Україна сподівається, що уряд Великої Британії допоможе заспокоїти страхи капітанів суден, які бояться заходити в заміновані води Чорного моря, щоб вивезти українське зерно.
Згідно з угодою, під якою поставили свої підписи ООН і Туреччина, Москва зобов’язалася не атакувати торговельні судна, які будуть брати участь в експорті українського продовольства з портів на зразок Одеси, яка була заблокована від початку російського вторгнення. Про це пише Politico, нагадуючи, що війна триває вже п’ять місяців. Весь цей час мільйони тонн української пшениці і кукурудзи були заблоковані в країні. Глобальні ціни на продовольство почали зростати, тому що Україна - один з головних експортерів зерна. Вона забезпечує велику кількість залежних від імпорту країн в Африці і на Близькому Сході.
Росія завдала ракетний удар по Одесі через кілька годин після підписання угоди. І це підкреслює, наскільки небезпечною буде навігація в Чорному морі, поки триває війна. Посилюються страхи, що основні трейдери двічі подумають, перш ніж відправляти свої судна в Україну. Тому що доведеться дорого заплатити, щоб їх застрахувати. Міністр інфраструктури України Олександр Кубраков, який підписав зернову угоду минулого тижня, сказав Politico, що він веде переговори з урядом Великої Британії про надання гарантій. Ці гарантії могли б пом'якшити занепокоєння трейдерів.
«Ми почали такі обговорення, але поки що лише з нашого боку. Ми розпочнемо обговорення з Великою Британією, а також з деякими міжнародними фінансовими інститутами», - сказав Кубраков виданню.
Міністр закордонних справ Великої Британії і претендент на посаду голови уряду королівства Ліз Трасс пішла ще далі, заявивши під час телевізійних дебатів зі своїм суперником Ріші Сунаком, що «була досягнута угода» з Києвом щодо морського страхування, яка допоможе вивезти зерно з Одеси. Лондон - глобальний центр індустрії морського страхування. Саме тут базуються крупні гравці ринку, такі як компанія Lloyd’s.
«Ми підтримуємо тісний контакт зі сферою страхування, щоб забезпечити комерційні морські гарантії для підтримки ініціативи ООН з транспортування зерна з України», - повідомили Politico в Міністерстві закордонних справ Великої Британії.
Втім, на противагу до слів Трасс, Кубраков у середу сказав, що жодна угода ще поки не була фіналізована. Однак, він сподівається, що одна з них «скоро» з’явиться.
«Ідея полягає не тільки в тому, щоб надати субсидії, а в забезпеченні додаткових гарантій», - пояснив він.
За словами Кубракова, Україна також хоче почати переговори зі Світовим банком, щоб використати його «страхувальний механізм», а також з ЄБРР, який базується в Лондоні. Хоча в ЄБРР відкинули перспективу таких переговорів. Аналітики вважають, що питання впевненості морських транспортних компаній стане наступною перешкодою для виконання зернової угоди. Саме тому страхування - критичний фактор.
«Велике питання в тому, як багато кораблів зайдуть в цей порт. Це буде лакмусовим папірцем. Не має значення, як була досягнута угода, якщо власники суден і страхові компанії не зможуть зробити так, щоб всі цифри зійшлися. Ніхто не захоче поставити свої кораблі під загрозу», - сказав директор консалтингової компанії Green Square Agro Майк Лі.
Кубраков пояснив, що додаткові страхові гарантії допоможуть зменшити ціну логістики і збільшити прибутки українських фермерів. Український депутат Лариса Білозір сказала Politico, що висока вартість страховки може завадити зерновій угоді досягти свого максимального потенціалу.
«До війни фрахт коштував 30 доларів за тонну, а тепер, можливо, ціна зросте до 200 доларів. Впевнена, вона буде в 5-6 разів вищому через страхування і через великий ризик», - сказала Білозір виданню.