Винахід колеса назавжди змінив багато сфер життя людства, але місце його появи довгий час залишалося загадкою для вчених. Нове дослідження показало, що першими колесо могли почати використовувати східноєвропейські мідні рудокопи, які жили в Карпатах у 3900 роках до нашої ери, повідомляє Live Science.
Археологічні свідчення існування коліс та колісних засобів мідної доби зустрічаються по всій Європі, Азії та Північній Африці. Вони включають сцени битв, намальовані на стінах, мініатюрні колеса, дитячі іграшки, поховання у візках і навіть ранні текстові згадки цієї технології. Але було не зрозуміло, де і коли з'явилися перші колеса. Залишалася ймовірність того, що колесо могло бути винайдено в декількох місцях незалежно один від одного.
Існує три основні теорії походження колеса. Одна з них припускає, що колесо вперше з'явилося в Месопотамії близько 4000 до н. е., а потім поширилося до Європи. Інша теорія припускає, що воно було розроблено на узбережжі Понта на півночі Туреччини близько 3800 до н. е. Третя основна теорія стверджує, що колесо було винайдено у Карпатських горах між 4000 та 3500 р. до н. е. і звідти поширилося у різних напрямках.
Остання теорія була висунута у 2016 році істориком Річардом Булієтом, почесним професором Колумбійського університету та співавтором нового дослідження. Вона заснована на ідеї про те, що близько 4000 до н. е. стало важче знаходити мідну руду, через що шахтарям доводилося вирушати все глибше до шахт і тягти руду на поверхню. Моделі возів пізньої мідної доби, знайдені в Карпатському регіоні, були прямокутної форми з трапецієподібними сторонами — вони схожі на сучасні гірничодобувні вагони.
У новому дослідженні Буллієт та співавтори Кай Джеймс, інженер з аерокосмічної техніки з Технологічного інституту Джорджії, та Лі Алакок, який раніше працював інженером в Університеті Іллінойсу в Урбані-Шампейні, докладно описали свою модель ймовірної еволюції колеса.
Спираючись на свої знання про давні колісні системи, засновані на археологічних свідченнях, команда використовувала обчислювальну механіку та конструкторську науку, щоб дослідити, як люди могли перетворити набір простих роликів на систему «колесо та вісь».
Вчені вважають, що для винаходу колеса знадобилося три нововведення. Враховуючи необхідність переміщення важкого кошика або коробки, люди, ймовірно, використовували ролики, розміщені вздовж шляху, переміщуючи задні ролики вперед у міру потреби.
Перше нововведення – рифлені ролики. Вони дозволили б переміщувати ящик чи кошик без необхідності перекладати ролики. Завдяки цьому люди могли котити ширший візок у шахту.
Друга новація - колісна пара або колеса, закріплені на осі. Це могло б дати візку більш високий кліренс для проїзду камінням та іншими уламками у шахтному стволі.
Третє нововведення – колеса, які рухаються незалежно від осі. Вони, ймовірно, виникли через 500 років після появи колісної пари та додали маневреності конструкції.
«Середовище, в якому працювали початкові розробники коліс, містило певні унікальні особливості, які сприяли переходу до роликового транспорту. По суті, ці особливості середовища – наприклад, вузька, замкнута доріжка – підштовхнули розробників колеса до цієї конкретної конструкції», – заявив Джеймс.
Нагадаємо, раніше чеські археологи, які проводили планові роботи, виявили під полем скарб, вік якого оцінюється у 3600 років. Знахідку вдалося зробити за допомогою металошукача.