Росіяни за допомогою пропаганди в медіа протягом останніх років готували інформаційний простір в Криму до початку повномасштабної війни проти України. Про це розповідають експерти Центру прав людини ZMINA, додаючи, що відповідне дослідження повинні були презентувати ще на початку року, проте війна зірвала ці плани.
"У дослідженні ми зафіксували багато закликів до знищення українців в російських медіа. Зважаючи на звірства російських окупантів, які вони вчиняють на нашій землі з 24 лютого і по сьогоднішній день, ці заклики мали одну мету – інформаційну підготовку до воєнних злочинів, злочинів проти людяності та геноциду українського народу", – каже дослідниця Кримської правозахисної групи Ірина Сєдова.
Такого висновку дійшли експерти, проаналізувавши 11 онлайн-видань Росії: "РИА Крым", "КП Крым", "Крым. Реалии", "Русская весна" та інші. За росЗМІ слідкували з грудня 2020 року до кінця травня 2021 року. Там шукали матеріали з такими ключовими словами: "бандеровцы", "малороссы", "свиномовные", "укрофашисты", "хохлы", "Укропия", "Хохлостан" та інші.
У підсумку аналітики виявили 560 публікацій, що містили прояви мови ворожнечі - там була ненормативна лексика, прямі образи, дегуманізація (наприклад, "это не люди, а животные"), заклики до насильства, розподіл суспільства за принципом "свої-чужі", прояви неповаги та зневажливе ставлення до іншої групи чи культури.
Крім того, на десяти з одинадцяти сайтів були знайдені статті, в яких присутня мова ворожнечі щодо українців, кримських татар, а також яскраво виражена антиамериканська риторика.
"Крім того, для впливу на переконання аудиторії ці медіа застосовують маніпулятивну та приховану мову ворожнечі. Це робиться, щоб уникнути юридичної відповідальності, яка передбачена законодавством багатьох європейських країн, – каже кандидатка психологічних наук, експертка-психолінгвістка Юлія Крилова-Грек. – Довести та обґрунтувати присутність психолінгвістичних маніпуляцій стало можливим завдяки психолінгвістичному аналізу медіатексту. Зокрема, маніпуляціями є порушення причинно-наслідкового зв’язку, логіки висвітлення подій, підміна понять у матеріалах".
За словами експерта, російські медіа часто використовують методи та прийоми, аби вплинути на емоційно-чуттєву сферу людини та блокують зони раціонального мислення. Дуже часто пропагандистські ЗМІ описують ситуацію однобоко, свідомо створюють негативну картинку. Також вони активно використовують слова "фашисти", "нацисти", підміняють поняття (приміром, коли "націоналісти" свідомо замінюється словом "нацисти" завдяки схожості фонетичного ладу).
"Небезпечним прийомом є поляризація суспільства через розподілення громадян України за принципом "хороші (свої) – погані (чужі)". До поганих ці російські медіа відносять представників Західної України, патріотично, проукраїнські налаштованих громадян, україномовне населення, людей, котрі підтримували Революцію Гідності. Все це спрямоване на ескалацію конфлікту всередині суспільства та розколу у ньому", – коментує Крилова-Грек.
Також у статтях росЗМІ часто використовують тезу про заперечення державного суверенітету України й української національної ідентичності. Вони, за словами експертки, повинні закарбувати у свідомості читачів переконання, що українці – це етнографічна група росіян, Україна – це штучне державне утворення, а українська мова – регіональний діалект. Також у статтях виявлено бандерофобію та українофобію, основна роль яких - "страшилки" для читачів російськомовного контенту.
За словами голови Центру прав людини ZMINA Тетяни Печончик, моніторинг мови ворожнечі в Криму протягом 2014 -2017 років показав, що українці та кримські татари є основними групами, проти яких використовувався цей прийом. Та ¾ від усіх зафіксованих проявів мови ворожнечі були спрямовані саме проти українців: "Ця спіраль ненависті розкручувалася багато років і призвела до нової хвилі агресивної війни проти України".