Група болгарських експертів з кібербезпеки, відома як BG Elves, з'ясувала, що Російська Федерація витратила 69 мільйонів євро на фінансування масштабної пропагандистської кампанії та кампанії втручання, спрямованої на Болгарію та Румунію.
Про це пише Novinite.
За даними BG Elves, кошти спрямовувалися через невеликі транзакції, які важко виявити, сума кожної з яких не перевищувала 5 000 євро. Метою було поширення російського впливу та просування ультраправих поглядів у цих двох країнах. BG Elves стверджує, що отримала документи, що пов'язують ці грошові потоки з компаніями і приватними особами, які працюють як у Болгарії, так і в Румунії, з чіткою метою маніпулювання громадською думкою.
BG Elves заявила, що поділилася цією інформацією з журналістами-розслідувачами та службами в Румунії, Великій Британії та Україні. Обмін подробицями, за їхніми словами, був великим і перевершив їхні очікування. Вони також підкреслили складність схеми, яка діяла впродовж багатьох років, а її витоки можна простежити ще в 2010 році. Під час свого розслідування BG Elves виявили сліди російських доменів за системами, використовуваними для маніпулювання суспільством, багато з яких з часом були ребрендовані і перенаправлені, щоб здаватися легітимними. Незважаючи на це, в деяких місцях старі російські домени все ще збереглися.
BG Elves докладно розповіли про те, як влаштовані ці системи: їх підтримують орендовані сервери в Нідерландах і Німеччині. Вони вказали на одну конкретну компанію, Adnow, яка зіграла значну роль у поширенні пропаганди та реклами спірного змісту. Ці оголошення, які часто містять сенсаційні заяви про здоров'я, що вводять в оману, спрямовані на здійснення впливу на громадськість за допомогою складних алгоритмів та інструментів відстеження. BG Elves з'ясувала, що системи, які використовує Adnow, збирають і профілюють користувачів на основі споживаного ними контенту, створюючи високодеталізовані профілі з такою інформацією, як стать, місцезнаходження та навіть «рейтинги жорстокості» (show_brutal_rate), щоб ефективніше підбирати рекламу для окремих людей.
Кінцевою метою цієї операції, на думку BG Elves, є маніпулювання користувачами з метою змусити їх надати особисту інформацію за допомогою неправдивих пропозицій і призових схем. Після отримання дані нібито відправляють до Росії, де використовують для подальших цільових атак. BG Elves детально описала, як компанія з розробки мобільних ігор використовувала цю особисту інформацію для встановлення шкідливого програмного забезпечення на пристрої користувачів, надаючи їм повний віддалений доступ. Це шкідливе ПЗ, відоме як RAT (Remote Access Trojan), дає змогу зловмисникам відстежувати особисті комунікації жертв і використовувати їхні контакти, що потенційно дає змогу зловмисникам маніпулювати і поширювати дезінформацію.
BG Elves також пояснили, що масштаб операції величезний. За їхніми оцінками, Adnow, який генерує мільйони вражень щомісяця, міг заразити тисячі користувачів, що дозволило зловмисникам охопити значну частину населення Болгарії. Вони також зазначили, що діяльність цих підтримуваних Росією організацій значно розширилася і тепер охоплює широкий спектр послуг, таких як бот-ферми і VPN-мережі, спрямовані на підтримку поширення пропаганди.
Це розслідування свідчить про порушення національної безпеки, і BG Elves підкреслює важливість боротьби з цими загрозами. Вони продовжують розслідувати всі масштаби операції і обіцяють, що в майбутньому отримають нові відомості. Група BG Elves, що займається боротьбою з дезінформацією та гібридними погрозами, раніше привертала увагу своїми публікаціями з перевіркою фактів, спрямованими на виявлення даних про зловживання в громадській і політичній сферах.
Нагадаємо, американський Мін'юст звинуватив двох співробітників російської державної медіакомпанії Russia Today (RT) у виділенні майже 10 мільйонів доларів на створення дружнього для Кремля контенту. Влада США вже втретє публічно звинувачує РФ у спробі впливу на внутрішню політику країни напередодні президентських виборів.
Зазначається, що в обвинувальному акті згадуються популярні консервативні блогери, зокрема, Тім Пул, Дейв Рубін і Бенні Джонсон. Компанія, пов'язана з ними, фінансувалася співробітниками російських державних ЗМІ. Часто англомовні відео, які створювали діячі, посилювали внутрішні американські розбіжності щодо низки питань, наприклад війни в Україні.