Підрозділ Skunk Works американської компанії Lockheed Martin має намір розробити новий гіперзвуковий безпілотний літальний апарат, який передбачається використовувати для виконання завдань розвідки, рекогносціювання та спостереження. Про це в інтерв'ю виданню Flightglobal заявив керівник гіперзвукових проектів Skunk Works Бред Леланд. За його словами, новий апарат, який отримав назву SR-72, зможе розвивати швидкість до шести чисел Маха (до 6,9 тисячі кілометрів на годину).
Літальний апарат під кодовою назвою SR-72 стане прямим спадкоємцем легендарного надзвукового розвідника Lockheed SR-71 Blackbird, але буде мати безліч принципових відмінностей.
"Наші конкуренти працюють над новими технологіями малопомітності. Наш проект більш ефективний, ніж малопомітність. Справа в тому, що при підльоті на великій висоті і швидкості противники просто не зможуть перехопити апарат, подібний до нашого. Поки вони нас виявлять і спробують перехопити, ми вже пролетимо", ─ розповів Леланд, зазначивши, що у двигунах SR-72 буде використано нові технології, які дозволять їм ефективно працювати на швидкостях у діапазоні від нуля до шести чисел Маха.
Сьогодні існуючі турбореактивні двоконтурні двигуни здатні працювати на швидкостях польоту до 2,2 числа Маха. При цьому гіперзвукові прямоточні реактивні двигуни стійко працюють на швидкостях не менше чотирьох чисел Маха. Перспективні двигуни SR-72 будуть поєднувати в собі технології як турбореактивних двоконтурних, так і гіперзвукових прямоточних реактивних силових установок.
За словами Леланда, Lockheed Martin і компанія Aerojet Rocketdyne вже розробили технологію, яка дозволяє звичайним двигунам F100 або F110 (обидва типи стоять на винищувачах F-15 Eagle, F-16 Fighting Falcon), швидко долати швидкісний рубіж у 2,2 числа Маха. При цьому у рамках проекту гіперзвукового літального апарату FHTV-3 створено гіперзвуковий прямоточний реактивний двигун, здатний включатися і ефективно працювати на швидкостях менше трьох чисел Маха.
Подробиці обох технологій Леланд не розкрив, але зазначив, що їх може бути використано в силових установках SR-72. Попередня розробка проекту SR-72 ведеться Skunk Works в ініціативному порядку. Переговори з владою США і міністерством оборони про державне фінансування проекту вже відбулися, але результатів поки не дали. Без бюджетного фінансування проект безпілотника ризикує залишитися на папері.
До цього часу єдиним літальним апаратом, що поставив рекорд швидкості у 3,2 числа Маха при прямому польоті, був американський розвідувальний літак SR-71 Blackbird, знятий з озброєння у 1998 році. У ньому використовувалися турбореактивні двигуни J58 змінюваного циклу, які при подоланні швидкісного порогу у 2,5 числа Маха переходили в режим гіперзвукового прямоточного двигуна, відводячи повітряний потік від компресорів, камери згоряння і турбіни і переводячи його відразу у форсажну камеру. !zn
Читайте також:
Іран подарував Росії безпілотник власного виробництва
Американці запустять у стратосферу безпілотник на сонячних батареях на п'ять років
ВМС США вперше в історії здійснили посадку безпілотника на палубу авіаносця