Існує кілька причин, чому в додатку «Дія» може не генеруватися COVID-сертифікат. «Дзеркало тижня» зібрало в одному місці кілька пояснень від Національної служби здоров’я, що робити в таких випадках.
Дублювання медичних карт
Іноді медпрацівники вносять інформацію про щеплення в неактуальну медичну картку в електронній системі охорони здоров’я. Дублі медкарт з’являються тоді, коли на прийомі лікар замість того, щоб оновити інформацію в актуальній онлайн-медкарті, реєструє людину як нового пацієнта, відповідно - створює дублікат. Наприклад, пацієнта до 14 років зареєстрували у системі за свідоцтвом про народження, а потім він отримав паспорт і новий лікар вніс про нього дані як про нового пацієнта. Або пацієнт змінив прізвище і замість оновлення існуючої медкартки для нього створили нову.
Що робити
- переконатись, що дані пацієнта справді внесли в неактуальну карту (подзвонити сімейному лікарю або в контакт-центр НСЗУ за номером 16-77);
- подати офіційне звернення до НСЗУ про об'єднання медичних карток (не про видалення дубля, бо так можна втратити частину медичної історії). Звернення може бути в довільній формі, у ньому слід зазначити актуальний номер паспорта та індивідуальний податковий номер. Копії цих документів потрібно додати до звернення. Відправити звернення можна або на info@nszu.gov.ua, або поштою на адресу: Київ, пр-кт Степана Бандери, 19, 04073.
Помилка в записі про вакцинацію
Медпрацівник, який робив вакцинацію, міг неправильно вказати особисті дані пацієнта, назву або партію вакцини тощо.
Що робити
Звернутися до пункту, в якому пацієнту робили щеплення:
- якщо вакцинацію проводив сімейний лікар, потрібно звертатися до нього;
- якщо щеплення отримано у пункті масової вакцинації, у пам’ятці про вакцинацію є прізвище та місце роботи лікаря, який вносив у систему дані - треба звернутися туди. Із собою треба мати паспорт громадянина України та ідентифікаційний код.
Внести чи виправити дані про вакцинацію має повноваження лише той лікар, який проводив щеплення. Інші лікарі, сам пацієнт чи НСЗУ не мають такої технічної можливості. Таке обмеження необхідне для захисту пацієнта, адже якщо хтось випадково видалить його дані в електронній системі, відновити їх буде неможливо.
Помилка в декларації до моменту вакцинації
Іноді в деклараціях бувають неточні дані - одруківки, фактичні помилки або застаріла інформація (наприклад, якщо людина змінила прізвище). Щоб такого не було, НСЗУ закликає пацієнтів уважно читати декларацію одразу після її укладання.
Що робити
На відміну від зміни інформації про вакцинацію, яку може здійснити лише той лікар, який робив щеплення, помилку в декларації може змінити будь-який лікар, зареєстрований в електронній системі охорони здоров'я.
Важливо, щоб лікар саме виправив помилку в реєстраційних даних, а не створював нову декларацію.
Щеплення різними вакцинами
Деякі пацієнти в Україні отримують щеплення різними вакцинами проти COVID-19. Наприклад, якщо одна з вакцин закінчилася або в людини була алергічна реакція на першу дозу щеплення.
Сертифікат про вакцинацію може не згенеруватися, якщо вакцина офіційно не визнана в Україні або комбінація вакцин не відповідає чинним правилам поєднання. Зараз в Україні дозволяється робити друге щеплення вакцинами Moderna або Pfizer, якщо перша доза була одним із трьох препаратів: AstraZeneca, Moderna або Pfizer. Вакцину CoronaVac комбінувати не можна.
Що робити
Це найскладніший випадок. Єдине, що пропонує наразі НСЗУ - стежити за змінами у нормативно-правових актах щодо визнання вакцин проти COVID-19. Після визнання вакцини або її права на комбінацію можна буде згенерувати COVID-сертифікат.
Звийчайно, можна зробити ще одне щеплення - «правильною» вакциною, але поки в Україні не вакцинувалася більшість населення, «простим смертним» це робити не дозволяють. Хоча українському телеведучому Володимиру Остапчуку, якому «терміново» треба було згенерувати COVID-сертифікат для відпочинку в Парижі, вдалося зробити третє щеплення вакциною Pfizer. До цього він був вакцинований препаратом CoronaVac.