Ватикан вже недостатньо інформаційно підкований для аналізу війни, подібної до тієї, яка нині розгортається на українській землі. Цим і пояснюється двозначність Папи у цьому питанні. Таку думку щодо публічного ставлення чільних релігійних діячів до війни Кремля проти України висловив політолог Франсуа Мабіль в інтерв'ю Le Monde.
Позицію Франциска щодо війни в Україні інтерпретувати непросто. З одного боку, він демонструє свою підтримку «розтерзаній війною Україні», жертві «варварських та блюзнірських дій», з іншого — засуджує «гавкіт НАТО» на кордоні з Росією і відмовляється однозначно позначити агресора. Франсуа Мабіль – директор Геополітичної релігійної обсерваторії Інституту міжнародних та стратегічних відносин. Він редагував книгу La Longue Transition du Catholicisme. Урядовість та вплив (Editions du Cygne, 2014) і є автором книги «Католики і мир під час холодної війни» (L'Harmattan, 2004).
На питання "Як би ви охарактеризували позицію папи з початку війни?", Мабіль заявив:
"Я б сказав, він насамперед пацифіст. Відповідно до своєї енцикліки Fratelli tutti (2020) Франциск тривалий час заявляв, що ворожий до будь-якого застосування зброї (чи то з боку України, чи з боку Росії). Параграф 258 критично ставить під сумнів саме поняття «справедливої війни», враховуючи, що «справедлива війна» чи самооборона збройних сил більше неможливі через характер самої зброї.... Дипломатію Святого Престолу щодо України можна охарактеризувати як "гуманітарно-пастирську".
Крім того, позиція Папи ґрунтується на інтересах Святого Престолу. Звісно, є воля до досягнення миру. Але є й бажання підтримувати добрі стосунки з Кремлем через, наприклад, можливу поїздку до Росії, і підтримувати, крім того, задовільні стосунки з московським патріархом Кирилом. Мені здається, що позиція Папи пов'язана з цим важливим питанням політики Ватикану".
У цій позиції, переконаний Мабіль, простежується певний розвиток, якщо проаналізувати останні кілька тижнів. Зокрема, йдеться про одну з нещодавніх заяв єпископа Пола Галлахера, секретаря Ватикану у відносинах з іншими державами. Він заявив у середині травня на італійському телебаченні, що «Україна має право захищати себе і для цього їй потрібна зброя». Але Ватикан водночас відмовився миритися з постачанням зброї в Україну.
"Найперші заяви були вкрай розпливчастими. Наприклад, коли папа на початку квітня засуджував націоналізм, це часто могло бути сприйняте російською стороною як позначення українського націоналізму. Можливо, це сталося не з його волі, але розпливчастість заяв допускала таку інтерпретацію і була розркритикована з боку багатьох українців", – наголошує в інтерв'ю директор Геополітичної релігійної обсерваторії.
Нагадаємо, цього місяця папа римський зустрівся із дружинами захисників Маріуполя Катериною Прокопенко та Юлією Федосюк. Раніше українки написали йому листа та отримали запрошення приїхати до Ватикану.