Законопроєкт про МДА узгоджений з АМУ: префекти не стануть політичними кийками центральної влади

ZN.UA Ексклюзив
Поділитися
Законопроєкт про МДА узгоджений з АМУ: префекти не стануть політичними кийками центральної влади © Віталій Безгін/facebook
Глава профільного підкомітету Віталій Безгін розповів про повноваження префекта і механізми його відставки в разі змови з центральною або місцевою владою.

Мери українських міст мають конкретний страх, що префектів (ними після прийняття закону №4298 стануть глави МДА, РДА, а в Києві — глава КМДА), в майбутньому можуть традиційно використовувати для зміцнення впливу президента перед виборами. В інтерв’ю ZN.UA голова парламентського підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін пояснив, що законодавці планують зробити із законопроєктом про місцеві державні адміністрації, аби вертикаль префектів не стала політичним кийком центральної влади.

«З одного боку, за роки децентралізації, коли повноваження й ресурси пішли в громади, а механізм відповідальності не включився (немає навіть прокурорського нагляду), на місцях звикли до повної безконтрольності. З іншого — у нас спотворене сприйняття державної вертикалі влади. Її називають президентською. Але президент — гарант Конституції, тобто він і уособлює державу. До цього просто треба психологічно нормально ставитися. Відокремлювати особистість від інституції», – заявив Безгін.

«Гарантії — у невтручанні центру в повноваження місцевого самоврядування. Під час роботи над законопроєктом про МДА у мерів були сумніви з приводу реакції префекта на акти місцевого самоврядування. Лунали репліки, що державна вертикаль може реагувати виключно на скарги. Але впродовж непростої дискусії нам удалося переконати міських голів, що тим самим вони послаблюють самі себе. Тому мені важко сказати, навколо чого ще може виникати дискусія, якщо вона матиме професійний, а не політичний характер», – додав Безгін.

Він пояснив, що була прибрана модель про прийняття префектом рішення щодо конституційності актів місцевого самоврядування в контексті їх зупинення. Її критикували, у тому числі західні партнери. За словами Безгіна, цей механізм залишився лише в аспекті територіальної цілісності.

«Тут префект без будь-яких листів-звернень зупиняє акт. Що стосується решти, то після низки процедур (місцева влада завжди може узгодити спірний акт із префектом до голосування в раді або відреагувати на його наступний припис уже після голосування) префект за скороченою процедурою може оскаржити прийнятий радою акт у суді», – додав Безгін.

Також голова підкомітету зазначив, що з одного боку, нікуди не поділася норма про недовіру з боку виборного органу — обласної чи районної ради. Якщо префект чинить беззаконня, він втрачає легітимність в очах місцевої влади. Безгін зазначив, що законодавці дуже чітко виписують цю процедуру: недовіра двома третинами голосів дорівнює відставці. Плюс якщо префект оскаржує якийсь акт місцевої влади в суді, то місцева влада та має право себе захищати і йти в апеляцію.

«З іншого — префект може бути знятий центральною владою. Якщо він, наприклад, систематично програє оскарження актів місцевої ради в суді. Особливо коли це стосується територіальної цілісності. Отже, тут із його боку некомпетентність або упередженість», – додав політик.

Водночас, якщо говорити про недовіру ради, то можуть виникнути дискусії вже у сесійній залі, адже тут уже зашморг накинуто на префекта. Навіть із добре виписаною процедурою.

Насправді місцева влада давно звикла жити в ручному режимі — домовлятися з поліцією, прокурором, СБУ тощо. Під глянцем підтримки децентралізації досить багато лобістів можуть саботувати її наглядову частину. Тож на питання про те, чого профільний комітет очікує в сесійній залі, Безгін висловив сподівання, що три місяці з пошуку консенсусу у всіх питаннях були витрачені не марно.

«Модель законопроєкту про МДА узгоджена з асоціаціями громад, у тому числі й з АМУ. Чим більше регламентацій виписано на рівні закону, тим менше можливостей зловживати на рівні центральної влади. З приводу того, чи збиватимуть законопроєкт. Сподіваюся, що ми немарно три місяці шукали консенсус з усіх питань. Так, гарантій немає. Зараз це, швидше, джентльменська угода. Але якщо в залі щось піде не так, то це буде приводом до перезавантаження відносин нашого комітету, зокрема, з Асоціацією міст України. Тільки так можу сказати», – заявив Безгін.

З Віталієм Безгіним поспілкувалася редакторка відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова. Вона отримала досить чесні відповіді на такі запитання як: хто й навіщо розхитує медійний човен протистояння Києва і Банкової? Якого рішення Конституційного суду чекає Кличко, граючи на випередження? Чи буде він блокувати зміну столичного законодавства, і навіщо йому це потрібно? Чому прийнятий у першому читанні закон про столицю Ткаченка/Гуріна краще провалити і подати новий? Які повноваження отримає префект/голова КМДА, і чи стане він зашморгом на шиї мера столиці? Кому він підкорятиметься — президентові чи прем'єру? Коли може бути призначений новий голова КМДА, якщо закон про столицю приймуть уже цієї осені?

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі