змушує подивитися на ситуацію під іншим кутом

Нечисленний екіпаж танкера "Делфі", затонулого в Одесі навпроти пляжу-"тезки" "Дельфін", врятований, незважаючи на досить тривалу відмову сходити з борта судна. За цей час виявилося, що акваторія Одеської бухти забруднена нафтопродуктами.

За станом на 18:00 вміст нафтопродуктів у воді на місці аварії танкера "Делфі" перевищував гранично допустиму концентрацію в 90 разів. Про це повідомив заступник начальника Держекоінспекції Кримсько-Чорноморського округу Микола Гавриков.

Екіпаж врятували спільними зусиллями ДСНС, Адміністрації морпортів, Військово-морських сил України, комунальної рятувально-водолазної і державної Морської аварійно-рятувальної служб.

У процесі епопеї з судном з'ясувалися багато подробиць, які по-іншому показують драматичну ситуацію. Видання Думська виклало коротку історію затонулого судна.

Рейдово-портове бункерувальне судно болгарського проекту 585, призначене для перевезення відносно невеликої кількості нафтопродуктів і заправки інших плавзасобів пальним та моторними маслами. Його довжина - 59 метрів, найбільша ширина - 10 метрів, дедвейт - 1634 тонни, валова місткість - від 960 реєстр. тонн, вантажопідйомність 1565 тонн (1458 тонн мазуту, 77 тонн масла, 30 тонн сухого вантажу), максимальна швидкість 9 вузлів.

Побудований "Делфі" в 1974 році в болгарському місті Русе, на суднобудівельно-судноремонтному заводі "Іван Димитров". Судно не призначене для виходу у відкрите море, особливо в таку погоду, як вчора і сьогодні.

За своэ 45-річне життя цей танкер змінив кілька назв, прапорів і власників. Спочатку він іменувався "Пялица" і належав радянському Чорноморському морському пароплавству. Після розпаду Радянського Союзу підняв український прапор і був переданий на баланс Іллічівського морпорту. Потім судно приватизували. Новим власником стала "Одеська танкерна компанія", яка почала використовувати його для трансчорноморських перевезень невеликих партій нафтопродуктів. Тоді ж бункерувальник перейменували, мабуть заради жарту, в "Екологію" (Ekologia).

Деякий час він ходив під синьо-жовтим прапором, потім поміняв порт приписки на Батумі і вивісив полотнище з Єрусалимським хрестом (національний прапор Грузії). У 2010-х його перемістили в Одесу і ще раз "українізували". Нарешті, в 2019-му судна знову змінився власник. Ним стала британська фірма з Бірмінгема Atenia Holding Ltd. "Екологія" перетворилася в "Делфі" і перепрописалася в молдавських Джурджулештах на Дунаї - з молдавським же прапором.

За три роки до цього була перереєстрована "Одеська танкерна компанія", яка зараз називається "Фактор груп лімітед", формально розташована в Харкові і належить якомусь Джавадову Шамсаддіну Алі Огли. До цього директором і власником був одесит Михашонок Володимир Валерійович.

Є всі підстави вважати, що перераховані метаморфози відбувалися не випадково, а пов'язані з досить бурхливим і не зовсім законним життям, яке вів маленький бункерувальник, що курсував між Грузією і Україною.

У лютому 2017 року танкер попався на зливі нафтопродуктів в районі Білгорода-Дністровського. На підставі матеріалів Держекоінспекції Північно-Західного регіону Чорного моря було відкрито кримінальне провадження за частиною 1 ст. 243 КК України ("забруднення моря"), але подальшого розвитку ця справа не набула.

У лютому минулого року не ремонтований з радянських часів танкер ледь не затонув в румунських територіальних водах: утворилася течія в машинному відділенні. "Делфі" подав сигнал лиха, і його відбуксирували в Констанцу судна, що проходили поруч.

Що ж робив танкер з березня в нейтральних водах біля Південного? Морські прикордонники стверджують, що просто стояв. Джерела видання підозрюють, що не просто стояв, а стояв там, де його не могла дістати морська охорона ДПСУ. Ночами до судна підходили інші танкери, які перекачували в його ємності нафтопродукти, які згодом переправлялися малими партіями на берег - на катерах, баркасах та інших подібних плавзасобах.

Втім, все це лише підозри. Але є і факти.

27 січня 2016 року поліція на підставі матеріалів СБУ відкрила кримінальне провадження №12016160000000042 - за ознаками частини 5 ст. 191, частиною 2 ст. 367, частини 2 ст. 364, частин 1 і 2 ст. 366, частиною 4 ст. 190 та частиною 3 ст. 212 КК України - "привласнення майна", "службова недбалість", "зловживання владою", "службове підроблення", "шахрайство" і "ухилення від сплати податків".

Слідство встановило, що протягом 2012-2014 років "невстановлені особи організували злочинну діяльність, спрямовану на ввезення нафтопродуктів на територію України". Мова йде про нелегальний імпорт, який видавався за продукцію Одеського нафтопереробного заводу, що належав тоді співучаснику Януковича Сергію Курченку. Частину нафтопродуктів згодом переправляли за кордон через Ізмаїл та румунську Тульчу, а частина реалізовувалася в нашій країні. У схемі було задіяно безліч офшорних компаній і ще більше морських суден. "Делфі" - не найбільше і не найважливіше, тому в матеріалах справи згадується лише одного разу: обшукуючи один з офісів контрабандистів, оперативники знайшли, крім іншого, чистий аркуш паперу з печаткою та номером IMO злощасного судна.

Протягом сьогоднішньої ночі і завтрашнього дня співробітники АМПУ та інших служб встановлять, якщо дозволить штормове море, бонові загородження, локалізувавши розлив нафтопродуктів. Навряд чи "Делфі" був з повними танками. По всій видимості, в море виливаються якісь залишки і забруднені вуглеводнями баластні води, що, втім, теж не радує.

Через кілька днів, коли буря вщухне, з Чорноморська прибуде плавучий кран "Богатир". Судно стягнуть з хвилеріза, залатають пробоїни і відкачають воду, після чого відбуксують в той же Чорноморськ, де воно продовжить гнити вже в якості речового доказу по кількох кримінальних проваджень. Або ж розріжуть на місці, якщо вантаж для "Богатиря" виявиться непідйомною.

Ніхто не знає, чи знайдуть власника. Екіпаж, якому невідомими людьми було наказано, не називати власника і не робити ніяких дій, явно буде відповідати за екологічну катастрофу.

Поділитися
Підготував/ла Кругленко Александрина
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі