Якими стали сервісні центри МВС України 2023 року та чого очікувати 2024-го?

ZN.UA
Поділитися
Якими стали сервісні центри МВС України 2023 року та чого очікувати 2024-го? © kyiv.hsc.gov.ua

У першому кварталі 2023 року ми підготували комплексне бачення розвитку системи сервісних центрів МВС України до кінця року. 

Наша світоглядна позиція полягає в тому, що громадяни мають бути максимально поінформовані про проблематику, пріоритети, принципи, цілі, специфіку діяльності органів системи МВС України, особливо — про нововведення у сфері надання адміністративних послуг сервісними центрами МВС.

За майже 700 днів повномасштабної війни держави-терориста Росії проти України значна кількість державних послуг, що їх надають сервісні центри МВС, стали доступнішими, прозорішими, формат їх надання розширив географію навіть за кордоном, чимало їх перейшло в онлайн-площину. 

Водночас процес інституційного розвитку й інтеграції до європейського правового та ціннісного простору є безперервним. 

 

Що реалізовано 2023 року?

Перереєстрація транспортних засобів через портал Дія. За два тижні з моменту впровадження цієї інноваційної послуги нею скористалося чимало користувачів, загалом здійснено 2517 онлайн-перереєстрацій авто. Тривалість отримання послуги — орієнтовно 20 хвилин, а вартість — близько 1000 грн (без урахування вартості номерного знака). Доставка номерних знаків (виключно серії DI) та свідоцтва про реєстрацію здійснюється поштою в зручне для отримувача місце. Водночас за згодою продавця автомобіля номерні знаки можуть бути передані новому власнику або залишені на зберіганні в сервісному центрі МВС за попереднім власником.

Повноцінна реалізація цієї послуги декілька разів відкладалася з різних причин (технічних, нормативно-правових, організаційних), але зрештою завдяки конструктивній співпраці Міністерства внутрішніх справ із Міністерством цифрової трансформації, Верховною Радою, Кабінетом міністрів України послугу було презентовано на Diia Summit за участю президента України, керівництва держави та громадськості наприкінці грудня, і зараз вона є однією з найзатребуваніших у цифровій площині. 

У контексті реалізації цієї послуги зазначу, що навесні за ініціативи МВС було скасовано обов’язковість проведення експертного дослідження авто (відтепер це відбувається виключно на бажання однієї зі сторін — продавця або нового власника).

Загалом реєстраційні операції з транспортними засобами — найпопулярніша послуга, яку надають сервісні центри МВС: 2023 року їх було проведено 2 124 280 (2022-го — 1 404 053).

Бронювання номерних знаків онлайн — важлива послуга в контексті цифровізації, забезпечення прозорості й доступності адмінпослуг. Здійснивши аналіз проблематики, ми встановили, що, крім перевірки наявності номерних знаків (впроваджено восени 2021 року), необхідно розробити прозорий механізм їх замовлення й отримання без суб’єктивного втручання посадових осіб сервісних центрів МВС. 

Починаючи із серпня наявні номерні знаки (безкоштовні та платні) можна не лише проглянути онлайн, а й забронювати через Електронний кабінет водія, закріпивши впродовж 10 днів. Вартість послуги — 360 грн, а час на її отримання становить близько п’яти хвилин. 

За цей період послугою скористалися 23 311 осіб. І ми закликаємо й далі активно користуватися цифровими сервісами. 

Автосалонам надано право здійснювати реєстрацію транспортного засобу (на бажання нового власника), а також скасовано обов’язковість транзитних номерних знаків. 2023 року в Україні зареєстровано 138 256 нових автомобілів, із них (із серпня до грудня) 2897 транспортних засобів зареєстрували автосалони. 

Також за підтримки уряду ухвалено зміни до актів, якими продавцеві надається право розпоряджатися номерними знаками під час відчуження транспортного засобу: передати новому власнику, залишити на зберіганні в сервісному центрі МВС (вартість зберігання за один день — 10 грн 80 коп.) або віддати на знищення. 

