Під тиском з усіх боків Олаф Шольц таки дав зелене світло на постачання бойових танків Leopard-2 і дозволив країнам, які їх мають, за бажання передати Києву ці бойові машини. У процесі Іспанія й Польща швидко виявили ініціативу випустити Leopards зі своїх запасів на поле битви в Україні. На тлі прогнозів експертів про наступу Росії навесні, та коливань Еммануеля Макрона щодо постачання танків Leclerc, Європа опинилась за крок від логістичної головоломки, пише France Info.
Пом'якшення позиції щодо постачання важкого озброєння – вже непоодинокі кроки. Напередодні Чехія та Польща передали сотні Т-72, бойових танків радянських часів.
«Розмір і вантажопідйомність західних моделей схожі», — пояснює колишній полковник військово-морських військ і віце-президент інституту Фемії Пер де Йонг:
Йдеться про 45 тонн для Т-72, 60 для Леопарда-2., 70 для британських Challenger 2. Інформація про курс руху, звичайно, буде засекречена.
Одним із варіантів для Сполучених Штатів є поставка обіцяних Abrams європейською країною. Тоді це спростить логістику. Але використання «морського шляху також можливе», додає П’єр Разу, директор Середземноморського фонду стратегічних досліджень.
Абсолютна секретність цих дорогоцінних конвоїв.
«Дорожня колона повільніша та її помітніше. І ще не було серйозних побоювань щодо залізничного постачання ракетних установок залпового вогню HiMars, гармат Caesar або систем протиповітряної оборони», — оцінює Тібо Фуйє, науковий співробітник Фонд стратегічних досліджень.
«Російські удари більше спрямовані по внутрішньоукраїнському транспорту, особливо коли потрібно було перекинути великі артилерійські установки на південний фронт», – підкреслює Ніколя Госсе. Російські війська втратили здатність вражати рухомі цілі, додає експерт. Перш за все, «з початку вересня українська протиповітряна оборона поступово посилюється, спільна система стає дедалі міцнішою», особливо на тлі очікувань на системи Patriot.
«Я не можу уявити, щоб колони Leopard могли рухатися без протиповітряного оборонного коридору».
«Безсумнівно, що російські радари та супутники намагатимуться зафіксувати ці матеріально-технічні потоки, підкреслює Пер де Йонг. – Тому що концентрація танків визначатиме майбутні піки зусиль української армії».
Складність обслуговування та підтримки бойової здатності
Якщо сьогодні транспорт здається під контролем, то підтримка в робочому стані викликає більше питань. Безумовно, «Leopard — трохи менш технологічні машини, ніж французькі Leclerc чи американські Abrams», — підкреслює Ніколя Госсе. Але, ймовірно, вони будуть розгорнуті на фронті, і будуть вести інтенсивний вогонь, в наступальній логіці.
На запитання franceinfo щодо матеріально-технічного забезпечення поставок танків НАТО поки що не відповіло. Але спочатку MCO не повинно створювати проблем, вважає Тібо Фуйе, тому що «обладнання готове та завантажене». З іншого боку, структурні обмеження з'являться з часом, після першого масового використання цих танків. «Україна повністю усвідомлює ці труднощі», і тому її армія «може сформулювати в майбутньому другий раунд запитів» на бойові танки.
Завдання також полягає в тому, щоб швидко навчити українських танкістів для керування цими бойовими машинами з Європи та США. Європейські столиці не зацікавлені в тому, щоб направляти в Україну інструкторів, що надало б потужний сигнал про співдружність. Тим більше, що танки тоді були б знерухомлені, а отже, вразливі. Німеччина вже оголосила, що розпочне навчання для керування Leopards у лютому, після навчань, які будуть присвячені поводженню з легкою броньованою технікою Marder.
.«Чи збираються російські війська поспішати з очікуваним наступом, знаючи, що танки наближаються?» — запитує Ніколя Госсе, який нагадує, що «армії — це великі бюрократичні машини, навіть під час війни». Берлін, зі свого боку, запевнив, що його Leopards будуть доступні «наприкінці березня, на початку квітня». У Києві Генштаб з нетерпінням спостерігає за рухом стрілок годинника.
"Ключове тепер — швидкість та обсяг": Напередодні Володимир Зеленський подякував союзникам за рішення щодо Leopard і Abrams.