Слів "особливий статус" у проекті змін до Конституції України у частині децентралізації, який нині чекає повторного голосування у парламенті, справді немає, а ось сам особливий статус фактично є – як би його не називали.
Про це пише у статті для ZN.UA заступник голови Верховної Ради Оксана Сироїд, пояснюючи суть формулювання "особливості здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької і Луганської області" простим прикладом.
"Уявіть, що в Перехідних положеннях Конституції з'явилася фраза "Особливості вирощування ссавців ряду хоботних в окремих районах Донецької та Луганської областей визначаються законом".
Народ: - Це ви про слонів?
Експерт: - Ви не конституціоналіст, жодного слова "слон" у проекті змін немає. Російська федерація хотіла слонів, а отримала лише ссавців ряду хоботних. Ви що, не бачите різниці? До того ж лише в перехідних положеннях - тобто тимчасово. А це - взагалі перемога", - ілюструє ситуацію Сироїд.
До того ж, за її словами, перехідні положення, які не мають окреслених часових рамок, - є постійними, навіть якщо вони названі Перехідними.
"Перехідні положення без визначеного часу "переходу" - це брехня юридична. А ще - можна сотні разів назвати слона ссавцем з хоботом. Від цього слон не перестане бути слоном, так само як і ссавцем із хоботом. Можна сотні разів називати особливий статус - особливим порядком здійснення самоврядування, від цього нічого не зміниться. Це також брехня, але вже комунікаційна", - наголосила заступник голови ВР.
Сироїд зазначає, що "особливості здійснення місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей" поки що є лише у проекті змін до Конституції, але для них уже прийнято Закон - "Про особливий порядок здійснення місцевого самоврядування....".
"Закон є, він відповідає Мінським домовленостям, але не відповідає українській Конституції. Тому й знадобилися зміни до Конституції, яких Росія від нас так нетерпляче очікує", - пояснює вона.
"Він був проголосований за зачиненими дверми парламенту без трансляції засідання 16 вересня 2014 р. І підписаний президентом невдовзі. Цей закон повністю "імплементував" більшість пунктів Мінська-2, який відбувся лише через 5 місяців, у лютому 2015 р.", - нагадує вона.
"Це той закон, який російську окупацію Донбасу і війну називає "події, що мали місце у Донецькій і Луганській областях". Той закон, який гарантує звільнення бойовиків від кримінальної відповідальності і забороняє їх дискримінацію "органам влади та їх посадовим (службовим) особам, підприємствам, установам, організаціям усіх форм власності". Це вам не антидискримінаційна поправка до Трудового кодексу. Той закон, який гарантує російську мову як другу державну, бо мають бути створені можливості для її використання у діяльності органів державної влади та в судочинстві. А далі, фактично, зобов'язання уряду України укладати "угоди щодо економічного, соціального та культурного розвитку окремих районів" з ініціативи таких окремих районів, мати у державному бюджеті захищені статті видатків на окремі райони і фінансувати відновлення знищеної Росією інфраструктури, економіки, екології. Це для тих, хто каже, що Росія за все заплатить", - наголошує Сироїд.
"І на довершення - відмова від суверенітету у ключових функціях: безпеки, правопорядку, правосуддя та зовнішніх зносин. Натомість має бути призначення прокурорів і суддів з участю органів місцевого самоврядування, створення народної міліції (мабуть, шляхом реформування нинішньої армії "ДНР" та "ЛНР") і запровадження особливого режиму прикордонного співробітництва з Росією", - пише заступник голови ВР.
Нагадаємо, лідери країн "нормандської четвірки" домовилися продовжити термін дії мінських угод на 2016 рік. Варто відзначити, що президент України Петро Порошенко більше не хоче підписувати з Путіним ніяких "Мінсків".
Мінські угоди були підписані 12 лютого за підсумками переговорів лідерів України, Росії, Франції та Німеччини. Документ передбачає "виведення усіх іноземних збройних формувань, військової техніки, а також найманців з території України під наглядом ОБСЄ" (п. 10), а також "проведення конституційної реформи в Україні з набуттям чинності до кінця 2015 року нової Конституції, яка передбачає в якості ключового елемента децентралізацію (з урахуванням особливостей окремих районів Донецької та Луганської областей, узгоджених з представниками цих районів), а також прийняття постійного законодавства про особливий статус окремих районів Донецької та Луганської областей" (п. 11).
Детальніше про зміни до Конституції читайте у статті Оксани Сироїд "Ще раз про особливості "особливостей самоуправління" у свіжому випуску "Дзеркала тижня".