Виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан вважає, що в рамках підготовки до складної зими центральній владі варто зосередитися на обсягах фінансування і закупівлі обладнання, як це було зроблено на місцевому рівні.
Про підготовку до зими у громадах, пріоритети та виклики, Слобожан розповів редакторці відділу політики ZN.UA Інні Ведерніковій.
«Із плюсів. Ми ще влітку звернулися до Кабміну із проханням урегулювати низку нюансів. Оперативно уряд підправив постанову №590 про казначейське обслуговування, що стосується пріоритету видатків,- розповідає виконавчий директора АМУ. – Після цього підготовка до опалювального сезону та обладнання укриттів стали пріоритетом, як воєнні й соціальні видатки».
Серед позитивних моментів Слобожан називає і скасування митного збору і ПДВ на ввезення до України генераторів для пунктів обігріву і соціальної інфраструктури, що зменшило їхню вартість на 9–10% та скоротило час доставки (водночас скасування мит створює й певні корупційні ризики, про що ми вже розповідали читачам).
До мінусів виконавчий директор АМУ відносить несхвалення внесеного ще у вересні законопроєкту №8026 щодо компенсації різниці у тарифах. Ідеться про 26 мільярдів гривень, частину яких мали спрямувати підприємствам теплокомуненерго (ТКЕ) для покриття видатків і усунення загроз критичній інфраструктурі.
«У червні законом заморозили тарифи на послуги теплопостачання і постачання гарячої води на рівні діючих станом на 24 лютого 2022 року. Відтоді складові тарифів значно зросли, і населення оплачує послуги не в повному обсязі. Але нам треба усувати наслідки обстрілів і ракетних ударів. А ресурсів у підприємств теплокомуненерго та міських бюджетів немає», - пояснює Слобожан.
Окрім тепловиків, кошти мали піти й суб'єктам ринку природного газу. А також на оплату роботи, комплектуючих і матеріалів для відновленні пошкодженої інфраструктури.
За його словами, питання наповнення Резервного фонду порушувалося на засідання парламентського комітету ще влітку. Тоді представники АМУ попереджали, що 1,4 млрд гривень фонду на мобільні котельні з огляду на загрозу ракетних ударів по критичній інфраструктурі – це критично мало для ДСНС.
На передвоєнному засіданні правління Асоціації міст України11 лютого також головним було питання захисту критичної інфраструктури. На засіданні виступив міський голова Донецька, який у 2014 році кілька місяців працював в окупації та мав досвід ухвалення рішень у критичній ситуації.
«Тоді тільки ледачий не кинув у нас камінь, звинувативши в панікерстві. Відтоді минуло дев'ять місяців, і можна констатувати, що місцеве самоврядування правильно розставило пріоритети в межах своїх повноважень і можливостей», - підсумовує виконавчий директор АМУ.
Також АМУ нині активно вимагає виключити з держбюджету-2023 статтю про вилучення в громад 9 мільярдів гривень залишків освітньої субвенції, які вдалося заощадити через те, що виїхало багато учнів і вчителів, а частина громад опинились в окупації.
Ці гроші за Бюджетним кодексам громадам гарантовані на розвиток освітньої мережі. Однак, на думку Олександра Слобожана, зараз їх краще витратити на облаштування у школах пунктів обігріву, а навчання перевести в онлайн.
«У критичній ситуації потрібно правильно розставляти пріоритети, зокрема й центральній владі. Ще в серпні потрібно було видати розпорядження по всій країні про онлайн-навчання. Хоч би як це складно було прийняти дітям та їхнім батькам. Тому що школа – це потенційний пункт обігріву, де все готове для прийому людей. Дайте нам вчасно гроші, й ми обладнаємо там бомбосховище, поставимо генератор тощо», - пояснює він.
За словами Слобожана, ці гроші забрали в громад і перекинули в бюджеті-2023 на закупівлю підручників. Проте АМУ сповнена рішучості домагатися їх повернення та розраховує, що «центральна влада почує».
За словами Слобожана, місцева влада готується до різних варіантів розгортання подій. І ставки робляться на мобільні котельні. Одна така котельня розрахована на 100–200 тисяч населення. Проте великі міста не встигнуть повністю укомплектувати ними, а виділених на ці потреби 1,4 млрд гривень критично мало.