З травня відновлено послугу обміну посвідчення водія (через втрату або пошкодження; зміну прізвища; закінчення дворічного терміну для тих, хто отримав уперше) через портал Дія (окрім Електронного кабінету водія, який функціонував раніше) з доставкою поштою або можливістю забрати в зручному сервісному центрі МВС. З моменту впровадження послуги обмін здійснили 187 228 осіб.

Упродовж 2023 року вжито комплекс правових і організаційних заходів щодо унеможливлення стороннього втручання в процес складання теоретичних і практичних іспитів, усунення корупційних ризиків, створення всіх умов для об’єктивної оцінки знань і вмінь кандидата у водії.

Оптимізовано структуру сервісних центрів МВС шляхом об’єднання обласних у регіональні (на початку 2023 року було 26, а стало 17 РСЦ МВС). Зі 148 територіальних сервісних центрів МВС, які приймали іспити, залишилося 63, у яких екзаменаційні класи для складання теоретичних іспитів на 100% облаштовані камерами із записом звуку та повним охопленням класу для складання іспиту (чотири зони контролю без так званих сліпих зон). Функцію FACE ID впроваджено в м. Києві та окремих територіальних сервісних центрах МВС у інших регіонах. 

Також внесено зміни до нормативних актів, зокрема забезпечено функціональну можливість зберігати на сервері відеозапис складання практичного й теоретичного іспиту впродовж 30 днів (раніше зберігався три дні). Кандидат, який складав іспит, упродовж цього часу може звернутися до сервісних центрів МВС і витребувати відеоматеріали на власний цифровий носій.

Розгляньмо детальніше питання оптимізації територіальних сервісних центрів МВС. Ідея полягає в покращенні контролю над процесом прийняття іспитів і створенні гідних умов для їх складання. Кандидат у водії має бути впевнений у об’єктивності оцінювання його знань і навичок, а будь-який суб’єктивний чинник втручання в результати має бути виключено. Значною мірою нам вдалося цього досягнути. 

Завдяки системному моніторингу відеоматеріалів складання теоретичних і практичних іспитів було виявлено десятки порушень порядку їх прийняття екзаменаторами сервісних центрів МВС. За кожним із випадків відкривали дисциплінарне провадження, а з листопада 2023 року за такі дії встановлено адміністративну відповідальність (ст. 127-4 КУпАП) для екзаменаторів. Національна поліція України винесла п’ять постанов про притягнення посадових осіб ТСЦ МВС до адміністративної відповідальності за ч. 2 ст. 127-4 КУпАП та накладення штрафів на загальну суму 85 тис. грн. Окрім того, складено шість протоколів (правопорушення вчинено повторно протягом року) за ч. 3 ст. 127-4 КУпАП, матеріали яких направлено для ухвалення рішень до районних судів, — за результатами розгляду можливе накладення штрафів на суму 204 тис. грн. Станом на кінець грудня 2023 року до дисциплінарної відповідальності притягнуто 180 адміністраторів територіальних сервісних центрів МВС.

Окрім облаштування класів для складання теоретичних іспитів засобами додаткового технічного контролю, придбано 150 автомобілів Toyota Corolla, які будуть облаштовані відеокамерами безперервної фіксації процесу складання іспиту з чотирьох позицій (спереду, ззаду, двох проєкцій салону) та автоматично відвантажуватимуть відео (що унеможливить сторонній доступ до коригування/знищення матеріалів) після закінчення іспиту. 

Встановлено, що часто, навіть маючи достатні навички керування транспортними засобами, кандидат, сідаючи за кермо автомобіля радянського виробництва, об’єктивно не має змоги показати релевантний результат

Оновлення автопарку значною мірою стало можливим завдяки співпраці з органами місцевого самоврядування та державної влади. Заради справедливості зауважимо, що протягом усіх попередніх років 100% коштів за послуги, що їх надають сервісні центри МВС, скеровувалися до місцевих бюджетів. Якщо брати відносно мирний час, то 2021 року до місцевого бюджету територіальних громад було перераховано близько 437 млн грн, а отримано як субвенції від місцевих бюджетів лише 7 млн грн.

У період повномасштабної війни Росії проти України за 2022 рік від системи сервісних центрів МВС перераховано до місцевих бюджетів близько 360 млн грн, а отримано субвенцій на суму 9 млн грн. Дисбаланс очевидний.

