В Україні кошти, виділені на сферу освіти, використовуються недостатньо ефективно, вважає Ян Герчінскі - ад'юнкт-професор Варшавського Інституту освітніх досліджень.
"Середня по країні наповнюваність класів - приблизно 10 осіб. Це вкрай мало. І означає, що в Україні багато маленьких сільських шкіл (тут я цитую аналіз Світового банку), які просто неефективні: враховуючи світову практику, більшість з них, напевно, дуже слабкі з академічної точки зору, а на їх утримання витрачається багато коштів", - розповів в інтерв'ю DT.UA Герчінскі, який вважається одним з кращих в Європі консультантів з управління та фінансування освіти в пострадянських країнах.
Експерт називає кілька принципових умов успішної оптимізації.
"Перше - завжди повинні бути альтернативи закриття школи. Щоб не було такого: або виділяємо великі кошти на маленьку школу, або закриваємо її. Інакше кожне село у вас стане лінією фронту", - радить він.
В якості можливих рішень цієї проблеми Герчінскі наводить польський досвід: передачу шкіл в управління громадським організаціям або створення системи підвезення учнів на базі приватних компаній.
Другу принципову умову оптимізації шкіл експерт пов'язує з роботою місцевої влади.
"В польських місцевих виборах питання освіти надзвичайно важливі. Тому місцева влада відчуває відповідальність і розуміє, що якщо вона погано організовує роботу своїх шкіл, це позначиться на результати наступних виборів. У нас управління освіти повністю підпорядковані місцевим радам. А ваші райвно - це призначені чиновники", - пояснює Герчински.
Третьою необхідною умовою він бачить розумні фінансові рішення, зокрема, надання гарантій того, що зекономлені від закриття школи кошти залишаться на місцевому рівні.
"Четверта вельми важлива умова - скорочення вчителів при оптимізації шкіл. Це найболючіше питання. Але, на жаль, не думати про нього не можна. На сьогоднішній день українська освіта вкрай неефективно: багато малих шкіл, занадто багато вчителів працює в системі. І деякі скорочення неминучі", - вважає польський експерт.
Детальніше про проблеми української системи освіти і можливих способах їх вирішення читайте в повній версії інтерв'ю Герчински.