Щоб уникнути будь-яких сумнівів щодо конституційності законопроекту, організація пропонує президенту України Петру Порошенку подати новий законопроект про антикорупційні суди, який би включав рекомендовані організацією зміни. А №6011 - відкликати. Про це йдеться в оцінці Венеціанської комісії, яка є в розпорядженні DT.UA.
Втім, аналізуючи існуючий проект закону, експерти організації відзначили, що антикорупційні суди чітко характеризуються в ньому як спеціалізовані, а не спеціальні чи надвичайні. Тому їхня поява не підриває цілісності системи юстиції. Однак, відхилення від загальних правил повинні бути обмежені тим, що необхідно для ефективності. Варто зробити все, щоб не виникло враження, ніби антикорупційні судді мають привілейований статус. Венеціанська комісія радить переглянути рівень їхніх зарплат, щоб вона не на багато відрізнятися від оплати, яку отримують звичайні судді.
Ключові компоненти нинішнього законопроекту варто зберегти. Зокрема Венеціанська комісія відзначила пункти, які стосуються вимоги щодо незалежності антикорупційних судів, репутації суддів і прозорості процедури їх обрання. Міжнародні організації і донори теж повинні зіграти важливу роль у формуванні відомства, яке буде відбирати антикорупційних суддів. На думку комісії, міжнародна участь у процесі здається виправданою з огляду на специфіку ситуації в Україні.
Сумніви у Венеціанської комісії викликали положення законопроекту, які передбачають участь у процесі відбору антикорупційних суддів осіб, призначених президентом, Верховною Радою, Мін'юстом тощо. На думку організації, додаткові запобіжні заходи повинні бути вжиті для гарантування незалежності процесу відбору від впливу виконавчої і законодавчої гілок влади. Цього можна досягти шляхом надання неполітичній агенції, такій як Вища кваліфікаційна комісія суддей, права обирати кандидатів на посади в антикорупційному суді.
Венеціанська комісія також розглянула альтернативний законопроект України №6529 "Про бов'язкову спеціалізацію суддів з розгляду корупційних і пов'язаних з корупцією правопорушень". Експерти вказали на те, що він суперечить нинішньому законодавсту і міжнародним зобов'язанням України щодо створення антикорупційного суду. Комісія не бачить, як призначення спеціальних суддей в усіх судах України може бути виправданим і втіленим. Зокрема, викликає сумнів, чи спеціалізовні судді зможуть ефективно боротися з хабарництвом на найвищому рівні. Межі їхніх повноважень у законопроекті не чіткі. Крім того, Венеціанська комісія розкритикувала відсутність будь-яких запобіжних заходів, які б захистили незалежність процедури обрання суддів. А все це разом суперечить критеріям Ради Європи щодо спеціалізованих антикорупційних суддів.
Нещодавно президент Петро Порошенко несподівано змінив свою думку про антикорупційний суд, підтримавши його створення. Він зазначив, що повинна бути створена окрема суддівська антикорупційна вертикаль, у складі якої буде окремий антикорупційний суд, касаційна інстанція - антикорупційна палата у Верховному суді та представництва антикорупційного суду на місцях, щоб з Сєвєродонецька або із Закарпаття люди не були змушені йти в один антикорупційний інститут.
Хоча ще під час форуму YES Порошенко зазначив, що антикорупційні суди є хіба що в Уганді й Малайзії. І створювати такі суди в Україні занадто довго і неефективно. Тому краще створити антикорупційну палату у вже існуючій судовій системі. Колишній держсекретар США Джон Керрі заперечив Порошенку, сказавши, що в його країні всі суди антикорупційні.
Детальніше про Антикорупційний суд читайте в матеріалі Анастасії Красносільської "Антикорупційні судді: імітація або інституціоналізація?" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".