2023 року співпраця з територіальними громадами стала одним із комунікаційних пріоритетів, за результатами чого до місцевих бюджетів перераховано 421 755 159 грн, а отримано субвенцій на розвиток спроможностей сервісних центрів на суму 102 087 682 грн.

За ініціативи МВС України 2024 року законодавець передбачив зміну формули розподілу коштів за послуги, надані сервісними центрами МВС, а саме: 70% — до місцевого бюджету, а 30% — до державного фонду ГСЦ МВС. Із актуалізацією вартості адмінпослуг, яка відбулася з 1 січня 2024 року (вперше з 2011 року), місцеві бюджети отримають додатково орієнтовно більш як 1 млрд грн. Такий фінансово грамотний і справедливий підхід дасть змогу постійно покращувати якість адмінпослуг і посилюватиме спроможності місцевих бюджетів. 

Шляхом внесення змін до Закону України «Про дорожній рух» за ініціативи МВС України запроваджено можливість обрати спосіб підготовки до теоретичного іспиту для отримання права на керування транспортними засобами: традиційно пройти навчання в автошколі або здійснити самопідготовку. Філософія цього питання полягає в розширенні свободи людини визначатися зі способом підготовки, а оцінка знань і вмінь здійснюватиметься за однаковими критеріями.

З 22 листопада до 25 грудня 2023 року проведено 2076 теоретичних іспитів на основі самопідготовки, з них 1025, тобто майже половину, склали з першого разу. Це є порівняно високим відсотком складання, що вкотре засвідчує раціональність такого підходу.

Загальна кількість теоретичних іспитів 2023 року становить 814 303, з першого разу їх склали 229 184 особи (28%).

Практична підготовка з керування транспортним засобом і далі здійснюватиметься виключно в акредитованих автошколах. 

Загалом 2023 року практичні іспити проведено 835 752 рази, з першого разу їх склали 306 928 осіб (37%).

2023 року посвідчення водія вперше отримала 332 701 особа. Бачення міністра Ігоря Клименка полягає в тому, що українське посвідчення водія має стати синонімом безпеки та впевненості в тому, що кожен новий учасник дорожнього руху має відповідні знання й навички.

Також внесено відповідні зміни до підзаконних актів, якими кандидату надано можливість здійснювати необмежену кількість спроб для складання теоретичного й практичного іспитів. Інтервал між складанням (у разі неуспішної спроби) становить не менш як 10 календарних днів (обраховується починаючи з наступного дня після складання іспиту). Скасування обмеження (трьох спроб) для складання іспитів покликане знизити моральний бар’єр для кандидатів, мінімізувати потенційний корупційний ризик, утвердити орієнтованість на об’єктивну оцінку здібностей кандидата для керування транспортним засобом.

Оновлено екзаменаційний лист практичного іспиту, в якому чітко визначено типові помилки та критерії для оцінювання здібностей кандидата на право отримати водійське посвідчення. Це зумовлено необхідністю, з одного боку, унеможливити суб’єктивний чинник екзаменатора в оцінці помилок, допущених кандидатом, а з іншого — в правовий спосіб захистити  екзаменатора від упереджених докорів із боку кандидата щодо зарахування начебто «несуттєвих» помилок.

До значущих нововведень 2023 року можна віднести запровадження в жовтні послуги онлайн-обміну через Дію та Електронний кабінет водія, а також доставки за кордон поштою посвідчення водія. З перших днів упровадження (протягом першого місяця була доступною виключно для Польщі, а нині — вже для 12 країн Європи, а саме: Польщі, Чехії, Німеччини, Словаччини, Іспанії, Італії, Румунії, Литви, Латвії, Естонії, Угорщини, Молдови) послуга набула популярності й нею вже скористалися 2457 осіб.

Впроваджено електронний протокол за результатами здійснення обов’язкового технічного контролю транспортних засобів суб’єктами господарювання (за потреби — з можливістю друку паперової копії протоколу), а також нормативно визначено чіткий і вичерпний перелік правових підстав для відмови в проходженні ОТК. Від початку серпня до кінця грудня 2023 року видано 167 340 електронних протоколів ОТК.

Розроблено технічні вимоги до приміщень Центрів надання адміністративних послуг, у яких прийматимуть теоретичні іспити, а також методичні рекомендації для приведення цих приміщень у відповідність до всіх стандартів. 

У частині реалізації проєкту безбар’єрності під патронатом першої леді України Олени Зеленської МВС України на базі відомчих навчальних закладів запроваджено функціонування Автошколи для осіб із інвалідністю в Києві, Дніпрі, Кам’янець-Подільському, Кропивницькому, Львові, Одесі та Кривому Розі. За дорученням міністра відповідний напрям координує заступниця міністра Катерина Павліченко. 

Упродовж 2023 року для сервісних центрів МВС закуплено й переобладнано перші п’ять автомобілів для прийняття іспитів у осіб із інвалідністю. Інструктори автошкіл та екзаменатори ТСЦ МВС проходять відповідні навчальні курси для опанування принципів етики спілкування, базового розуміння різновидів допоміжних засобів реабілітації, видів обмеження повсякденного функціонування та найважливіше — техніки допомоги особам з інвалідністю й методів їх переміщення.

У напрямі поглиблення міжнародної співпраці слід зауважити, що 2023 року Головний сервісний центр МВС увійшов до складу об’єднання компетентних органів, які здійснюють реєстрацію транспортних засобів та видачу посвідчень водія CIECA.

Підписано угоду між Кабінетом міністрів України та урядом Литовської Республіки про взаємне визнання та обмін національних посвідчень водія, яка вже набрала чинності.

Особлива відповідальність за втілення в життя всіх зазначених вище пріоритетів розвитку ГСЦ МВС полягала в тому, що частину цих ініціатив погодив міністр внутрішніх справ України Денис Монастирський напередодні своєї загибелі — 17 січня 2023 року, а чинний міністр Ігор Клименко зберіг, продовжив їх реалізацію й доповнив візією, спираючись на виклики сьогодення. Ми виконали свій мінімальний обов’язок і не зупиняємося на досягнутому, а продовжуємо рухатися вперед! 

 

Що планується реалізувати 2024 року?

Пріоритетними проєктами у сфері розвитку сервісних центрів МВС на 2024 рік міністр Ігор Клименко визначив такі:

  • впровадження опції онлайн-визначення користувача юридичною особою (станом на сьогодні доступно виключно для фізичних осіб);
  • облаштування всіх легкових автомобілів чотирма відеокамерами для складання іспиту на право водіння транспорту категорії В;
  • подача онлайн заявки на відновлення втраченого свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (техпаспорта) й можливість його доставки поштою;
  • виготовлення номерних знаків суб’єктами господарювання;
  • передислокація сервісних центрів МВС у підвальні або цокольні приміщення для безперебійної роботи в період воєнного стану (особливо в прифронтових регіонах);
  • розширення переліку послуг, що їх надають сервісні центри МВС, пов’язаних із отриманням посвідчень тракториста-машиніста, реєстрацією сільськогосподарської та іншої техніки;
  • розширення географії надання послуги доставки посвідчення водія за кордоном (нині доступна доставка до 12 країн, а планується до 120);
  • впровадження обов’язкового первинного та щорічного навчання зі складанням кваліфікаційного іспиту екзаменаторами ТСЦ МВС;
  • вжиття заходів, спрямованих на підвищення заробітної плати державним службовцям сервісних центрів МВС, як додатковий стимул до якісного надання послуг та мінімізації корупційних ризиків; 
  • повноцінне впровадження рандомно-каскадного моніторингу відеоматеріалів іспитів;
  • впровадження системи електронного документообігу між ГСЦ, РСЦ і ТСЦ МВС.

Із вірою в силу та міць Збройних сил України, всього сектору безпеки й оборони України ми вступили в новий 2024 рік. Усією командою докладемо максимальних зусиль задля реалізації ініціатив, які роблять державні інституції людиноцентричними й ефективними. 

Щиро сподіваємося на незмінну ідеологічну єдність і конструктивну співпрацю всіх гілок та рівнів влади, громадськості й міжнародної спільноти як у прийдешньому, так і в наступних роках. Сили й терпіння всім нам на шляху до перемоги над історичним ворогом України — Росією. 

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі