В Україні вперше проходять місцеві вибори за пропорційною системою з відкритими списками, коли українці можуть вибрати в депутати обласних і районних рад не лише партію, а й кандидата від цієї партії (у містах з населенням понад десять тисяч осіб).
Заступник міністра внутрішніх справ Антон Геращенко вважає, що система голосування за кандидата і за партійні списки призведе до ще більшого розриву між виборцем і його представником в особі депутата.
За словами Геращенка, саме тому він, коли був народним депутатом, не підтримав внесення змін до Виборчого кодексу.
«Наше громадянське суспільство, з огляду на значну пасивність, успадковану після 73 років радянської влади, і так не дуже прагнуло контролювати якість роботи депутатів, обраних за мажоритарною системою. А тепер і поготів, виборець не відчуватиме зв'язку між кандидатом у міськраду від партії, за яку він проголосував, і реальними змінами в якості управління містом», - пише він у Facebook.
На думку заступника міністра, цілі у зміни моделі голосування було три:
- Ускладнити підкуп виборців. Наприклад, у Києві тепер буде не 25-30 тисяч виборців, а 150 -200 тисяч - підкупити таку кількість людей і складніше, і дорожче. Плюс кандидати від однієї і тієї ж партії повинні будуть конкурувати між собою за голоси в одному багатомандатному окрузі.
- Провести партійну структуризацію українського суспільства.
- Кодифікувати законодавство за всіма видами виборів - президента, парламенту, місцевих рад.
«Вважаю, що новий Виборчий кодекс не сприяє досягненню жодної з перших двох масштабних цілей», - додає Геращенко.
Той, хто заробив на корупції великі гроші, все одно зможе організувати «сітки» з підкупу виборців за свою партію і окремих кандидатів на виборах.
«Особисто до мене надходили заяви кандидатів до міської ради про те, що їх колеги по партії організовують підкуп виборців, щоб отримати більше голосів і просунутися списком. Я передав цю інформацію в поліцію », - додає ексдепутат.
У те, що нова Центральна виборча комісія зможе сприяти партійній структуризації, заступник міністра сумнівається. Цьому може перешкодити велика кількість дрібних регіональних партій, а також те, що майже кожен мер обласного центру створив під себе іменну партію.
«Ну і вишенька на торті - це створення іменних партій окремих народних депутатів для виборів з метою концентрації електорату навколо своїх кандидатів в ОТГ в рамках одного мажоритарного округу», - підкреслює Геращенко.
Водночас третя мета - кодифікація виборчого законодавства - досягнута, але ціна занадто висока, вважає він.
«Якою має бути, на мій погляд, розумна система місцевих виборів? Однозначно - мажоритарною з істотним зменшенням кількості депутатів місцевих рад!», - вважає Антон Геращенко.
За великою кількістю «ноунеймів» у місцевих радах легко заховати корупцію, неефективні та шкідливі для громади рішення. Крім того, велику кількість депутатів виборцям контролювати складно.
За умови роботи ефективних професіоналів, обраних за мажоритарною системою і працюючих на принципі рідної зайнятості та оплачуваній основі, Києву вистачило б 20-25 депутатів. Харкову, Дніпру, Одесі та Львову - 12-18, Полтаві, Чернівцям, Черкасам - 7-12, переконаний Геращенко.
«Вибори в парламент повинні проходити за чітко структурованою партійною системою, коли партії в перспективі зацікавлені збирати в своєму «ядрі» найкращих, найбільш інтелектуальних і порядних лідерів. (...) Але на місцевих виборах виборець повинен знати свого депутата в обличчя і мати можливість оцінити його персональний внесок у розвиток громади», - додає Геращенко.
Сьогодні в Україні вперше проходять вибори до місцевих рад за новим Виборчого кодексу. Я не голосував за...
Опубліковано Антоном Геращенко Неділя, 25 жовтня 2020 р