Редакторка відділу освіти та науки ZN.UA Оксана Онищенко поспілкувалася з освітнім омбудсменом України Сергієм Горбачовим про найгостріші проблеми, які підкинула українській системі освіти війна. Зокрема, вчителі, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, зіштовхнулися з низкою проблем.
З одного боку, є стаття Кримінального кодексу про те, що той, хто працює на окупанта, вважатиметься колаборантом і нестиме за це відповідальність. Але разом з тим учителям погрожує окупаційна «влада», і декому доводиться працювати під примусом, під страхом за свою сім’ю, за своє життя. Хоча, звісно, є й ті, хто палить вишиванки та допомагає організовувати «референдуми». Освітній омбудсмен пояснив, чому механізм визначення освітян-колаборантів потребує уточнення.
Горбачов зазначає, що стаття № 111-1 Кримінального кодексу визначає як один із різновидів колаборації роботу за освітніми програмами окупантів.
«Але ви абсолютно правильно кажете, що багато примусу і що ця стаття потребує дуже ретельного уточнення механізму застосування. Щоб ми чітко розуміли: де проросійський зрадник, який допомагає і працює на окупантів, а де — людина, яка змушена це робити під дулом автомата», - підкреслив він.
Чому загарбники хочуть нав'язати росіїзацію освіти на тимчасово окупованих територіях? Як агресор тисне на українських учителів і батьків? Навіщо завозить російських учителів та «підвищує» кваліфікацію колаборантів? Як Україна організовує освітній процес? Та що робити Україні, аби протидіяти російським планам?
Про це — в тексті Анатолія Бондарчука «ОКУПОВАНІ. Росіїзація української освіти на тимчасово окупованих територіях».