Умовно кажучи, наразі існує дві СБУ, - одна з них воює з агресором, протидіє розвідувально-підривній діяльності проти України, бореться з тероризмом, а друга діє як особиста служба безпеки президента та його оточення. Якщо перша виконує функцію "щита і меча" держави, то друга є одним з головних інструментів вирішення політико-приватних питань, які стають домінуючими у діяльності СБУ.
Про це у своїй статті для DT.UA пише Віктор Трепак, екс-перший заступник голови Служби безпеки України. На його думку, особливо це стає очевидним з наближенням виборів, коли спецслужба включається у виборчий процес на боці одного з його суб'єктів.
"Керівництву СБУ надзвичайно складно, з одного боку, задовольняти всі забаганки Банкової, а з іншого - забезпечувати належне реагування на внутрішні та зовнішні загрози національній безпеці, - зазначає експерт. - Це веде до руйнації СБУ як спецслужби, втрати нею свого функціонального призначення, переродження у засіб політичних переслідувань і виконання комерційних завдань. Це при тому, що за своїм кадровим та оперативно-технічним потенціалом СБУ є надпотужним державним органом спеціального призначення, який за правильного (законного) використання може якісно змінити ситуацію у сфері національної безпеки".
Детальніше про найважливі кроки з реформування СБУ читайте у статті Віктора Трепака "СБУ-2019: 5 життєво важливих змін" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".