«Слуга» Куницький плекає власний бізнес під куполом Ради – «Схеми»

Поділитися
«Слуга» Куницький плекає власний бізнес під куполом Ради – «Схеми» © UA: Харків
Всупереч закону, депутат активно допомагає пов’язаній із ним фірмі, що займається експортом електрокарів і виробництвом зарядних станцій.

Народний депутат Олександр Куницький, який пройшов до Верховної Ради як мажоритарник від «Слуги народу», всупереч закону, поєднує політичну діяльність із розвитком власного бізнесу, йдеться у розслідування проекту «Схеми. Корупція в деталях».

Куницький активно допомагає пов’язаній із ним фірмі «Автоентерпрайз», яка займається встановленням зарядних станцій для електрокарів та їхнім імпортом з-за кордону.

До того ж, Куницький користувався своїм правом депутатського звернення, щоб «врятувати» компанію від кримінальних проваджень, намагався встановити її електрозаправки біля будівлі парламенту та подавав законопроєкти в інтересах конкретного бізнесу.

Для реклами компанії він обирає образ блогера ZPSanek, який приніс йому популярність і відкрив двері у політику. У цьому амплуа Куницький сперечався з «ДАІшниками», а згодом – із поліцією, та викладав відзняті ролики у мережу.

Втім, самою лише рекламою у Києві депутат не обмежився – журналісти знайшли окремий сайт, створений у червні 2020 року (тобто, коли Куницький вже був народним депутатом). На головній сторінці парламентар заохочує «стати його партнером та разом із ним інвестувати в «Автоентерпрайз»». Примітно, що прізвище Куницького там ніде не зазначено – лише нікнейм ZPSanek.

Схеми

У коментарі «Схемам» щодо участі депутата у рекламній кампанії представник бізнесу заявив, що Куницький до неї стосунку не має, і поскаржився на «витівки конкурентів».

Харківські бізнесмени

За роки свого існування «Автоентерпрайз»встиг стати впливовим гравцем ринку екоавтомобілів в Україні.

Цей харківський бізнес має декілька напрямків: ввезення електроавтомобілів з-за кордону для продажу та оренди; їхній ремонт; виготовлення зарядного обладнання для електрокарів; встановлення та обслуговування електрозарядних станцій; організація послуг таксі з «електро-автопарком».

За своєю структурою група «Автоентерпрайз» об’єднана у пул компаній, який складається з близько десятка фірм. Усі вони пов’язані між собою спільними директорами та засновниками. Утім, головною дійовою особою тут виступає харківський бізнесмен Дмитро Ніконов.

Схеми

Сам Куницький у структурі власності цих компаній формально ніколи не фігурував. До походу в парламент він отримував тут зарплату та фінансово взаємодіяв із бізнесом як ФОП.

Чинний парламентар ніколи не приховував, навпаки, багато разів публічно асоціював себе з групою компаній «Автоентерпрайз» та виступав від її імені. А Дмитро Ніконов у документах прямо називав його своїм бізнес-партнером. До того ж, Куницький і Ніконов разом ходили на телеетери.

«Відтоді і досі в структурі власності компанії нічого не змінювалося, а Куницький продовжував просувати цей бізнес у своїх ютуб-роликах», - йдеться у матеріалі.

Влітку 2019 року Дмитро Ніконов також намагався обратись до ВР, однак його кандидатуру партія не затвердила.

Натомість у коментарі «Схемам» Ніконов цю інформацію заперечував: «Я не був кандидатом... Мене в «Слузі народу» просили... Я їм кажу: хлопці, я – бізнесмен, я маю на роботі бути, я – конструктор, я – інженер, я – програміст, але я не можу сидіти і натискати кнопочку. Це надто маленька для мене задача».

Однак Ніконов погодився бути помічником народного депутата Олександра Куницького. Звічно ж, на громадських засадах.

Проблеми «Автоентерпрайз» 

Проблеми  у компанії почалися восени 2018 року – харківські податківці перевіряли компанію «Тесла моторс», яка входить у групу «Автоентерпрайз» і вcтановили недоплату податків на суму близько 20 млн гривень.

Ніконов та Куницький з цим не погоджувались, приходили у харківську податкову, а юристи компанії надавали свої заперечення. А водії «Екотаксі», що входить в цю ж бізнес-групу, навіть виходили на протести під офіс фіскалів.

За півроку податківці встановили й інші порушення. Наприклад, що в «Тесла моторс» частково продавали електрокари за готівку і не платили з цього податки, виводили гроші на пов’язаних ФОПів, не маючи підтвердження для цих платежів.

За всі зловживання зрештою їм виписали штрафи на суму понад 220 мільйонів гривень.

Паралельно групою компаній «Автоентерпрайз» зацікавилося слідче управління фінансових розслідувань Офісу великих платників податків ДФС у співпраці з Генпрокуратурою.

Їхнє розслідування встановило, що при ввезенні машин зі США та продажу електрокарів в Україні харківські бізнесмени занижують їхню вартість і ухиляються від сплати податків, завдаючи збитків держбюджету.

До того ж, Ніконов, за версією слідства, організував діяльність служби таксі у Харкові без ліцензії і з використанням роботи неоформлених працівників. А зарядні пристрої для електроавтомобілів вироблялись без необхідних сертифікатів і декларацій відповідності.

На додачу до всього кримінальне провадження розпочало ще і Державне бюро розслідувань. Підозра впала на митників у тому, що вони за хабарі допомагали занижувати митні платежі при ввезенні електрокарів Chevrolet Volt фірмою ТОВ «Екомобілі» з орбіти «Автоентерпрайз».

В «Автоентерпрайзі» скаржаться на «тиск на бізнес». Однак він не заважає компанії розширюватися, збільшуючи обсяг експорту електрокарів і встановлюючи нові станції. А у червні 2020-го склад групи компаній поповнився ще однією фірмою, з уставним капіталом в 1 млрд гривень.

Під парламентською «парасолькою»

Кожен мажоритарник обов’язково повинен мати громадські приймальні. Приймальні Куницького розташовані у Харкові, одна з них - за адресою вулиця Академіка Павлова 271а. За цією адресою розміщується офіс компанії «Екомобілі».

Отже, компанія з групи «Автоентерпрайз» захищена від обшуків, адже приймальня народного депутата за законом недоторкана. Адже для того, щоб провести в приймальні обшук, слідчий має отримати особисте погодження генерального прокурора.

За цією ж адресою прописана фірма ПП «Автоентерпрайз», яка фігурує в іншій кримінальній справі слідчих ДФС.

У ще одній приймальні депутата Куницького на вулиці Рудика, 6 розташовані дві компанії з пулу «Автоентерпрайз»: виробничі потужності НВП «Система», на яких виготовляють електрозарядне обладнання, та ТОВ «Автоентерпрайз Харків», що фігурує у кримінальному провадженні.

«Це запобіжник. Генеральний прокурор – він же не може просто погодити, каже, давайте клопотання, я підписую і проводьте обшук. Це ціла процедура, у генерального прокурора є відповідний підрозділ, який буде це вивчати, тобто це може бути тривалий процес. Звісно, можна вважати, що це просто така безпека бізнесу», - пояснює юрист Центру протидії корупції Андрій Савін.

До того ж, Куницький, хоч і не одразу, став членом комітету ВР із правоохоронної діяльності. Тепер до очільників правоохоронних органів,які часто приходять звітувати в цей комітет, у Куницького будуть запитання. І не лише про реформу поліції, припускають журналісти.

Корупціонер у законі

Ще одним інструментом захисту бізнесу залишається депутатське звернення, яке є обов’язковим для відповіді.

Як виявили «Схеми», вже на другий місяць свого депутатства, парламентар Куницький написав звернення до тодішнього генерального прокурора Руслана Рябошапки. До листа на офіційному депутатському бланку він доклав лист від директора фірми «Екомобілі» – скаргу на дії слідчих ДБР.

Журналістам вдалося отримати декілька звукових повідомлень, які депутат Куницький нібито пересилав своєму товаришу по месенджеру WhatsApp, з яким під час роботи в парламенті обговорював спільні бізнесові справи.

«У нас зараз бюджет, продовжили засідання. Сьогодні Рябошапка у нас в комітеті чекає, поки ми всі звільнимось і підемо його м’яти...Нагадай мені з приводу кримінального провадження, що там?», - говорить голос, схожий на голос Куницького, на запису від 18 жовтня 2019 року.

Дійсно, того дня Руслан Рябошапка приходив на правоохоронний комітет у Верховну Раду.

А вже за чотири тижні листом за підписом генпрокурора Рябошапки депутата Куницького поінформували, що досудове розслідування триває, і ознак порушення вимог законодавства не виявлено.

Втім, звернення до Державного бюро розслідувань, яке тоді очолював Роман Труба, виявилося більш вдалим: вже наступного дня бюро порушено кримінальну справу проти податківців, які запідозрили «Автоентерпрайз» у фінансових махінаціях, за статтею «протидія законній господарській діяльності».

