Коли масивне вантажне судно Laodicea пришвартувалося в Лівані минулого літа, українські дипломати сказали, що на його борту зерно, яке Росія вкрала. Вони закликали ліванську владу арештувати корабель. Москва назвала звинувачення «неправдивими і безпідставними». Ліванський генеральний прокурор став на бік Кремля і проголосив, що 10 тисяч тонн ячменю і пшеничного борошна не були краденими. Судну дозволили розвантажитися.
Але розслідування Associated Press спільно з телеканалом PBS виявило, що корабель Laodicea, який належить Сирії, бере участь у складній операції Росії з контрабанди. В цій операції використовуються сфальсифіковані декларації і хитрощі в морі, щоб вкрасти українське зерно на щонайменше 530 мільйонів доларів. Гроші Владімір Путін витратив на свою воєнну машину.
Журналісти AP використали супутникові знімки і дані морських радіотранспондерів, щоб відстежити пересування трьох десятків кораблів, які здійснили більше 50 рейсів для перевезення зерна з окупованих російською армією частин України в Туреччину, Сирію, Ліван і інші країни. Токож журналісти вивчили декларації про вантажі, шукали повідомлення в соціальних мережах і проводили інтерв’ю з фермерами, перевізниками і представниками компаній, щоб викрити деталі масштабної контрабанди українського зерна.
Крадіжку, на думку юристів, можна потенційно кваліфікувати як воєнний злочин. Її провели заможні бізнесмени і державні компанії з Росії і Сирії. Деякі з них вже під санкціями США і ЄС. В цей же час російська армія атакувала ферми, елеватори і порти під українським контролем за допомогою артилерії і повітряних ударів, знищуючи продовольство, змушуючи ціни зростати і скорочуючи потік зерна з України.
«Росіяни мають абсолютний обов’язок подбати, щоб цивільні не були позбавлені можливості заробити на життя і прогодувати себе. Це було чисте пограбування і мародерство, кримінальне правопорушення, згідно з міжнародним військовим правом», - сказав прокурор Девід Крейн, який брав участь у численних розслідуваннях міжнародних воєнних злочинів.
Зерно і борошно на борту 138-метрового судна Laodicea, швидше за все, походило з Мелітополя, який Росія окупувала в перші дні війни. 9 липня в соціальних мережах з’явилося відео, на якому поїзд під’їжджав до Мелітопольського елеватора. На зелених вагонах можна було побачити назву російської компанії «Агро-Фрегат». Великі жовті літери були розміщені поруч з логотипом у формі снопа пшениці. Через тиждень після того представник російської окупаційної «влади» Андрій Сігута провів прес-конференцію, на якій заявив, що зерно «забезпечить продовольчу безпеку» окупованим Росією регіонам України. І що його адміністрація «оцінить врожай і визначить, яку кількість виставити на продаж». Поки він говорив, озброєний солдат стояв на варті біля вантажівок, з яких розвантажували пшеницю біля млина. Звідти працівники виносили білі мішки з борошном, схожі на ті, які приїхали в Ліван на борту Laodicea через кілька тижнів.
15 вересня уряд США ввів санкції проти Сігути і чотирьох інших представників російської окупаційної «влади». Всі вони керували крадіжкою і експортом українського зерна. Мер Мелітополя Іван Федоров сказав AP, що окупанти вивезли велику кількість зерна з регіону залізницею і вантажівками в порти Росії і анексованого Криму. Відео, які з’являлися в соціальних мережах впродовж останніх місяців, доводять, що відбувався постійний потік вантажівок в південному напрямку через окуповані регіони України. На вантажівках була нанесена літера «Z», яку Росія використовує як символ у війні проти України. Вагони компанії «Агро-Фрегат» були зафіксовані в порту Феодосії. Супутникові знімки свідчать, що тут зерно з вантажівок і вагонів переносили на кораблі.
Кремль заперечував, що він краде українське зерно. Але державна інформаційна агенція ТАСС повідомила 16 червня, що зерно перевозять в Крим. І через це на пропускних пунктах, встановлених на адміністративному кордоні між материковою частиною України і півостровом, утворилися довгі черги. ТАСС також повідомляв, що зерно з Мелітополя прибуло в Крим. І що будуть додаткові вантажі, призначені для клієнтів на Близькому Сході і в Африці.
