Один з найдавніших міст майя - Сейбаль (у Гватемалі) - починали будувати не землероби і городяни, а кочують мисливці і збирачі, які об'єднувались для релігійних свят. До такого висновку прийшли американські археологи, автори статті в журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.
Раніше історики були впевнені, що всі стародавні міста майя виникли на основі землеробських громад, а великі релігійні споруди будувалися останніми. Дослідження Такесі Иномата (Takeshi Inomata) з Університету штату Арізона в Таксоні спростувало цю теорію: учений з'ясував, що в поселеннях спочатку зводилися храми і майданчики для церемоній, і робили це кочують мисливці. Тільки через сотні років навколо культових споруд з'явилася велика кількість житлових будівель, а потім і міста.
Иномата 10 років вів розкопки на руїнах Сейбаля. Місто, площа якого становила десятки квадратних кілометрів, відомий як один з найбільших церемоніальних центрів майя, що включає більше 600 будинків. Археолог з'ясував, що житлові райони в ньому виникли набагато пізніше храмів і пірамід.
Відтворив Иномата і докладну хронологію міста, починаючи з 950 року до нашої ери. На його думку, першими будівельниками були мисливці, рибалки та збирачі, які проводили на території Сейбаля колективні ритуали. Жили вони у тимчасових будівлях і по завершенні церемоній розходилися по навколишніх лісах.
Навіть 250 років потому, коли головні храми і піраміди вже були побудовані, постійно в Сейбале проживала лише невелика елітна група. Тільки в 200-х роках до нашої ери там з'явилося постійне населення.
Иномата також з'ясував, що Сейбаль був не просто першим великим містом майя, але і, ймовірно, найдавнішим церемоніальним комплексом у всій Центрально Америці. Археолог припускає, що перші будівлі в Сейбале були зведені за 200 років до Ла-Венти, столиці ольмеків (яких раніше вважали вчителями майя).
Інші історики з цікавістю сприйняли гіпотезу Иноматы про зародження Сейбаля, проте вказують на те, що постійне житло з дерева могла згнити і зникнути безслідно, що створює помилкове враження про первинність кам'яних храмів.