У жодному зі звернень Куницький ані словом не обмовився, що має особистий стосунок до цього бізнесу, а Дмитро Ніконов є його офіційним помічником. Що є порушенням антикорупційного законодавства. Тож тепер Куницькому загрожує штраф і внесення до Реєстру корупціонерів.

Сам Ніконов каже, що в нього немає проблем із бізнесом і допомога Куницького йому нібито непотрібна.

Власна зарядна станція просто у дворі ВР

Втім, власні повноваження депутат використовував не лише для допомоги «Автоентерпрайзу». Одне зі звернень Куницького адресоване компанії «ДТЕК Київські електромережі», яка відповідає за всі електромережі та підключення до них у столиці.

У ньому депутат цікавиться можливістю встановлення зарядної станції виробництва тієї ж таки компанії на одній із трансформаторних підстанцій на вулиці Євгена Коновальця, 34а.

Дійшло до того, що інтереси «Автоентерпрайз» Куницький просував просто у стінах парламенту. Хотів встановити зарядний пристрій у дворі парламентських комітетів на Садовій 3а, теж особисто переймаючись цим питанням.

Окрім документів, які про це свідчать, це чутно й із аудіоповідомлення:

«Я домовився з апаратом Верховної Ради про те, що нам дають можливість поставити зарядну станцію на їхній території. Можна звичайну, можна на три носики, але я думаю, що звичайну можна, настінну поставити тут. Мені треба дати їм контакт чийсь, там, керівника апарату, щоб він зв'язався, ми це як би все оплачуємо, вони нам дають можливість. І все, і ми ставимо цю зарядну станцію. Просто, щоб ти був в курсі і сказав мені, з ким зв'язатися, з ким їх зв'язати, охорону, апарат і так далі».

Автентичність голосу Куницького на ній підтвердили фахівці Національного центру медіа-експертиз освітньо-наукового центру Університету Колорадо в Денвері, створеного за підтримки Міністерства юстиції США.

У самій Верховній Раді журналістам також підтвердили, що депутат Куницький звертався із ідеєю встановити у дворі парламентських будівель зарядну станцію для електромобілів. Але теж не зазначав, що це і є його бізнес. Втім, отримав відмову – через відсутність правових механізмів.

«Слуга», але не народу

Як депутат Куницький подав три законопроєкти, безпосередньо пов’язані з електромобілями. Перший з них він одноосібно ініціював у перший тиждень роботи нового складу парламенту.

У  документі пропонувалося дозволити операторам мереж зарядних станцій не отримувати ліцензії на торгівлю електроенергією. Однак Нацкомісія з питань регулювання в енергетиці ще 1,5 роки тому роз’яснила, що ліцензії мережам електрозаправок не потрібні.

Також Куницький пропонував скоротити терміни погодження встановлення зарядок до одного дня і не вимагати спеціальних дозволів.

Але запропоновані депутатом нововведення мали торкнутись лише швидкісних станцій великої потужності та комбінованих. Ба більше, депутат пропонував Міністерству енергетики зобов’язати до 2025 року на всіх нових АЗС ставити саме їх.

Такі зарядки коштують дорожче і малим операторам практично не по кишені. Але саме в «Автоентерпрайз» є власна розробка і своє виробництво у Харкові зарядок так званого комбінованого типу AC/DC.

Отже, після ухвалення цього законопроєкту компанія могла би отримати суттєві преференції порівняно з конкурентами. Що викликало спротив інших учасників ринку.

У результаті Куницький відкликав цей законопроєкт і подав новий, який вже передбачав спрощення умов для всіх учасників ринку електромобільної інфраструктури. Щоправда, у лютому його теж зняли з розгляду.

Автівка у «подарунок»

Чи отримує Куницький гроші за таку діяльність, журналістам встановити не вдалося, адже одразу після  обрання депутатом він закрив ФОП, а серед власників групи компаній «Автоентерпрайз» він ніколи і не фігурував.

Але одна деталь про фінансові стосунки Куницького із бізнесом, який він просуває є красномовною. Депутат користується орендованою Nissan Leaf, яку йому «люб’язно надає» ПП «Автоентерпрайз».

На сайті компанії зазначено, що оренда точно такого електрокару 2013 року випуску коштує 30 доларів на день, якщо орендувати довше ніж на 20 днів, тобто, це близько 900 доларів на місяць. Вже будучи депутатом, він орендував її за 2,5 тисячі гривень на місяць – приблизно удесятеро дешевше.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі