Якщо знову відключать світло: українці вже знають, як забезпечити себе Інтернетом

ZN.UA Ексклюзив Опитування читачів
Поділитися
Якщо знову відключать світло: українці вже знають, як забезпечити себе Інтернетом © depositphotos/deagreez1
Блекаути навчили людей не втрачати Інтернету

Після масованих ракетних обстрілів української інфраструктури з боку Росії в країні бували тривалі аварійні і планові відключення електроенергії, що, звісно, впливало на функціонування Інтернету. Адже в більшості провайдерів виникали проблеми з живленням власної мережі, які призводили до тимчасових відключень Інтернету в користувачів. Спочатку провайдери шукали порятунку, закуповуючи додаткові батареї живлення для забезпечення автономної роботи обладнання. Проте знайшовся й альтернативний варіант порятунку Інтернету — рішення, які забезпечують повністю оптичний канал до клієнта і не потребують особливого електроживлення. Виграли в цей період саме ті компанії, котрі змогли найшвидше зреагувати на підвищення попиту на енергоефективний Інтернет.

Кризове реагування

Так, у оператора Vega попит порівняно з кінцем 2021 року збільшився удесятеро.

«Після першого блекауту в наш контакт-центр за добу надійшло 1200 звернень на підключення енергоефективного Інтернету Gigabit. Це десь утричі більше, ніж ми отримували до початку аварійних відключень електроенергії у зв’язку з масовими обстрілами з боку РФ. Попит зріс майже миттєво, бо операторів, які могли надавати послуги в період тимчасової відсутності електроенергії, на той момент були одиниці», — згадує генеральний директор Vega Сергій Скрипніков.

За його словами, у грудні 2022 року компанія вийшла на понад п’ять тисяч нових підключень за технологією GPON. Тоді як у грудні 2021-го таких було тільки близько 900. У січні 2023-го надійшло 12 тисяч запитів на перевірку технічної можливості, з 9 тисяч підтверджених заявок оператор провів лінії до 7300 клієнтів.

«Цього результату вдалося досягти завдяки істотному збільшенню кількості партнерів і технічних команд, які займаються включеннями. Якщо раніше ми мали 17 бригад, котрі виконували підключення за 2–3 дні, то тепер цих команд понад 90», — додає Скрипніков.

На сьогодні на ринку є й інші оператори, що будують волоконно-оптичні мережі та можуть адекватно реагувати на підвищений попит. Це «Ланет», «Адамант», IPnet та інші.

Дедалі більше провайдерів пропонують підключення за технологією GPON (Gigabit Passive Optical Network), яка вважається однією з найперспективніших технологій доступу до Інтернету в усьому світі. Особливість технології повністю оптичний канал від провайдера до квартири чи офісу. Перевага GPON полягає також у тому, що оптичні розгалужувачі, які встановлюються в під'їздах будинків, не потребують особливого обслуговування та майже не потребують електроживлення.

Енергонезалежний Інтернет пропонує й «Укртелеком», який підключає до оптичної мережі за технологією GPON, а в разі її відсутності пропонує стару добру технологію XDSL по мідній телефонній інфраструктурі: вона хоч і передає дані повільно, однак теж не потребує проміжного живлення.

«Упродовж останніх місяців кількість заявок на енергонезалежний Інтернет у містах відчутно зросла. В Києві та області досить відчутний попит на нього — тисячі звернень щомісяця. Загалом щомісяця користувачами енергонезалежного Інтернету стають кілька тисяч абонентів, десь половина їх — у столиці», — кажуть у компанії «Укртелеком».

Зараз близько 60% абонентської бази інтернет-абонентів по всій країні можуть користуватися енергонезалежним Інтернетом (звісно ж, ідеться про енергонезалежність упродовж певного часу). Це стосується абонентів, підключених і за мідними, і за оптичними технологіями. Як фізичних осіб, так і бізнес-користувачів.

Проблеми «Київстара»

Сьогодні найбільшим провайдером домашнього Інтернету за кількістю користувачів є «Київстар». Він також будує оптичні лінії. Але його істотно торкнулися проблеми з відключеннями, адже оптоволокно в оператора заходить у багатоквартирний будинок, а далі Інтернет роздається в окремі квартири через мідний кабель. Тому з відключенням електрики Інтернет зазвичай теж зникав, оскільки відключалося комунікаційне обладнання в під’їздах.

Звісно, оператор відчув тиск із боку незадоволених абонентів, які під час блекаутів разом зі світлом втрачали мобільний зв’язок та домашній Інтернет. Тому «Київстар» почав встановлювати додаткові акумулятори.

Проте в компанії зазначають, що забезпечити такими батареями стовідсотково один мільйон абонентів фізично неможливо, адже йдеться не тільки про людський ресурс, залучений у цей процес, а й банально про неможливість закупити таку велику партію обладнання.

«Попит на цю групу товарів просто шалений. Ми залучаємо всі наші ресурси для їхнього придбання, але покрити один мільйон домівок — малоймовірно», — зазначають у «Київстарі».

Тому нині там закликають абонентів до співпраці. Якщо, наприклад, у абонента є можливість надати своє джерело безперебійного живлення, оператор встановить його самостійно. Також посприяти електроживленню обладнання можуть представники ОСББ, ЖЕКів, керуючих компаній. Це можна реалізувати через переключення обладнання на зарезервовані лінії електропостачання в будинку, власні генератори, акумулятори чи інші джерела альтернативного живлення.

Перетікання абонентів

Здавалося б, під час блекаутів мало відбутися значне перетікання абонентів від одних операторів Інтернету до інших. Та насправді громадяни, найімовірніше, намагалися додати до вже наявного джерела Інтернету іншу інтернет-можливість — для підстраховки.

«Масового відпливу абонентів у зв’язку з відключеннями електроенергії ми не спостерігаємо», — запевняють у «Київстарі».

Ба більше, й самі оператори у кризових умовах намагаються допомагати один одному.

«Раніше ми всі були добре обізнані з принципами сумлінної конкуренції, але і в мирний час знаходилися гравці, котрі їх ігнорували. Те, що зараз відбувається на ринку телекомунікаційних послуг України, зовсім інше. Ідеться про спільну мету забезпечити кожного зв’язком, незважаючи на ворожі обстріли, обмеження електроенергії чи тимчасову окупацію деяких територій. Мені відомо про десятки випадків, коли технічні групи одного оператора допомагали відновлювати інфраструктуру іншого», — зазначає гендиректор Vega.

У результаті українців не зламали ракетні обстріли та блекаути. Навпаки, вони загартувалися, а ще — навчилися бути з Інтернетом практично в будь-якій ситуації.

Більше статей Германа Богапова читайте за посиланням.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі