На думку розробників, ці зміни мають значно скоротити час проведення конкурсів.
Відповідно до нових правил, з моменту прийняття постанови будуть припинені усі конкурси для держпідприємств з вартістю активів та річного доходу понад 200 млн гривень, якщо на цей час не буде кандидатів на посади.
Претендентів на вакантні посади, як і раніше, затверджуватиме комітет, вплив на який монополізує Кабмін, пишуть "Наші гроші". Так, кількість членів комітету скоротиться з 18 до восьми осіб. З них четверо будуть представниками уряду, решта – незалежними експертами, яких затверджуватиме Кабмін.
"Кворум – три учасники, тобто, буде достатньо представників уряду", - зазначають журналісти.
Кандидатів на посади керівників держпідприємств затверджувати комісія з п'яти осіб: представників Секретаріату Кабінету міністрів (дві особи), Міністерства юстиції (одна особа), органу управління (одна особа) і фахівеця з відбору персоналу.
"У останнього – дорадчий голос, але він вивчає документи претендентів, його роботу оплачує підприємство, для якого шукають керівника. Склад комісії затверджує міністр Кабміну. Протягом двох тижнів з моменту закінчення прийняття заявок, фахівець надає комісії свої висновки та рекомендує п'ять найкращих претендентів", - додають журналісти.
Комісія має право скоротити список до трьох претендентів і передати комітету, який обере найкращого. На затвердження кандидатуру нового керівника вносить міністр уряду.
Згідно з новою постановою, підприємство має поінформувати уряд за місяць до закінчення контракту з діючим директором. А за 30 діб після початку роботи в.о. керівника держпідприємства Кабмін має право оголосити кадровий конкурс.
При вивченні проекту постанови урядові експерти вказали на низку недоліків. Зокрема, на те, що робота в комітеті та комісії з відбору кандидатів не є функцією Секретаріату КМУ. А у Фонді державного майна України (ФДМУ) наголосили на тому, що відбір незалежних експертів Кабміном зробить процес пошуку керівників непрозорим. До того ж, законопроект виписаний так, що комісія і комітет лише затверджуватимуть висновки фахівця з відбору персоналу. Проте уряд відхилив ці зауваження.
Нагадаємо, у липні минулого року прем'єр-міністр Володимир Гройсман пообіцяв активізувати процес відбору керівників для державних підприємств. Протягом останніх років виконуючі обов'язки керують ПАТ "Центренерго", ДП "Державна продовольчо-зернова корпорація України" ДП "Укрспирт", ДП "Укрхімтрансаміак", ДП "Об'єднана гірничо-хімічна компанія" та іншими держпідприємствами.
У лютому 2016 року Верховна Рада схвалила зміну системи управління і звітності на держпідприємствах, зокрема, створення незалежних наглядових рад. Згідно з прийнятим законом, управління державними підприємствами, а також господарськими товариствами, де частка держави складає більше 50%, здійснюватиметься наглядовою радою, до складу якої можуть входити незалежні члени. Крім того, ці підприємства повинні проходити обов'язковий аудит і оприлюднювати інформацію про свою діяльність (фінансову звітність разом з аудиторським висновком).