Необхідність прийняття законопроєкту №5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності» влада пояснює величезним рівнем корупції в будівництві. Однак, насправді документ по суті зупиняє боротьбу з корупцією в даній сфері, ще й створюючи при цьому ризики виникнення нових схем, пише Георгій Могильний у статті для ZN.UA «Розділяй і володарюй». Чому в битві за реформу містобудування стали ворогами села й міста».
Автор пояснює, що із питань, регулювання яких істотно змінює новий закон, до повноважень органів місцевого самоврядування віднесено видачу містобудівних умов та обмежень (МУО) і дозвільні та контролюючі функції в 99 громадах, що взяли на себе відповідні повноваження (близько 40% будівництва). Здебільшого контроль на себе взяли великі міста, адже утримувати для цього додаткових чиновників за рахунок місцевого бюджету недешево.
При цьому, дотримання законності при здійсненні цих функцій ОМС контролює в порядку державного архітектурно-будівельного нагляду (ДАБН) орган, у якому, за твердженням керівництва держави, «корупції немає», — створений понад рік тому Державна інспекція архітектури та містобудування України (ДІАМ).
Отже, Порядок здійснення ДАБН за наявності Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва (ЄДЕССБ) дозволяє легко забезпечити якісний нагляд, адже він передбачає проведення планових та позапланових виїзних перевірок і документальних та камеральних перевірок дій об’єктів нагляду за даними баз і реєстрів.
Риторичне запитання: як ОМС можуть відкрито займатися шаленою корупцією через публічну ЄДЕССБ так, щоб усі високопосадовці про це знали, а ДІАМ демонстративно не виконувала своїх обов’язків, тим самим сприяючи корупції? Тому, аргументи лобістів ЗП №5655 як єдиної можливості подолання корупції в будівництві, на думку Могильного, не витримують жодної критики.
«В ДІАМ, за їхніми словами, корупції немає, а корупцію в ОМС елементарно вже давно міг знищити ДІАМ при чинному законодавстві. Тому боротьба з корупцією — зручне гасло, а не мета прийняття цього закону», – пише автор.
14 грудня Рада мінімальною кількістю голосів – 228 з необхідних 226, – ухвалила в цілому проєкт закону авторства очільниці партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Як і попереджало ZN.UA, голосування відбулося без обговорення. Монобільшості вдалося протягнути скандальний законопроєкт завдяки депутатам, обраним від нині забороненої проросійської «Опозиційної платформи – За життя», зокрема, Нестору Шуфричу та Олександру Качному. Зазначимо, що петиція на сайті офісу президента щодо ветування законопроєкту лише за добу набрала 25 тисяч підписів, необхідних для розгляду її Зеленським.
Своєю чергою Нацагентство з питань запобігання корупції заявило, що комітет ВРУ дотримався наданих рекомендацій не в повному обсязі. Зокрема в НАЗК наголосили, що закон фактично запроваджує «принцип мовчазної згоди щодо відновлення права на виконання підготовчих або будівельних робіт замовником/генеральним підрядником у разі, наприклад, умисного, з метою отримання незаконного прибутку, невиконання своїх обов’язків уповноваженою особою органу містобудівного контролю». Водночас головним недоліком законопроєкту в НАЗК називають недостатню відкритість при його розробці з порушенням принципу прозорості та врахування громадської думки.