Європейська комісія за демократію через право (Венеціанська комісія) і Бюро демократичних інститутів і прав, що представляє ОБСЄ, критично оцінили проекти законів України про повторні вибори народних депутатів та про внесення змін до деяких законів з метою вдосконалення виборчого законодавства. Зазначені документи були направлені у ВК та ОБСЄ/БДІП у квітні нинішнього року. В листі міністра юстиції України Олександра Лавриновича містилося проханням надати коментарі до тестів зазначених документів.
В офіційному висновку ВК та ОБСЄ/БДІП (знаходиться в розпорядженні ZN.UA) європейські експерти, відзначивши низку позитивних змін, внесених у виборче законодавство України вказали на ряд істотних недоліків у запропонованих законопроектах.
Найбільш серйозними недоліками ВК та ОБСЄ/БДІП вважають:
- обмеження права на висунення кандидатом у народні депутати особи, засудженої за вчинення умисного злочину, незалежно від його тяжкості;
- вимогу про обов'язкове п'ятирічне проживання кандидата на території України;
- невиправдані преференції, надані парламентським партіям при формуванні виборчих комісій;
- відсутність механізму незалежного моніторингу фінансування виборчих кампаній;
- певні обмеження права на свободу висловлювання;
- збереження максимальної кількості виборців на дільниці на рівні 2,5 тис. осіб (що, з точки зору євроспеціалістів, є надто великою цифрою).
- Венеціанська комісія забракувала українські закони про референдум і вибори
ВК та ОБСЄ/БДІП зазначають, що ряд критикованих обмежень (зокрема, вимога про обов'язкове п'ятирічне проживання на території України) випливають із вимог Основного закону. Але звертають увагу: "Україна перебуває у процесі перегляду Конституції, що робить можливим внесення відповідних змін".
ВК та ОБСЄ/БДІП рекомендують зменшення прохідного бар'єру для політичних партій з 5% до 3%, а в якості паліативу пропонують законодавчо передбачити можливість формування виборчих блоків.
Європейські експерти в галузі виборчого права вважають за необхідне надати українській ЦВК "діючі регуляторні функції в процесі реєстрації кандидатів і право скасовувати необгрунтовані рішення окружних виборчих комісій щодо реєстрації кандидатів". Автори висновку вважають доцільним, щоб усі дані (як попередні, так і остаточні), отримані від усіх дільничних і виборчих комісій, публікувалися на сайті ЦВК з метою своєчасного інформування виборців та підвищення прозорості виборчого процесу.
Автори документу висловили здивування тим, що в законодавстві залишається не до кінця відрегульованим питання про добровільні внески у виборчі фонди. "...Нічого не сказано про негрошові внески, проте передбачається, що вони не дозволені... Рекомендується розглянути питання від дозволів надання натуральних послуг з урахуванням вимог до звітності". Окрему увагу спеців з Комісії і Бюро викликав різний порядок використання залишків коштів виборчого фонду для партій і кандидатів-мажоритарників. Згідно з чинним законодавством, невикористані кошти останніх перераховуються в бюджет. Автори документа вважають, що "невикористані виборчі фонди кандидатів в одномандатних округах можуть бути повернуті жертводавцям на пропорційній основі, віддані на благодійні цілі, а також можуть залишатися на виборчій рахунку протягом обмеженого часу для використання в майбутній виборчій кампанії кандидата, або використані на іншому законному громадського призначення".
Європейські правознавці, посилаючись на рекомендації Комітету міністрів Ради Європи, вважають, що порушення фінансової дисципліни політичними партіями в ході виборчої кампанії повинно тягти за собою часткове або повне позбавлення права на державне фінансування.
Автори вважають можливим переглянути положення виборчого закону, згідно з яким заборонено використання у виборчій кампанії зарубіжних ЗМІ, що здійснюють свою діяльність на території України. У Венеціанської комісії та ОБСЄ вважають, що таке обмеження порушує право громадян на отримання інформації.
Серйозну критику експертів викликали положення, що визначають планку зловживань, перевищення якого не дозволяє встановити волю виборців. "Такі довільні стандарти зловживання важко виправдати. Вони встановлюють допустимий рівень шахрайства, несумісний з проведенням належних виборів (...) Результати виборів повинні бути визнані недійсними, якщо рівень шахрайства або неправомірних дій був таким, при якому волевиявлення виборців не може бути визначене".
Дві поважні європейські структури вкотре нагадали: реформа української виборчої системи потребує комплексного підходу і гармонізації нормативно-правових бази, а не внесення точкових змін в окремі закони. Кінцевим результатом гармонізації та систематизації, з точки зору експертів ВК та ОБСЄ/БДІП, має стати формування єдиного виборчого кодексу. !zn
Читайте також:
Глава Венеціанської комісії рекомендував змінювати Конституцію в парламенті, а не на референдумі
Янукович упевнений, що українці підтримують його бажання змінити Конституцію