11 липня супутникові знімки зафіксували, що судно Laodicea пришвартоване в Феодосії. Транспондер корабля був вимкнений, а його вантажні відсіки - відкриті. Їх заповнювали білою речовиною з вантажівок, які вишикувалися в чергу. Через два тижні після того, коли корабель Laodicea зайшов в ліванський порт Тріполі, стверджувалося, що зерно на борту нібито походило з невеликого російського порту на іншому боці Чорного моря. Журналісти AP змогли отримати копію декларації про вантаж, в якій сказано, що зерно походило з Кавказу. В документі сказано, що вантаж - це «10 тисяч тонн російського ячменю і російського борошна в мішках». Відправником виступала компанія «Агро-Фрегат», а покупцем - компанія Loyal Agro, оптовий продавець агропродукції зі штаб-квартирою в Туреччині.
Представник турецької компанії повідомив, що вона прийняла 5 тисяч тонн борошна. А решта вантажу вирушила в Тартус у Сирії.
«У нас була угода з Росією. Борошно прийшло з Росії. Якби це борошно було крадене, тоді ліванська влада не дозволила б його імпортувати», - сказав прес-секретар Loyal Agro Мухаммед Кума.
Але судно Laodicea не могло отримати свій вантаж на Кавказі, як це вказано в декларації. Тому що тамтешні порти надто мілкі для корабля, якому потрібно більш ніж 8 метрів глибини, щоб не сісти на мілину. Порт "Кавказ" здатен прийняти судна, яким потрібно не більше 5,3 метрів. Порт у Феодосії вдвічі перевищує потреби Laodicea. Судно належить компанії Syriamar Shipping Ltd, яку контролює уряд Сирії. Цей перевізник має ще три такі вантажні судна і з 2015 року перебуває під санкціями США через зв’язки з режимом сирійського президента Башара Асада. Журналісти AP виявили, що Laodicea і два інші кораблі - Souria і Finikia - здійснили 10 рейсів від українського узбережжя в порти Туреччини, Сирії і Лівану.
Інша компанія, яка брала участь в крадіжці зерна в Україні - це «Об’єднана суднобудівна корпорація», державний оборонний підрядник, який будує бойові кораблі і субмарини для ВМС РФ. В квітні компанія і ї керівництво потрапили під санкції США за виробництво зброї, яка використовується у війні проти України. «Об’єднана суднобудівна корпорація» через свою «дочку» Crane Marine Contractor купила три вантажні судна за кілька тижнів до того, як Путін почав вторгнення в Україну. Це було незвично для фірми, яка весь час займалася постачанням важких платформ для нафтогазової промисловості. Три куплені судна виконали щонайменше 17 рейсів з Криму в порти Туреччини і Сирії. В середині червня супутникові знімки зафіксували 170-метровий вантажний корабель «Міхаіл Ненашев» в зерновому терміналі Авліта в Севастополі. Його транспондер був вимкнений. Екіпаж увімкнув передавач через два дні після того, коли судно вже було в Чорному морі. 25 червня воно зайшло в порт Дертйол в Туреччині. Ексклюзивне відео, яке знайшли журналісти AP, доводить, що через два дні після того «Міхаіл Ненашев» був пришвартований на пристані, що належить металургійній компанії MMK Metalurji. Тут крани перевантажили пшеницю з корабля у вантажівки, які поїхали у невідомому напрямку.
Компанія MMK Metalurji - це турецьке дочірнє підприємство російського «Магнітогорського металургійного комбінату», яке контролює російський мільярдер Віктор Рашніков, наближений до Путіна. Рашніков і його компанія опинилися під санкціями США, ЄС і Великої Британії за фінансування і забезпечення техніки для російської війни проти України. Відповідаючи на запит AP, турецька компанія наголошувала, що зерно походило з Росії.
«Згідно з митною декларацією і письмовою декларацією, яке постачальник надав нам, було вказано, що відвантаження відбулося в порту Кавказ», - наголосили в компанії.
Як і Laodicea, «Ненашев» надто великий корабель, щоб його завантажували у вказаному порту. Амі Даніель, виконавчий директор компанії Winward, яка займається аналізом морських даних, сказав, що коли корабель вимикає транспондер, це червоний сигнал, який говорить про незаконну діяльність. Він також пояснив, що контрабандисти також часто фальсифікують декларації про вантажі, а також митні декларації, щоб приховати реальне походження товарів.
«Сфальсифіковані документи - це тактика, яку використовують зловмисники, щоб приховати походження товарів, які вони транспортують, щоб уникнути санкцій, провезти заборонені товари або заради інших злочинів», - сказав Даніель, який раніше служив в ВМС Ізраїля.
