"Альтернативи широкому обговоренню з подальшим створенням національно-територіальної автономії в Криму у українського демократичного суспільства об'єктивно не існує", - йдеться в матеріалі.
Шаповал зазначає, що політичне облаштування національно-територіальної автономії в Криму вимагає часу і динамічного суспільного розвитку, а юридичне - професійно виважених і коректних рішень, зокрема, щодо відповідних конституційних змін. "Ці зміни об'єктивно будуть мати значення дорожнього покажчика, але до них не можна ставитися легковажно, з урахуванням перспектив розвитку нашого суспільства і держави".
Він вважає, що створення автономії обумовлено характером кримськотатарського народу як корінного народу України саме в Криму, його компактним проживанням тут і відносною чисельністю. "Не можна не сказати про існування протягом кількох століть кримськотатарської державності. Додамо, що у разі створення такої автономії отримаємо унікальний на сьогодні для Європи прецедент, коли для "автономного" етносу і для титульної нації буде характерним сповідування різних релігій", - йдеться в статті.
"На національно-територіальну природу автономії може вказувати її "декомунизована" і "десовєтізована" назва (наприклад, Крим чи Къырым), і такі ж за змістом назви представницького органу автономії (Меджліс Криму) та інших органів влади, що створюються в автономії, а також перенесення адміністративного центру автономії в Бахчисарай або в інше історичне поселення", - наголошується в матеріалі.
Одночасно слід відмовитися від уживаного в законодавстві терміна "органи влади Автономної Республіки Крим", який можуть трактувати як такий, що натякає на якусь "владу автономії". "Подібних "влад" в унітарній державі реально не може існувати", - вважає автор.
"На мою думку, слід конституційно обумовити прийняття закону України про політичне представництво кримськотатарського народу та його органи, згідно з яким надати відповідним органам або органу можливості впливати, навіть вирішальним чином, на певні рішення представницького органу автономії та виконавчих органів влади, що створюються в ній. Насамперед на ті рішення, які об'єктивно та безпосередньо стосуються інтересів кримськотатарського народу. Форми і засоби такого впливу повинні бути визначені в цьому ж законі України. Можливе створення на виборах народних депутатів одного або декількох екстериторіальних округів, де у відповідності з законом голосуватимуть громадяни України за списками виборців, сформованих органами політичного представництва кримськотатарського народу", - йдеться в статті.
Докладніше читайте у матеріалі Володимира Шаповала "Що нам коштує автономію побудувати..." в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".