Під час зустрічей Контактної тристоронньої групи в Мінську за час участі української сторони йде активне обговорення спеціального закону для проведення виборів на неконтрольованих територіях Донбасу.
Як пише в статті на DT.UA Сергій Рахманін, з'ясувалося це після зустрічі очільників МЗС "нормандської четвірки", що відбулася 12 вересня в Берліні. Після завершення зустрічі міністерство закордонних справ Німеччини опублікувало заяву, в якій, зокрема, зазначалося: "Умови й терміни проведення місцевих виборів будуть складені в робочій групі з питань політики Контактної тристоронньої групи. Вони опираються на пропозиції координатора відповідної робочої групи П'єра Мореля".
Автор нагадує, що глава німецького МЗС Франк-Вальтер Штайнмаєр, коментуючи берлінські переговори, висловив сподівання, що узгодження суперечливих питань завершиться до саміту "нормандської четвірки", який має відбутися 2 жовтня в Парижі.
Аналогічну заяву зробив і міністр закордонних справ РФ Сергій Лавров, додавши, що з'явилася "можливість знайти точки дотику" у питанні про проведення місцевих виборів на не контрольованих Києвом територіях. За словами керівника МЗС Росії, координатор політичної підгрупи П'єр Морель "запропонував "розв'язки"… Вони не в усьому влаштовують і українську сторону і представників самопроголошених "ДНР" і "ЛНР". Але на наше спільне враження (Росії, Франції і Німеччини) - ці різночитання переборні".
Горезвісний "план Мореля" зрідка згадувався у ЗМІ, але ніде не йшлося, у чому ж він, власне, полягає.
Офіційно "план Мореля" називається "Елементи для тимчасового закону про місцеві вибори в деяких районах Донецької і Луганської областей". "Отже. Політична підгрупа тристоронньої контактної групи обговорює можливість розробки спеціального закону. Що дозволяє провести вибори на неконтрольованих територіях під егідою Києва. Ця можливість закріплена рішенням очільників МЗС чотирьох держав. І ця можливість і далі обговорюється сторонами. І обговорюватиметься аж до самого паризького саміту "нормандської четвірки", тобто як мінімум до кінця вересня. Незважаючи на "указ" Захарченка про проведення власних виборів. Цю інформацію DT.UA підтвердили особи, причетні до мінського процесу", - пише Рахманін.
На початку "плану Мореля", з яким вдалося ознайомитися DT.UA, міститься перелік умов, які визначають можливість проведення виборів на територіях, контрольованих бойовиками:
"- визначення території та округів; пояснення щодо громад на лінії зіткнення, як це опрацьовано в рамках Робочої групи з політичних питань;
- виборча система: мажоритарна система, відповідно до рішення ТКГ від 22 травня; як варіант, - запровадження змішаної, частково пропорційної системи для Донецька і Луганська;
- тривалість мандата, як варіант, - до наступних місцевих виборів в Україні, тобто до
2017 р.;
- реєстрація кандидатів і вимоги до них, як варіант, - ценз осілості тривалістю п'ять років, не включаючи останніх двох років, крім тих, хто обирається на пости голів місцевих рад (цікава деталь - правда? -С.Р.);
- обов'язки з проведення виборів, як варіант, - тимчасові територіальні виборчі комісії складатимуться з представників зон (яскраве слово. -С.Р.), що охоплюються цим законом, дотримуючись наведених вище критеріїв реєстрації; включаючи представників місцевих відділень партій, зареєстрованих до 2014 року, і відбуватимуться під головуванням члена Центральної виборчої комісії;
- роль і участь політичних партій, як варіант, - партії, які мали місцеві осередки, зареєстровані у виборчих округах, охоплених законом до 2014 року, можуть брати участь у виборчій кампанії; будь-який запит недопуску щодо цих партій буде передано до відповідної тимчасової територіальної комісії, яка ухвалюватиме остаточне рішення;
- роль засобів масової інформації, як варіант, - комітет зі спільної акредитації, включаючи й керівників тимчасових територіальних виборчих комісій, розглядатиме акредитацію представників національних засобів масової інформації і ухвалюватиме остаточне рішення;
- графік виборів, у зв'язку з набранням чинності законом (потребує складання);
- спостереження з боку БДІПЛ з повним доступом на виборчі дільниці, до процесу підрахунку голосів і центру підведення підсумків;
- оприлюднення результатів Центральною виборчою комісією" (пунктуацію документа збережено).
"Ще раз зазначимо (спеціально для горланів про "зраду" з будь-якого приводу): "план Мореля" - тільки план. Але (спеціально для тих, хто приймає на віру будь-яку "переможну" реляцію представників влади) - цей план передбачає "особливості виборів" для тих, хто претендує на "особливості самоврядування". Він передбачає ухвалення закону, що серйозно суперечить українському виборчому законодавству та українській Конституції. Пропозиції Мореля не мають нічого спільного з запобіжниками, закладеними парламентом у законі "про особливості". Що невтомно повторюють провідні політики з трибун і екранів? Роззброєння, відведення війська, визволення полонених, повернення повної юрисдикції Україні, контроль над кордоном - і тоді вибори й "особливі правила самоврядування".
Але в "плані Мореля" нічого цього немає. Натомість є право обиратися на посаду голови місцевої ради тим, хто не жив на цих територіях останні п'ять років. "Комітет зі спільної акредитації", виборчкоми де-факто й де-юре сформовані місцевою незаконною владою.
І обговорення цього плану погоджене українською стороною. Його погоджено на берлінській зустрічі, де Україну представляв очільник МЗС. Який нічого не робить без відома президента", - пише автор статті.
У членів української делегації багато запитань до цього документа. Зокрема, неприйнятною видається норма про обмеження допуску ЗМІ. Обговорювалося питання про механізм недопущення до участі у виборчій кампанії тих, кого підозрюють у скоєнні воєнних злочинів. Дискусія щодо "плану Мореля", по суті, тільки почалася, зазначає автор статті.
Детальніше про "план Мореля" читайте у статті Сергія Рахманіна Морельські тези у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".