В Україні досі триває реформа децентралізації. Зокрема, на розгляд у другому читанні чекають законопроєкти про столицю (№2143-3) та місцеві державні адміністрації (№ 4298). В інтерв’ю ZN.UA голова парламентського підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Віталій Безгін розповів про відповідні зміни до Конституції, підпорядкованість префекта і дату призначення нового голови КМДА.
Зокрема, без внесення змін до Основного закону голова ОДА, перетворений на префекта, буде керувати виконкомом, що не є добре. Водночас на рівні району та Києва може вийти повноцінний префект. «У районної ради де-факто немає повноважень. Тому, прийнявши закони про МДА та столицю, на рівні РДА і КМДА ми, фактично, створюємо повноцінну префектуру», – пояснив Безгін.
Він також заявив про те, що законопроєкт про МДА буде готовий до другого читання в залі 1 жовтня. Далі — тільки питання потрапляння до порядку денного. Якщо говорити щодо закону про столицю, то Безгін дуже сподівається, що впродовж найближчих тижнів законодавці знайдуть спільні позиції, у тому числі з профільним міністерством, яким шляхом підемо.
«Що стосується змін до Конституції — тут я керуюся виключно політичною логікою. Якщо ми хочемо реально поборотися за прийняття змін до Конституції під час цього скликання Верховної Ради, то президентові необхідно внести проєкт до кінця року», – додав голова підкомітету.
Він також пояснив, що народні депутати закладають два роки перехідного періоду, щоб сформувати кадровий резерв. За словами Безгіна, треба розуміти, що прийняття нового законопроєкту про МДА не дорівнює автоматичному усуненню з посад нинішніх голів райадміністрацій.
Але це не стосується Києва. Тут щойно буде ухвалено новий закон про столицю, одразу має з'явитися опція для призначення голови КМДА, тобто — київського префекта. Як зазначив Безгін, її цілком реально закрити вже на початку 2022-го року. Питання виключно в персоналії. За словами політика, це має бути професійно сильна людина, причому зі стрижнем.
Зазначимо, що поки що єдину декларацію на голову КМДА подав міністр культури та освіти Олександр Ткаченко. При чому за інформацією джерел ZN.UA, в Офісі президента, якщо опоненти чинного міністра культури знайдуть голоси за його відставку, то президентові терміново може знадобитися запасне крісло. Повернення Ткаченка на «плюси» для Зеленського дуже небажане.
«З приводу вашої версії про можливу відставку та працевлаштування Ткаченка нічого не скажу. Рішення ж про призначення, у кожному разі, прийматиме президент на подання уряду. Очевидно, що це має бути людина із серйозним досвідом роботи на державній службі. Особисто я не бачу таких серед медійних політиків, міністрів і навіть народних депутатів. А ось десь в ОДА, можливо, такі є», – зазначив Безгін.
З Віталієм Безгіним поспілкувалася редакторка відділу політики ZN.UA Інна Ведернікова. Вона отримала досить чесні відповіді на такі запитання як: хто й навіщо розхитує медійний човен протистояння Києва і Банкової? Якого рішення Конституційного суду чекає Кличко, граючи на випередження? Чи буде він блокувати зміну столичного законодавства, і навіщо йому це потрібно? Чому прийнятий у першому читанні закон про столицю Ткаченка/Гуріна краще провалити і подати новий? Які повноваження отримає префект/голова КМДА, і чи стане він зашморгом на шиї мера столиці? Кому він підкорятиметься — президентові чи прем'єру? Коли може бути призначений новий голова КМДА, якщо закон про столицю приймуть уже цієї осені?