Освітня реформа, пандемія і війна поставили під загрозу існування вітчизняних фізико-математичних шкіл. У своїй статті для ZN.UA «Навіщо нам фізика і математика під час війни?» засновниця Наукового ліцею/пансіону «Міжнародна зелена школа ім. К. Чурюмова» та координаторка Громадянської платформи з реформування наукової сфери України Ірина Жданова пояснила, як і чому потрібно негайно приймати стратегічні рішення щодо розвитку якісної фізико-математичної освіти.
«Державі фундаментальна освіта забезпечує національну безпеку. Випускники цих шкіл працюють в ІТ, є власниками і ТОП-менеджерами високотехнологічних кампаній. Наповнюють держбюджет та створюють робочі місця. Для батьків найвигідніша інвестиція – фундаментальна освіта дитини, яка буде вільною, самодостатньою і конкурентною на ринку праці 2030+», – пояснила Жданова.
До того ж сьогодні в Україні відбувається не лише третя світова війна, як її називають експерти, а й перша світова кібервійна. І вона, як зазначила авторка, не закінчиться ні через рік, ні через п’ять років.
«Вона є рушієм інновацій. А значить є і буде потреба у молоді з фундаментальною фізико-математичною освітою», – пише Жданова.
Крім того, фахівці з фізмат освітою служать в кібервійську, творять нетворкінг, де діють тисячі українців та іноземців. Авторка зауважила, що хоч більшість не має спеціалізованої фізмат освіти, але архітекторами є саме фахівці із знаннями фізики та математики.
«Випускники фізматів є засновником наукомісткого бізнесу. Тому фізмат освіта – це не лише про вчених і вчителів. Це про свободу обирати як і де працювати. І головне - як жити», – зазначила Жданова.
За її словами, аби змінити нинішню ситуацію з фізико-математичною освітою потрібно розвивати відкрите партнерство державних, приватних, громадських шкіл і бізнесу. І робити це потрібно високотехнологічного.
Жданова пояснила, що для цього варто впровадити інвестиційні довготривалі програми від бізнесу та оборонної сфери для фізико-математичних шкіл. За словами авторки, кошти донорів мають бути спрямовані в стійкі/resilience проєкти.
«Навчати програмуванню потрібно з дитячого садочку. Для початкової школи розробити програми з профільної математики. З 5 класу – проєкти із стартаперства і штучного інтелекту спільно з ІТ-кампаніями. Це має бути державним стандартом освіти наукового спрямування. Субвенції державним і приватним школам, в яких в початковій школі готували б дітей до засвоєння стандарту спеціалізованої фізмат освіти в 5 класі. Олімпіадний математичний рух на рівні ВСІЄЇ країни з початкової школи. Доступна олімпіадна математика і фізика», – додала Жданова.
Авторка також додала, що потрібно створити вітчизняні інтерактивні підручники з профільної математики, з фізики для 5-7 класів, для початкової школи. При чому вони мають бути адаптовані під онлайн і оффлайн навчання. Також варто створити відповідні канали на YouTube українською мовою, перекласти гарні закордонні підручники, дати гранти вченим-популяризаторам математики, фізики на цю роботу.
«Почати нарешті серйозну підготовку вчителів математики і фізики. На рівні педагогічних коледжів включно. Розвиток приватних шкіл і вільний ринок праці створив унікальну можливість під час війни мотивувати вчителя математики, фізики, початкової школи, адже гарних фахівців розбирають приватні школи», – додала авторка.
Нагадаємо, хоча до війни в українській освіті домінували тенденції відмови від ґрунтовного вивчення математики, а подекуди навіть від відмови від предмета, війна вказала на необхідність знання її бази не лише для технологів та економістів. Зокрема, в Україні мізерна кількість знаючих математику випускників недостатня навіть для потреб сектору ІТ, тому країні потрібно вжити низку заходів для підтримки здобуття базових знань (не тільки з математики) для школярів різного віку і для дорослих.