У розпорядження ZN.UA потрапив текст постанови, яку було прийнято на закритому засіданні Кабміну 26 жовтня. Постанова вносить істотні зміни в процес держзакупівель медичних товарів і послуг. Фактично перекроюється вся система. Згідно з постановою, ДП «Медичні закупівлі України» буде зобов'язане закуповувати тільки те, що відповідає медично-технічним вимогам МОЗ, і не зможе проводити прозорі процедури. При цьому мова не йде про вимоги, необхідні для виконання певних медичних технологій, або ж галузевих стандартів у сфері охорони здоров'я. Фактично прийнята на Кабміні постанова визначає відповідальним за всі медичні закупівлі (і їх відсутність) главу МОЗ Максима Степанова.
Як це було і поки ще є. МОЗ визначає номенклатуру, тобто список обладнання, медикаментів та інших медичних товарів, які необхідно закупити, і їх кількість. На робочій групі формує медичні технічні вимоги до кожного медичного товару, і доводить їх до ДП «Медзакупівлі». У разі, якщо державне підприємство бачить у вимогах корупційні ризики, воно може їх не прийняти. У подальших дискусіях досягається той чи інший компроміс. У підсумку ДП формує технічне завдання, проводить тендерні процедури і подає договори на узгодження Міністерству охорони здоров'я. МОЗ може їх не підписати, але в цьому випадку повинно публічно назвати причину. Тобто ситуація врівноважується боротьбою двох структур, одна з яких відповідає за формування політики та правил, але не впливає на процес закупівель за допомогою формування техзавдання. Інша mt безпосередньо відповідає за здійснення закупівель. Затягує це в якійсь мірі процес закупівель? Очевидно, так. З іншого боку, конфлікт двох організацій знижує корупційні ризики.
Як це буде. У разі прийняття постанови «Медзакупівлі» стає просто тендерним комітетом МОЗ. Вирішувати, що буде купуватися, буде по суті одна людина - міністр охорони здоров'я Максим Степанов. «Медзакупівлі» буде змушене купувати тільки те, що відповідає вимогам МОЗ. «Підганяти» технічне завдання під того чи іншого постачальника, наприклад, прописуючи розміри обладнання, стане простіше.
Наприклад, якийсь час назад на слуху був скандал із закупівлею медичних носилок для «швидких». У технічних характеристиках вони «підросли» на 5 см у висоту. І це означало, що носилки такого розміру увійдуть тільки в одну, визначену модель транспорту.
Ще один приклад. Саме узгодження техзавдання двома сторонами - Міністерством охорони здоров'я та ДП «Медзакупівлі» - недавно дозволило уникнути закупівлі неякісних комп'ютерних томографів, з одного боку, і розширити конкуренцію при закупівлі - з іншого.
«Ми занепокоєні інформацією в ЗМІ стосовно прийняття Кабміном постанови, що регулює деякі аспекти роботи ДП,- комментує гендиректор ДП «Медзакупівлі України» Арсен Жумаділов. - Наразі офіційної інформації про постанову немає ні на сайті уряду, ні на сайті МОЗ, тому складно оцінювати ситуацію. Якщо ж дійсно така постанова була ухвалена, ми очікуємо, що набрання нею чинності буде відтерміновано доти, доки МОЗом не буде підготовлено порядок взаємодії між МОЗ та ДП. У такому порядку взаємодії мають бути передбачені запобіжники від необгрунтованого звуження чи унеможливлення конкуренції при проведенні закупівель.
Ми сподіваємось, що МОЗ долучить представників ДП до розроблення такого документу.
Нагадаю, що у створення ДП МЗУ закладалась проста логіка -- розмежувати функції формування політики (МОЗ) та її реалізації (ДП). ДП МЗУ має і надалі слугувати запобіжником від зловживання службовим положенням можновладцями, що можуть концентрувати в одних руках повноваження стосовно того, що, як і в кого закуповувати».