Стаття 2 Договору між Україною і РФ про співробітництво у використанні Азовського моря і Керченської протоки від 24 грудня 2003 р. встановлює, що торгові судна і військові кораблі, а також інші державні судна під прапором України або Російської Федерації користуються в Азовському морі і Керченській протоці свободою судноплавства. Торгові судна під прапорами третіх держав можуть заходити в Азовське море і проходити Керченською протокою, якщо вони прямують в український або російський порт або повертаються з нього.
Таким чином, відповідно до духу і букви Договору, ні Україна, ні Росія не мають права затримувати або оглядати в Керченській протоці і Азовському морі жодне російське або, відповідно, українське судно, а також судна третіх держав, які прямують в українські або російські порти.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Леонід Осаволюк, представник України з договірно-правового оформлення державного кордону України (2011-2016), Надзвичайний і Повноважний Посланник України.
"Ще більш грубим порушенням є затримання таких суден російськими військовими кораблями в українській частині Азовського моря і Керченської протоки. При цьому потрібно враховувати, що основні судноплавні шляхи проходять саме по українським внутрішнім водам цих акваторій, - зазначає експерт. - Винятком для зупинки суден, зокрема й російських, може бути лише черговість проходження по Керченській протоці. Міжнародне морське право також дозволяє військовим кораблям оглядати іноземні судна, але тільки у разі підозри у піратстві, работоргівлі, несанкціонованому мовленні тощо".
Детальніше про протистояння захопленню Росією акваторії Азова читайте в матеріалі Леоніда Осаволюка "Облога Азова" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".