Конституційний суд України визнав неконституційним президентським законопроект про позбавлення народних депутатів мандату за прогули і неперсональне голосування. КСУ дійшов висновку, що проект закону суперечить ст. 157 Основного Закону.
"Конституційний суд України визнав законопроект таким, що не відповідає вимогам частини першої статті 157 Конституції України і таким, що відповідає частини другій статті 157 і статті 158 Конституції України", - йдеться в поясненні, поширеному прес-службою КСУ в четвер, 26 грудня.
Судді визнали обгрунтованість і можливість покарання депутатів за "кнопкодаство", однак визнали неправомірним позбавлення їх мандата за цей проступок. КСУ нагадав, що ч. 3 ст. 84 Конституції про особисте голосування на засіданнях Верховної Ради є категоричною і беззаперечною вимогою, порушення якої спотворює сутність представницької демократії. А порушення депутатом цієї вимоги Конституції має тягти за собою відповідальність.
"Спробу встановити відповідальність народного депутата України за порушення припису частини третьої статті 84 Конституції України можна вважати такою, що має законну мету", - зазначили в КСУ.
При цьому автоматичне позбавлення депутата мандата після встановлення судом факту неперсонального голосування не відповідає вимогам пропорційності покарання проступку, пояснили в Суді.
"Автоматична втрата мандата (без рішення Верховної Ради України) народним депутатом України на підставі встановлення судом лише самого факту будь-якого "неособистого голосування" - безвідносно до характеру дій народного депутата України, обставин, за яких такий факт мав місце, без встановлення природи безпосередньої участі народного депутата України без урахування того, що відносно поведінки народного депутата України можуть виявитися обставини пом'якшувального характеру - не буде відповідати вимозі пропорційності", - постановив КСУ .
У КСУ підкреслили, що обмеження прав і свобод людини і громадянина можливе лише за умови, що воно є пропорційним. І що будь-яке втручання в права людини навіть за наявності легітимної мети всупереч вимозі пропорційності призведе до обмеження прав і свобод людини. Тому законопроект суперечить вимогам ч. 1 ст. 157 Конституції.
Припинення повноважень народного депутата в разі прогулів третини пленарних засідань парламенту чи засідань комітету в рамках однієї сесії також суперечить ч. 1 ст. 157 Конституції україни, оскільки запропонована законопроектом вимога відповідає поставленій меті, а природа санкції повинна відповідати тяжкості порушення. Особливо в КСУ підкреслили, що використане у законопроекті поняття "без поважних причин" є оціночним і не відповідає критеріям чіткості, однозначності та передбачуваності, отже, суперечить принципам верховенства права.
Таким чином, КСУ констатував, що законопроект не відповідає вимогам частини першої статті 157 Конституції України, але відповідає вимогам частини другої статті 157 і статті 158 Конституції України.
Від початку роботи Ради нового скликання було зафіксовано 45 випадків неперсонального голосування, на "кнопкодавстві" упіймали 15 народних обранців.
Вісім народних депутатів у цьому місяці пропустили 90% парламентських засідань (із 532), ще 51 людина пропустила половину з них. Попри те, що в листопаді Верховна Рада запровадила штрафи для прогульників, проблема досі залишається актуальною.
Нагадаємо, 3 вересня Верховна Рада направила до Конституційного суду для отримання висновку законопроєкт № 1027 про дострокове припинення повноважень народного депутата. Рішення підтримали 279 депутатів.
Про бажання президента Зеленського внести до парламенту законопроєкт про відповідальність за "кнопкодавство" і прогули стало відомо 27 травня. У перший день роботи, 30 серпня, Верховна Рада IX скликання зареєструвала президентський законопроєкт.