Венеціанська комісія може заблокувати український закон про люстрацію, повідомляє в Facebook глава комітету Верховної Ради з протидії корупції, депутат від "Самопомичи" Єгор Соболєв.
Соболєв повідомив, що разом з Леонідом Ємцем, з яким писали закон, і Павлом Петренко з Тетяною Козаченко, які слідкують за виконанням закону в Мін'юсті, терміново вилітають в Комісію.
Як пише журналіст Наталя Седлецька в статті, під якою підписалися інші українські журналісти та активісти, в блозі на "Українській правді", "представники вчорашньої влади задіють всі підкилимні механізми, в тому числі навіть використовуючи європейські інститути, щоб самим уникнути люстрації".
Вона зазначає, що аналіз фактів і обставин свідчить про те, що соратники колишнього президента України Віктора Януковича свідомо зробили все, щоб висновки комісії були розгромними. Консультувати європейських експертів з українським люстрационным процесам міг тільки Сергій Ківалов. Інші українські владні або експертні кола не були залучені до підготовки висновків Венеціанської комісії і не змогли внести свої роз'яснення до закону.
Так, із проханням перевірити закон у Венеціанську комісію 3 жовтня звернувся Моніторинговий комітет Парламентської Асамблеї Ради Європи. В цей комітет входить 89 членів-парламентаріїв європейських країн. "Але заступником голови ще є.. Юлія Льовочкіна, сестра екс-глави Адміністрації президента Януковича. Саме вона внесла це питання на розгляд моніторингового комітету - і домоглася позитивного рішення про направлення закону на експертизу Венеціанської комісії", - пише Седлецька.
Рідний брат Юлії Льовочкіної Сергій Льовочкін підпадає під люстрацію за законом: якщо він захоче отримати посаду у владі - то отримає відмову на наступні 10 років.
В розпорядження авторів статті потрапило висновок європейських експертів, яке поставлять на голосування вже в п'ятницю. Висновки, підготовлені поспішно, без належного візиту в Україну для обговорення з авторами законопроекту та ознайомлення з кон'юнктурою і ситуацією на місці, що досить нетипово для Венеціанської комісії.
Ось ключові з них:
- Вина має бути доведена в кожному окремому випадку і не може бути презумована на основі простої приналежності до категорії службових посад, необхідно переглянути критерії люстрації.
- Люстрація повинна стосуватися лише посад, які дійсно можуть нести значну небезпеку правам людини або демократії, слід переглянути перелік посад, які підлягають люстрації.
- Адміністративні рішення з люстрационным одиницям повинні бути припинені до прийняття остаточного судового рішення.
- Люстрація суддів повинна бути проведена з дотриманням конституційних положень, що гарантують їх незалежність, і тільки Вища Рада юстиції має бути відповідальна за звільнення суддів.
"Аналіз фактів вказує на те, що це, в свою чергу, було свідомо інспіровано представниками старої влади, що мають особистий інтерес у тому, щоб закон про очищення влади був дискредитований, в тому числі через європейські інститути, в яких вони, представники старої влади, знаходяться фактично останні дні і використовують свій останній шанс", - резюмує Седлецька.