Кремль намагається легалізувати і легітимувати власний контроль на окупованих територіях, і для цього накинув світові чергову "жуйку" про необхідність проведення виборів "в окремих районах Донецької і Луганської областей" та передвиборної "амністії" для бойовиків і російської агентури.
Про це пише у своїй статті для DT.UA заступник голови Верховної Ради Оксана Сироїд.
За її словами, вибори і примирення обов'язково мають настати, але передумовою виборів є в першу чергу деокупація.
"Причому деокупація - це не тільки виведення російських найманців та військ або відновлення контролю за кордоном. Це лише мала частина того, що необхідно буде зробити для відновлення влади України на території Донбасу", - пише Сироїд.
"Якщо пофантазувати й уявити, що раптом росіяни забралися з Донбасу - можливо, в них з'явилися інші справи, як-то нафта по 20 доларів за барель, то величезна кількість напівавтономних банд-угруповань, які почнуть боротися за владу й за виживання, - нікуди не дінуться. Так само, як нікуди не зникнуть запаси зброї, так само, як не розчиняться в повітрі агентурні мережі Кремля. Це все доведеться виявити й нейтралізувати. На це піде не місяць і навіть не рік. Тільки після цього настане етап відновлення української влади на території Донбасу. Мають запрацювати служби соціального захисту, міліція, суди, банківська система, в обіг повернеться національна валюта тощо. Вочевидь, ці процеси певною мірою відбуватимуться паралельно, проте без першого - деокупації - неможливим буде другий - відновлення державної влади", - наголошує вона.
За словами Сироїд, тільки після деокупації можна починати думати про реінтеграцію, як у сенсі повернення Донбасу до політичного процесу через вибори, так і в сенсі примирення - у тому числі із застосуванням механізму звільнення від кримінальної відповідальності людей, які не скоювали тяжких злочинів.
На її думку, набагато важливіше для примирення - публічний діалог, який сьогодні "у принципі неможливий".
"Це логічний алгоритм: 1) деокупація (Москва забирається геть, далі нейтралізуються бойовики, терористи, арсенали зброї, агентура Кремля); 2) відновлення державної влади (соціальний захист, органи правопорядку, національна валюта); 3) реінтеґрація (повернення Донбасу до політичного процесу); 4) примирення людей. Те, що нам наполегливо рекомендують, - означає почати з кінця. Провести вибори та амністію на території, яку політично, економічно і збройно контролює інша держава", - пише Сироїд.
"І не треба ображати інтелект людей, наполягаючи, що вибори пройдуть тільки відповідно до стандартів ОБСЄ і якщо ОБСЄ гарантуватиме безпеку. ОБСЄ не може гарантувати безпеку виборів, бо 1) не має такого повноваження; 2) не має чим гарантувати безпеку за умови присутності 30 тисяч озброєних людей", - наголосила вона.
"Кого там обиратимуть - неважко уявити. Москва вже "зачистила" найбільш одіозних. Решта будуть амністовані (отримають імунітет). Цілком імовірно, що дозволять зайти ще опоблоку і партії влади. Велика ймовірність, що вперше на виборах не застосовуватимуться "гречані" політтехнології, - в цьому просто не буде потреби. Озброєні люди в камуфляжі - набагато ефективніший стимулятор "вільного" волевиявлення, ніж гречаний мотиватор українського товаровиробника", - наголошує заступник голови ВР.
"Ну й, нарешті, вимір людяності. Примирення у згаданому алгоритмі не випадково є останнім. Поки пройдуть перші три етапи, між людьми з'явиться відкритість, потім - довіра, потім - прощення. Почати повернення Донбасу з амністії бойовиків - це доповнити нинішнє приниження людей війною ще й приниженням несправедливістю та безсенсовістю їхніх жертв", - підкреслює Сироїд.
Нагадаємо, лідери країн "нормандської четвірки" домовилися продовжити термін дії мінських угод на 2016 рік. Варто відзначити, що президент України Петро Порошенко більше не хоче підписувати з Путіним ніяких "Мінськів".
Комплекс заходів з виконання Мінських угод був підписаний 12 лютого за підсумками переговорів лідерів України, Росії, Франції та Німеччини. Документ передбачає "виведення усіх іноземних збройних формувань, військової техніки, а також найманців з території України під наглядом ОБСЄ" (п. 10), а також "проведення конституційної реформи в Україні з набуттям чинності до кінця 2015 року нової Конституції, яка передбачає в якості ключового елемента децентралізацію (з урахуванням особливостей окремих районів Донецької та Луганської областей, узгоджених з представниками цих районів), а також прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей" (п. 11).
Детальніше про зміни до Конституції читайте у статті Оксани Сироїд "Ще раз про особливості "особливостей самоуправління" у свіжому випуску "Дзеркала тижня".