Верховна Рада під час позачергового засідання не підтримала проєкт постанови №5308 «Про Звернення Верховної Ради України до Конгресу Сполучених Штатів Америки щодо надання Україні двостороннього статусу основного союзника Сполучених Штатів Америки поза НАТО (MNNA)». Документ підтримали 24 депутати.
Фракції голосували так:
- «Слуга народу» - за 0, проти 0, утрималися 154, не голосували 13;
- ОПЗЖ - за 0, проти 0, утрималися 0, не голосували 0;
- «Європейська солідарність» - за 11, проти 0, утрималися 2, не голосували 2;
- «Батьківщина» - за 9, проти 0, утрималися 0, не голосували 2;
- «За майбутнє» - за 0, проти 0, утрималися 0, не голосували 2;
- «Голос» - за 2, проти 0, утрималися 3, не голосували 3;
- «Довіра» - за 1, проти 0, утрималися 0, не голосували 2;
- позафракційні - за 1, проти 1, утрималися 4, не голосували 2.
У зверненні йдеться про те, що знаходження України у «сірій зоні» міжнародної безпеки, порушення Росією чинних безпекових міжнародних законодавчих актів загрожуватимуть кожному європейцеві, а, враховуючи ядерний шантаж керівництва РФ – і всьому світу. Така загроза залишатиметься до моменту встановлення нових правил, підсилених волею націй і урядів вільного світу. Автори вважають, що важливою складовою відповіді на такий глобальний виклик може бути поглиблення двостороннього партнерства між Україною та США.
«Верховна Рада України просить Конгрес Сполучених Штатів Америки надати Україні статусу основного союзника Сполучених Штатів Америки поза НАТО (MNNA)», - йдеться у зверненні.
Статус основного союзника США поза НАТО (MNNA), як уже повідомляло ZN.UA, можуть отримати країни, які з різних політичних або географічних причин не можуть стати повноправними членами Північноатлантичного Альянсу.
ZN.UA вже наголошувало, що очевидна перевага MNNA в тому, що рішення про його надання приймає президент Сполучених Штатів і для цього не потрібно схвалення Конгресу. Однак є і серйозні недоліки.
По-перше, хоча статус MNNA і демонструє значущість цієї країни для США, проте має, радше, символічне значення, оскільки (на відміну від Вашингтонського договору Альянсу з його п'ятою статтею) не передбачає гарантій безпеки з боку Вашингтона перед своїм союзником.
По-друге, статус основного союзника США поза НАТО отримали держави, які не претендують на членство в Альянсі. На сьогодні його мають 17 країн, у тому числі Австралія, Аргентина, Єгипет, Ізраїль, Кувейт, Нова Зеландія, Пакистан, Філіппіни, Південна Корея та Японія.
Хай ніде й не зафіксовано, що статус MNNA зачиняє двері до НАТО, співрозмовники ZN.UA (зокрема й західні дипломати) стверджують: саме так і буде.
По-третє, отримання Україною статусу MNNA поставить під сумнів готовність адміністрації Зеленського реалізувати положення Конституції про курс на повноправне членство в ЄС і НАТО. Адже і політичні коментатори, і прості громадяни звертатимуть увагу на те, що цей статус союзника США — поза НАТО.
По-четверте, є побоювання, що надання Україні статусу MNNA негативно позначиться на готовності українського керівництва проводити реформи в нашій країні. Адже якщо ПДЧ передбачає проведення економічних і політичних перетворень, судової та антикорупційної реформ, адаптацію сектора безпеки та оборони до стандартів Альянсу, то статус основного союзника поза НАТО надає президент США лише на підставі того, наскільки країна важлива для Вашингтона.
Пані-посол України в США Оксана Маркарова раніше розкритикувала депутатів Верховної Ради, які ініціювали звернення до Вашингтону з проханням про надання такого статусу Києву.
Своєю чергою голова МЗС Дмитро Кулеба заявив про те, що Верховна рада України не повинна голосувати за звернення до США з приводу надання статусу основного союзника поза НАТО. За його словами, це може поламати стратегічну логіку держави.
Детальніше про те, чому Києву потрібна угода з Вашингтоном про співробітництво в оборонній сфері, а не статус основного союзника США поза НАТО, читайте в статті Володимира Кравченка «Не все йде за Планом».