Міністерство освіти і науки України оновило навчальні програми для середньої школи у зв'язку з повномасштабним російським вторгненням, повідомляє пресслужба міністерства.
Історія України та світу
В оновлених програмах пропонується погляд на СРСР як на державу імперського типу. А фокус з репресій українців пропонується змістити на рух опору. Програма також передбачає повний, окремим навчальним блоком, розгляд російсько-української війни, що розпочалася в 2014 році.
У ній також оновлено й уточнено перелік таких термінів і понять, як: «русскій мір», «рашизм», «політика російщення», «колабораціонізм».
Захист України
У програмі цього предмету посилять військово-патріотичну складову, доповнивши її інформацією про сучасну російсько-українську війну, її Героїв та досвід ведення бойових дій. Переглянуто й теми розділів з вогневої підготовки, домедичної допомоги та цивільного захисту.
Основи здоров’я
Під час вивчення цього предмету, особливо в початкових класах, особливу увагу приділять питанням, пов’язані з ризиками воєнного часу: сигналам оповіщення та дії під час повітряної тривоги й обстрілу, вибору надійного укриття, поводженню з вибухонебезпечними і незнайомими предметами, наданню домедичної допомоги та психологічної самодопомоги.
Правознавство
Увагу приділять вивченню питань, пов’язаних з правами людини у російсько-українській війні та інформації щодо Міжнародного гуманітарного права.
Географія
У програмі з географії переглянули обсяг часу на вивчення країн у світлі сучасної російсько-української війни. А зміст теми «Країни Азії» доповнили інформацією про Південну Корею, її місце у сучасній політичній карті світу та зв’язки з Україною.
Зарубіжна література
На цьому предметі більше не вивчатимуть твори російських та білоруських класиків. Відповідно до оновленої програми, вивчатиметься творчість таких письменників, як Жан де Лафонтен, О. Генрі, Анна Ґавальда, У. Старк, Джон Бойн, Е. Шмітт, Йозеф Рот, А. Гранах тощо.
Замість творів російських поетів школярі вивчатимуть шедеври світової лірики: П’єр Ронсар «До того, як любов у світ прийшла…», Р. Бернс «Моя любов…», Й.В. Ґете «До моїх пісень…», Г. Гейне «Коли настав чудовий май…», Адам Міцкевич «Непевність».
Однак у програмі залишаться твори Миколи Гоголя та Володимира Короленка (за вибором вчителя) і твір Михайла Булгакова «Собаче серце» (вивчається за вибором учнів і вчителя).
У списку творів для позакласного читання залишено для вибору вчителем твори Ільфа і Петрова («12 стільців») та А. Кузнецова («Бабин Яр»). Також визнано доцільним залишити вивчення творів кримськотатарського письменника Т. Халілова.
Із переліку рекомендованих для використання в освітньому процесі вилучено програми: «Література (російська та зарубіжна)», «Російська мова» для шкіл з навчанням російською мовою, програми з російської мови для шкіл з навчанням українською мовою/російською мовою для 10-11 класів, «Російська мова та література (інтегрований курс)».
Над оновленням навчальних програм працювали представники провідних закладів вищої освіти, органів державної влади, депутати ВР, науковці, директори шкіл, учителі, представники правозахисних організацій, журналісти тощо.
Нагадаємо, через вторгнення Росії до нашої країни від вивчення російської мови відмовилися школи Житомира та Києва. Предмет не вивчатиметься ні як основний, ні як факультативний.