Кілька днів тому в уряді заявили, що українська влада розширила заходи Державної програми забезпечення молоді житлом, додавши можливість будівництва й придбання житла для тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб. Але вивчення документу показало, що він приховує у собі великі ризики зловживань. Про це повідомив експерт Георгій Могильний у Facebook.
«Для начебто вирішення проблем вимушених переселенців, КМУ дозволив Держмолодьжитлу будувати та купувати житло із суттєво більшими націнками, ніж були раніше, і давати пільгові кредити приватним компаніям, що займаються будівництвом житла», — повідомив Могильний.
Експерт наголошує, що у постанові немає згадки про вимушених переселенців. Чіткі правила попередніх критеріїв для учасників програми змінили загальними формулюваннями. Наприклад, згадка про молоді сім'ї в Порядку залишилися, проте звідти зникли вимоги до фінансового стану, наявності житла, тощо.
«А додалися можливості:
- будівництва або придбання житла Держмолодьжитлом з метою подальшої передачі такого житла в оренду (найм), оренду із правом викупу, продажу на умовах пільгового кредитування (без уточнення, кому передачі);
- пільгового кредитування юридичних та фізичних осіб для здійснення будівництва житла (без уточнення вимог і цілей будівництва житла юрособами, відсоток не більше облікової ставки НБУ, на строк до 20 років)», — написав експерт.
Далі, за словами Могильного, ці норми будуть допрацьовані на власний розсуд Держмолодьжитлом та погоджені із Мінрегіоном.
«Фактично, кинули бюджетні гроші і можливу іноземну допомогу для витрат Держмолодьжитлом за правилами, які Держмолодьжитло потім саме для себе затвердить за погодженням із Мінрегіоном», — наголошує Могильний.
Ще один момент, який виділив експерт — ціна квадратного метра, за якою Держмолодьжитло видаватиме кредити, купуватиме та навіть самостійно будуватиме житло вже як замовник.
Раніше існували 4 градації в залежності від типу населеного пункту.
- Для великих міст рівня Києва, Дніпра, Львова, Одеси та Харкова можна було купувати в 1.75 разів дорожче за опосередковану вартість будівництва в регіоні.
- Для обласних центрів, а також міст обласного значення з населенням понад 300 тис. осіб — у 1,5 раза.
- Для міст обласного значення з населенням від 100 тис. до 300 тис. — у 1,25 раза.
- Для інших населених пунктів — опосередковану вартість у відповідній області.
Ніяких змін не відбулося лише для великих міст. А от для інших типів населених пунктів зміни значні.
«Наприклад, навіть в селі у районі поряд із будь-яким обласним центром коефіцієнт тепер 1.75 (+75% ціни у порівнянні із існуючим раніше). Тобто, за бюджетний рахунок чи гроші іноземної допомоги можна купувати/будувати житло навіть в селі в 1.75 разів дорожче, ніж опосередкована вартість будівництва в регіоні. Найменший існуючий коефіцієнт, що визначає граничну ціну закупівлі/будівництва в новій редакції постанови КМУ — 1.5», — пише експерт.
Якщо ці зміни будуть затверджені, то така відсутність чітких норм та відносна вседозволеність у виділенні коштів створить великі ризики зловживань та безкрайньої корупції. Найстрашніше, що це може призвести до ситуації, коли вимушені переселенці та люди, які втратили своє житло просто його не отримають.
Нагадаємо, що набула чинності постанова Кабінету міністрів від 16 квітня 2022 року №457, якою Уряд змінив порядок виплат допомоги переселенцям.