Рашніков, чиї статки оцінюють в 10 мільярдів доларів, схоже, очікував, що проти нього запровадять санкції. За кілька днів до початку вторгнення в Україну в лютому його 140-метрова яхта під назвою Ocean Victory вирушила з Дубаю на Мальдіви, уряд яких не приєднався до західних санкцій. Екіпаж Ocean Victory вимкнув транспондер першого березня. З тих пір яхта вартістю 300 мільйонів доларів не з’являлася на радарах.
З початку вторгнення глобальні ціни на зерно сильно зросли, що тільки збільшило доходи російських контрабандистів. Водночас це призвело до того, що директор продовольчої програми ООН Девід Бізлі 15 вересня назвав «цунамі голоду», яке вдарило щонайменше по 345 мільйонах людей. Самим українцям навряд чи загрожує голод. Але російська війна задушила український дохід від експорту. В 2021 році Україна отримала від експорту пшениці, кукурудзи і олії 5 мільярдів доларів. Здебільшого покупці походили з Близького Сходу, Африки і Азії. Високі ціни на продовольство не допомогли українським фермерам на окупованих територіях, яких змушували продавати свій врожай російським компаніям за півціни, - розповів мер Мелітополя Федоров. Якщо фермери відмовлялися, росіяни просто відбирали їхнє зерно, не заплативши взагалі нічого.
Український аграрний холдинг HarvEast повідомив, що Росія вкрала щонайменше 200 тисяч тонн зерна. За словами виконавчого директора Дмитра Скорнякова, через це його компанія втратила близько 50 мільйонів доларів. Він розповів, що його працівники в окупованому Маріуполі бачили, як зерно вивозять за кордон в Росію.
«Щоб вкрасти, вони просто везуть його в Ростов і Таганрог, невеликі російські порти, змішують з російським зерною і кажуть, що все це російське зерно», - пояснив Скорняков.
Супутникові знімки і дані транспондерів свідчать, що до великих вантажних кораблів біля російського узбережжя підходили менші судна з зерном з кримських і російських портів, приховуючи реальне походження вантажу. Потім великі кораблі везли суміш в Єгипет, Лівію, Ірак і Саудівську Аравію.
Турецька компанія Yayla Agro, яка займається виробництвом готових до вживання продуктів, визнала, що купила 8,8 тисяч тонн кукурудзи, яку доставило російське судно «Федор» в турецький порт Бандірма 17 червня. Вантаж коштував 2,7 мільйона доларів. Компанія заперечує, що купила крадене зерно з України, наполягаючи, що в документах було вказано про його відвантаження в російському порту Кавказ. Але супутникові знімки за 12 червня свідчать, що «Федор» насправді завантажили в Севастополі. Yayla Agro також купила 7 тисяч тонн кукурудзи, які привіз російський корабель «Св. Ніколай» 24 червня. Супутникові знімки говорять, що за шість днів до того цей судно завантажували в Севастополі, хоча в документах традиційно написано про «Кавказ».
AP пише, що роль Туреччини в крадіжці українського зерна особливо чутлива, оскільки ця країна НАТО зіграла важливу роль у переговорах між Києвом і Москвою про розблокування українського експорту продовольства. Однак, є ознаки того, що уряд Туреччини й сам отримував вкрадене зерно з України. AP і PBS виявили рейси з Криму в Туреччину, які виконали судна «Міхаіл Ненашев», Laodicea і Souria. Ці кораблі були пришвартовані біля елеваторів, якими керує «Турецька зернова рада», урядова організація, яка імпортує і експортує зерно, а також іншу агропродукцію. Міністр закордонних справ ТУреччини Мевлют Чавушоглу сказав у червні, що його країна не виявила жодних ознак крадіжки.
«Ми отримуємо такі твердження. Така інформація надходить час від часу від української сторони. Ми ставимося до неї дуже серйозно і ретельно розслідуємо… Провівши наше розслідування про походження товарів, портів і кораблів після заяв про Туреччину, ми побачили, що в записах щодо країни походження вказана Росія», - пояснив турецький дипломат.
AP пише, що попри записи в документах, контрабанда українського зерна продовжується. Судно «Матрос Кошка» компанії Crane Marine Contractor вирушило минулого тижня в північну частину Чорного моря. Заявлений пункт призначення - порт «Кавказ». Але на своєму шляху корабель вимкнув транспондер. Супутникові знімки, зроблені в минулий четвер, доводять, що 161-метрове судно насправді пришвартоване в зерновому терміналі Севастополя.