Для того, аби забезпечити достатню кількість «технічних» фахівців, необхідних для швидкої та якісної відбудови України, парламент та уряд мають вже зараз займатися вирішенням проблем профтехосвіти в нашій державі, пише голова підкомітету з питань професійно-технічної та фахової передвищої освіти профільного комітету Верховної Ради Оксана Коваль у статті «Хто буде відбудовувати Україну після війни» для ZN.UA. Вона назвала найзатребуваніші зараз технічні професії та пояснила, чому їх мало хто обирає.
Зокрема, серед основних невирішених проблем у профтехосвіті, які потребують вирішення найближчим часом – це невиправдано низький престиж професійної освіти та стереотипне ставлення до «технічних» професій. До цього додається й недостатній попит серед абітурієнтів. Це все призвело до того, що число здобувачів професійної освіти за роки незалежності України скоротилася приблизно у 2,5 рази.
«Крім того, серед потенційних учнів існує уявлення, що випускникам закладів професійної освіти важко влаштуватися на роботу. Хоча, згідно з даними Державної служби статистики, найважче працевлаштуватися людям з вищою освітою юриста, менеджера, економіста чи бухгалтера. Водночас більша частина вакансій зазвичай – це «технічні» робітничі професії, як-то слюсарі чи зварювальники», – зазначила Коваль.
При цьому війна лише актуалізувала попит на таких працівників. У топі запитів – агрономи, машиністи екскаватора та будівельної техніки, водії, зварювальники та слюсарі. А пропоновані зарплати таким фахівцям становлять 20-40 тисяч грн.
До того ж Коваль звернула увагу, що видатки на освіту в Україні використовують не надто ефективно. Хоча Бюджетним кодексом вони й передбачені у розмірі 7% від ВВП і за даними OECD є найбільшими серед країн Європи. Зокрема, видатки на забезпечення профтехосвіти за професіями загальнодержавного значення становлять лише 1,8% від всього освітнього бюджету на 2022 рік.
«Тому задача держави системно відповідати на всі виклики у профтехосвіті: підвищувати престиж освіти та роботи викладачів, розвивати та модернізувати мережу навчальних закладів, розвивати дуальну форму профосвіти та стимулювати участь у цьому роботодавців, забезпечувати адекватний реаліям механізм та достатній обсяг фінансування сфери та розвивати публічно-приватне партнерство. Якщо ці кроки будуть виконані, Україна зможе забезпечити належний розвиток профосвіти та підготовку необхідної кількості фахівців, аби якнайкраще та якнайшвидше відновити Україну після війни», – підсумувала Коваль.
Раніше Український центр оцінювання якості освіти опублікував календар проведення національного мультипредметного тесту (НМТ), який цьогоріч замінив традиційне ЗНО у зв’язку з війною. Заплановано три сесії НМТ.