Forbes: Хто міг би навчити пілотів України літати на F-16?

Поділитися
Forbes: Хто міг би навчити пілотів України літати на F-16? © Lockheed Martin
Звісно ж, навчити українців літати на американських винищувачах могли б самі американські військові, але не лише вони.

У минулі вихідні з’явилися повідомлення про те, що кілька українських пілотів перебувають в США для оцінки їхньої здатності літати і використовувати бойові системи F-16. Президент Джо Байден і представинки його адміністрації неодноразово відкидали ідею передачі Україні таких винищувачів. Але перевірка пілотів може бути не лише доказом того, що така можливість все ж є, а й тестом для тих, хто їх буде тренувати.

Про це пише Forbes, додаючи, що українські пілоти проходять оцінку в 162-му крилі Повітряної національної гвардії в Арізоні. Крило оперує чотирма ескадрильями з 70-80 винищувачів F-16 і славиться великим досвідом підготовки іноземних військових перед продажем. Видання Politico писало, що українські пілоти пробудуть в США кілька тижнів, під час яких пройдуть оцінку на симуляторі F-16. Хоча не можна відкинути і можливість того, що вони сядуть за штурвал двомісного F-16D.

Метою процесу може бути не лише перевірити, як довго пілотів ВПС України потрібно тренувати, щоб вони «досить добре» могли користуватися американськими винищувачами. Вона може також стосуватися потенційного використання інших західних ударних літаках, таких як Saab Gripen. Вірогідність того, що Київ отримає замість F-16 якісь інші винищувачі, неодноразово озвучувалася чиновниками, зокрема начальником штабу ВПС США генералом Чарльзом Брауном, який згадував про Gripen, французькі Rafale і Typhoon як про потенційних кандидатів на відправку Україні. Ці його коментарі прозвучали в липні 20222 року на Аспенському форумі з безпеки.

Україна просила конкретно F-16. А в лютому група конгресменів від обох партій звернулася до президента США з закликом передати ці літаки або інші винищувачі українським військовим. Але скептики, такі як заступник міністра оборони США Колін Каль, вважають, що F-16 не настільки потрібні для українського успіху на полі битви, як системи ППО, безпілотники, бронетехніка і інші механізовані системи. За словами Каля, в кращому випадку мине від 8 місяців до року, перш ніж Україна зможе отримати якусь кількість F-16. Втім, Forbes зауважує, що у випадку з танками M1 Abrams чомусь ця логіка не стала перепоною. Адже Секретар Армії США Крістін Вормут нещодавно сказала, що поставки цих машин в Україну відбудуться не раніше кінця поточного року або на початку 2024-го.

Якщо США рано чи пізно передадуть Києву F-16, хто міг би навчити українських пілотів і механіків використовувати ці літаки?

Приїзд українських військових в Арізону говорить про найбільш очевидний варіант. У 1980-х роках 162-ге крило Повітряної національної гвардії США тренувало пілотів ВПС Нідерландів на літаках F-16. А в 1990-х на цій базі з’явився міжнародний тренувальний центр для освоєння F-16 Viper. Впродовж подальших десятиліть саме 162-ге крило готувало більшість іноземних пілотів з Європи і Азії. Список включає Польщу, яка в 2006 році теж купила американські винищувачі. Польські пілоти і інжинери почали вчитися на цій базі починаючи з 2004 року. Втім, американські інструктори не просто приймають іноземних учнів в Тусоні. Мобільні тренувальні команди з 162-го крила також проводили виїзні заняття в багатьох країнах по всьому світі включно з Польщею.

Припущення про початок підготовки українських пілотів в сусідній Польщі було озвучене ще в 2022 році, так само як і можливість навчати українських військових користуватися іншими системами озброєння. В кінці січня Київ заявив, що польський уряд позитивно відгукнувся на ідею почати постачання F-16, виступаючи в ролі каналу для передачі літаків з інших джерел або старіших моделей з власного флоту. Як і у випадку з польськими МіГ-29 для України, НАТО і США не підтримали цю ідею. Втім, це не означає, що це взагалі неможливо.

Втім, є й інші потенційні варіанти підготовки українських пілотів. Румунія озброєна старшими моделями F-16. А ВПС США здійснюють патрульні вильоти на винищувачах F-16 з румунської військової бази імені Міхаїла Когельничану. Якщо відправити мобільну тренувальну групу зі 162-го крила в Румунію для підготовки українських пілотів, це теж може бути логістично виправданим. Крім того, минулого року Бухарест купив 32 F-16 у Норвегії. В 2019 році компанія Lockheed Martin і Осло домовилися спільно створити перший центр на норвезькій території для обслуговування глобального флоту F-16. Винищувачі, відправлені в Румунією з центру в Х’єллері, можуть використати американські інструктори. Крім того, потенційно їх можна відправити в Україну після підготовки пілотів.

Forbes також зауважує, що поза увагою залишається ще один варіант, який дозволяє навчити українців літати на F-16 і при цьому зберегти певну дистанцією між цим процесом і урядом США. Йдеться про велику кількість приватних компаній, які займаються такою підготовкою. Китай вже створив неприємний прецедент. Минулого року були повідомлення про те, що Пекін найняв західних пілотів для підготовки ВПС Народно-визвольної армії КНР. Китайська сторона відкинула всі підозри в тому, що вона найняла приватних пілотів, щоб отримати знання про західні винищувачі, а також тактики і доктрину об’єднаних сил армій Заходу. 

«Власне, Україна може теж піти цим шляхом, якщо буде необхідно, запропонувавши Росії скаржитися на своїх китайських друзів», - пише Forbes.

Видання припускає, що Київ міг би звернутися до компанії Top Aces, яка теж базується в Арізоні і має флот з 29 винищувачів F-16A/B, які колись належали Ізраїлю. Звісно, Україна більше зацікавлена в F-16 Viper з його можливостями надавати підтримку з повітря для сухопутних сил. Top Aces не може навчити користуватися системами, які пов’язані з виконанням таких завдань. Втім, багато її інструкторів - це ветерани з 162-го крила Повітряної національної гвардії США. І вони добре знайомі з американськими системами класу «повітря-земля», які використовуються на F-16.

Forbes попереджає, що приватним компаніям все ж буде потрібен дозвіл від Міноборони і Держдепартаменту США, щоб почати підготовку пілотів з України. Але це не повинно бути проблемою при наявності політичної волі. Також видання вказує на компанію Draken International, яка базується в Флориді і в 2021 році оголосила, що купила десяток F-16 в НІдерландів і ще стільки ж F-16 Viper у Норвегії. НІдерландська угода була поставлена на паузу, але домовленості з Осло поки виконуються згідно з графіком. Тож Draken теоретично теж могла навчити українських пілотів користуватися американськими літаками.

Forbes також вказує на неоголошений візит міністра оборони США Ллойда Остіна в Ірак, який відбувся у вівторок. Ця його поїздка привернула увагу не лише в контексті американської підтримки Іраку на тлі нещодавнього іранського втручання в справи країни. В розпорядженні Багдаду є F-16, які не використовуються іракськими ВПС. В 2021 році іракські військові скоротили використання цих літаків після того, як представники Lockheed Martin, які їх обслуговували, залишили базу «Балад Ейр» після ударів, завданих бойовими групами, яких підтримує Іран. Оскільки ВПС Іраку не можуть обслуговувати винищувачі, не відомо, як довго країна буде ще їх використовувати. Forbes допускає, що США можуть надати Іраку певні гарантії і компенсацію в обмін на відправку іракських  F-16 в Україну.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі