Якби після вибуху на АЗС "БРСМ Нафта" в Переяславі-Хмельницькому в кінці квітня 2014 року, в результаті якого загинуло 6 осіб і стільки ж отримали каліцтва, мережу і нафтобази БРСМ було піддано перевіркам на предмет безпеки, то найбільшої пожежі в історії незалежної України у Василькові могло і не статися.
Таку думку в статті для DT.UA висловив директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.
Експерт нагадує про кричущі порушення, виявлені на нафтобазі. Так, сховище не мало пожежної водойми - основним елементом пожежогасіння на подібного роду об'єктах. На одному з телеканалів свідок розповів, що кілька років назад водойму засипали. Тепер на цьому місці нові резервуари. Не виявилося на терміналі і піни. За словами свідків, прибулих у перші хвилини після вибуху до місця події, не було порошкового вогнегасника і у персоналу нафтобази, який опинився в епіцентрі спалаху. Неозброєним оком видно і інші порушення на об'єкті: мінімальні відстані між резервуарами, відсутність обвалування і систем охолодження резервуарів. Але грубе недотримання правил пожежної безпеки, на жаль, лише посилило аварію, але не викликало її.
"З великою часткою впевненості можна стверджувати, що першопричиною трагедії стало кустарне виробництво бензину. На ринку нафтопродуктів ні для кого не секрет, що Васильків і Переяслав, де розташовані нафтобази БРСМ - дві столиці "бодяжного" виробництва для Києва та околиць. Говорить про бурхливу діяльність на цих терміналах номенклатура товарів, які туди надходять. Навіщо автозаправній мережі, яка торгує лише бензином і дизпаливом, газовий конденсат, октанопідвищуючі присадки і цілий букет нафтоперегінних фракцій?" - припускає автор.
Основна офіційна версія - БРСМ виробляє альтернативне спиртовмісне паливо. Але це, на думку Куюна, можна назвати в кращому випадку ширмою для куди більш масштабних програм. Наприклад, БРСМ за січень-квітень 2015 р. отримала на свої нафтобази 10 тис. т октанопідвищуючих присадок і багатофункціональних паливних компонентів. А за офіційними даними, БРСМ продала за цей же період через свою мережу трохи менше 8 тис. т біобензинів. У них компоненти складають в кращому випадку 30%, або 2,3 тис. т, тоді як ввезли 10 тис. т. Куди пішла решта присадків – питання відкрите.
Відповідь на це питання автор пропонує шукати в структурі бензину, який БРСМ імпортує для подальшої реалізації.
"92% поставок товарного бензину в мережу автозаправок "БРСМ Нафта" - імпорт (23 тис. з 25 тис. т). За даними митниці, структури БРСМ у січні-квітні 2015 р. імпортували тільки бензин А-92. Питання: а що продає БРСМ на своїх станціях під вивісками А-95?
Тим часом компанія БРСМ відзвітувала держорганам статистики, що продала на своїх АЗС за цей період 11,4 тис. т бензину марки А-95. Ось і місце застосування октанопідвищуючих присадок - їх просто додають в А-92 для підвищення його октанового числа, що відповідає більш якісному пальному. Правда, джерела говорять про більш вишукані рецептури, але це вже залишимо слідству", - пише автор.
"Та ж історія по дизпаливу. Навіщо БРСМ реактивне паливо, обсяг якого можна порівняти зі споживанням невеликого аеропорту, якщо літаки ця "лавка" не заправляє? А величезні за мірками галузі, обсяги наливних масел, якщо про факти його продажу з цих нафтобаз ніколи не було чути? Може, тому, що в сумі поставка ДТ, авіагасу і масла на нафтобази БРСМ збігається з початковим об'ємом реалізації дизельного палива через цю роздрібну мережу?
Фахівці кажуть, що додавання в дизпаливо гасу і масла не сильно псує властивості вихідного продукту. Тільки акциз на ДП становить 100 євро/т, тоді як на гас - 30 євро, а масло - взагалі безакцизний товар. Простіше кажучи, з безакцизних товарів роблять дорогі підакцизні. Премія - акциз - дістається автору цієї нехитрої схеми", - стверджує Куюн.
На думку автора, попередньо є всі підстави стверджувати, що саме виготовлення "бодяжного" бензину стало причиною біди у Василькові. За даними свідків, які опинилися на місці в перші хвилини після загоряння і надали допомогу першим потерпілим, причиною пожежі стало перекачування невідомої рідини з одного резервуару в інший за допомогою переносного насоса (про нещасливий насос згадували також глава РНБО Турчинов і голова ДСНС Чечоткін). У процесі роботи розгерметизувався шланг, причиною цього могла стати хімічна реакція, що сталася при змішуванні окремих компонентів, або фізичний знос (який був би обов'язково виявлено, якби шланг пройшов регламентну перевірку в установленому порядку). Дисперсна паливна суміш через отвір у шлангу потрапила на одного із співробітників нафтобази (на жаль, він згодом помер від опіків) і на переносний насос, який не пристосований для перекачування палива і не був захищений відповідним чином. Саме він дав ту іскру, з якої згодом розгорілося полум'я...
"При чому тут "бодяга"? Звертає на себе увагу така деталь: навіщо використовувати переносний насос для перекачування з одного резервуару в інший, якщо для цього на нафтобазі є потужні стаціонарні насоси?
Відповідь очевидна: малопотужний переносний насос використовується для подачі в резервуар невеликої кількості продукту. І є всі підстави вважати, що в той нещасливий вечір на нафтобазі у Василькові закачували один з компонентів палива для приготування "бодяги". Навряд чи це могли робити працівники нафтобази без розпорядження вищого керівництва, оскільки виробництво фальсифікату - поставлений на широку ногу бізнес власників БРСМ, а не працівників нафтобази. Тому перекласти провину на чергових "стрілочників" вже не вийде", - упевнений автор.
Докладніше читайте у статті Сергія Куюна "Бодяга" на крові на DT.UA.